تغییر نام روز" حماسه و ایثار مردم اصفهان" بی‌توجهی به جایگاه شهدای دفاع مقدس است

اصفهان -ایرنا - عضو انجمن دوستداران اصفهان گفت: تغییر نام روز ۲۵ آبان که به «روز حماسه و ایثار مرم اصفهان» شناخته شده، بی توجهی به جایگاه خاص ایثارگران، رزمندگان و شهدای دفاع مقدس و عنوانی است که بر اساس سخن حضرت امام در سال ۱۳۶۱ به این روز داده شده است.

چندی پیش پایگاه خبری شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نقل از دبیر این شورا، خبر از نامگذاری  روز ۲۵ آبان  به عنوان "روز اصفهان" داد و نوشت که بحث درباره این موضوع در جلسات آینده این شورا ادامه خواهد داشت.

۲۵ آبان روزی است که ۳۷۰ شهید درسال ۱۳۶۱ در اصفهان تشییع شدند و این روز به نام  "روز حماسه و ایثار مردم اصفهان " نامگذاری شده است.

حشمت‌الله انتخابی روز پنجشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: روز ۲۵ آبان ماه، از سال  ۱۳۹۸ به عنوان روز "حماسه و ایثار مردم اصفهان" به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد شده و با این نام شناخته شده است و این روز تا سال گذشته هم با همین عنوان گرامی داشته شد. سابقه این روز به سال ۱۳۶۱ و تشییع ۳۷۰ شهید دفاع مقدس در عملیات محرم بازمی گردد که حضرت امام خمینی(ره) درباره آن فرمودند: «در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند.» بر همین اساس این روز در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ در شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به عنوان "روز حماسه و ایثار مردم اصفهان " نامگذاری شد.

وی افزود: در روزهای گذشته پایگاه خبری شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نقل از دبیر این شورا، خبر از نامگذاری روز ۲۵ آبان به عنوان "روز اصفهان" داد و نوشت که بحث درباره این موضوع در جلسات آینده این شورا ادامه خواهد داشت. اما نکته بسیار مهم که مغفول مانده، این است که  روز ۲۵ آبان مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی در دوران معاصر است و روز اول آذر، تاریخچه هزارساله دارد که به دوران دیلیمیان، یعنی نخستین دولت شیعی در ایران که اصفهان  را پایتخت قرار دادند، مرتبط است.

این اصفهان‌شناس با اشاره به تاریخچه روز اصفهان افزود: از سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد بیش از ۳۰ نفر از اصفهان شناسان، روز اول آذر به عنوان روز بنیان‌نهادن مدنیت و تضمین امنیت اصفهان در دوران دیلمیان، به عنوان "روز اصفهان" مصوب شد و طی این سال‌ها ۱۲ "همایش روز اصفهان" حول مهمترین مسائل و مباحث اصفهان‌شناسی به مناسبت این روز برگزار شده است.

انتخابی تاکید کرد: بنابراین در سال‌های گذشته، روز ۲۵ آبان به عنوان "روز حماسه و ایثار مردم اصفهان"  و روز اول آذر به نام "روز نکوداشت اصفهان" در جای خود  تثبیت شده اند.

 وی در ادامه گفت‌و گو با ایرنا یادآور شد: اکثریتِ اعضای شورای شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷، یکم آذر را به عنوان روز اصفهان مصوب کردند و شهردار وقت اصفهان موظف شد پیگیری‌های قانونی برای ثبت "روز اصفهان"  را در شورای فرهنگ عمومی انجام دهد.

این اصفهان‌شناس تصریح کرد: اگر جایگاه هر دو روز ۲۵ آبان و اول آذر به جای خود خفظ شود، حدفاصل  این دو روز، از ۲۵ آبان تا اول آذر را میتوان به عنوان هفته اصفهان گرامی داشت؛ از این رو بر اساس همه این دلایل که مستندات آن را به شورای فرهنگ عمومی ارسال کرده ایم، از شورای فرهنگ عمومی خواستاریم تا در مصوبه نهایی خود درباره این دو روز تجدید نظر کند.

در این ارتباط اما محمد نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تا این لحظه مصوبه‌ای از سوی شورای انقلاب فرهنگی نیامده است، به ایرنا گفت: یکم آذر به عنوان روز اصفهان شناخته می‌شود اما ویژگی‌ که روز ۲۵ آبان دارد، ایثار و حماسه مردم اصفهان بوده است؛ تصور نمی‌کنم در این رابطه تناقضی وجود داشته باشد.

وی افزود: پیگیر جزئیات این ماجرا هستیم تا ببینیم تمایزی وجود دارد یا خیر و سپس در این رابطه بتوانیم نظر بدهیم.

همچنین در سال ۱۳۸۴ و بر اساس بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی اصفهان‌شناسان، روز اول آذر به عنوان "روز اصفهان " به تصویب شورای اصفهان‌شناسان رسید و در سال  ۱۳۹۷ نیز، با رای اکثریت اعضای شورای شهر اصفهان، مصوب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha