۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84804502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لازمه توسعه صادرات کشمش ملایر استفاده از روش‌های نوین است

همدان- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ملایر جذب بازارهای جهانی و رقابت در عرصه صادرات کشمش را مستلزم استفاده از روش‌های نوین در تولید و فرآوری انگور و کشمش دانست و گفت: باغداران و کارخانه‌داران ملایری باید حرکت جدی در راستای ارتقای کسب و کار خود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «داریوش صفاری» روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شهرستان ملایر اظهار داشت: در سالی که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده، نگاه‌ها باید تغییر کند و از موازی‌کاری انجمن‌ها جلوگیری شود.

وی تفکر خلاق و ایده‌های نو را لازمه پیشرفت در کار و تحقق شعار سال دانست و افزود: دست واسطه و دلالان باید از تولید و فروش این شهرستان قطع شود و تمام تفکر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به ویژه در حوزه انگور و کشمش باید به تولید معطوف شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر بر لزوم توسعه و تقویت آموزش و تولید دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه بازارهای جهانی و تنوع در سلیقه مشتری، کاشت، داشت و برداشت انگور و کشمش در این شهرستان از سوی باغداران و کارخانه‌داران همچنان به شکل سنتی است.

صفاری نقش پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر را در این زمینه مهم و اثرگذار خواند و افزود: پژوهشکده باید نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های خود را در اختیار کشاورزان، فعالان اقتصادی و تولید کنندگان قرار دهد و به سمت دانش‌بنیان کردن اقدامات خود پیش برود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر ایجاد صنایع تبدیلی جدید، تازه‌خوری انگور، نگهداری انگور در سردخانه، ارائه طرح‌ها و چشم‌انداز روشن برای صنعت انگور و کشمش را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و بیان کرد: پیشرفت و توسعه این صنعت نیازمند طراحی و تدوین یک برنامه‌ عملیاتی و قابل اجرا است، دولت نیز با ارائه تسهیلات حمایت‌های لازم را در این زمینه دارد.

انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی ملایر باید زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت کنند

صفاری با تاکید بر اینکه باغداران نیز برای رفع برخی مشکلات همچون تهیه سبد باید خودشان وارد عمل شوند، تعیین قیمت کشمش را یکی از مشکلات باغداران عنوان کرد و گفت: تعیین قیمت کشمش تابع قیمت‌ داخلی و بازارهای جهانی است.

وی اتاق بازرگانی را یکی از بزرگترین تشکل‌های خصوصی کشور دانست و تاکید کرد: باید به سمت و سویی برویم که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی محور اصلی فعالیت تمامی انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی و خصوصی این شهرستان باشد و همه ذیل اتاق بازرگانی فعالیت کنند.

ضرورت تشکیل کمیته گلخانه‌داران در ملایر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملایر نیز اظهار داشت: تشکل‌های کشاورزی این شهرستان به صورت ناهماهنگ موازی فعالیت می‌کنند که نیاز است فعالان این حوزه در کمیته‌های مرتبط زیرمجموعه اتاق بازرگانی به فعالیت خود ادامه دهند.

"حمید بهرامی" خواستار ساماندهی و وحدت‌رویه تشکل‌های خصوصی این شهرستان و حرکت در مسیر اتاق بازرگانی با توجه به دارا بودن بیشترین ظرفیت اتاق در استفاده از قوانین بهبود فضای کسب و کار شد و افزود: نحوه نرخ‌گذاری کشمش باید در برنامه کمیته نرخ‌گذاری در فرمانداری ملایر قرار گیرد.

وی همچنین به چگونگی برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای با هدف تولید بیشتر محصولات صادرات محور، بیان کرد: با وجود تلاش ما یک نفر از مدعوین جلسه قبل اقدام به دریافت کارت بازرگانی نداشت و به همین منظور انتخابات انجمن گلخانه اتاق بازرگانی استان همدان، بدون حضور فعالان ملایری در این حوزه برگزار شد و ملایر از این فرصت مهم مغفول ماند.

رئیس اتاق بازرگانی ملایر تاکید کرد: گلخانه‌داران این شهرستان باید ضمن ایجاد وحدت رویه با مراجعه به اتاق بازرگانی هر چه سریعتر نسبت به تشکیل کمیته گلخانه‌داران، جهت بهره‌مندی از مصوبات استانی این انجمن اقدام کنند.

به گفته وی اتاق بازرگانی ملایر به دنبال افزایش جایگاه این شهرستان در اعمال محدودیت محصولات بسیار آب‌بر همچون هندوانه و جایگزینی کشت محصولات استراتژیک و کم آب‌بر همچون گندم و کلزا و نهاده‌های دامی و طیور به منظور تأمین نیاز داخل و افزایش صادرات است.

بهرامی یادآور شد: سال گذشته ۵۶ درصد ارزش وزنی و ۶۰ درصد ارزش دلاری صادرات غیرنفتی ایران، مربوط به محصولات کشاورزی همچون محصولات گلخانه‌ای، خشکبار و صیفی‌جات بود.

جذب بازارهای جهانی در عرصه صادرات کشمش مستلزم استفاده از روش‌های نوین است

تعیین قیمت واحد کشمش؛ دغدغه باغداران

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز با بیان اینکه تاکنون ۱۶۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان به صورت داربستی (طرح فراز) اجرا شده، گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح فراز و سامانه نوین آبیاری سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد، حمایت دولت در اعطای تسهیلات ضروری است.

"سیدمهدی میرباقری" با اشاره به هماهنگی با استان‌های انگورخیز در برآورد قیمت کشمش و تشکیل کمیته ارزیابی با همکاری اتاق بازرگانی، کارخانه‌داران، انجمن‌های خصوصی و بخش دولتی و خصوصی، بیان کرد: تعیین قیمت واحد کشمش می‌تواند از شهر جهانی انگور آغاز شود.

وی همچنین نقش پژوهشکده انگور و کشمش را در تقویت آگاهی‌رسانی و یافته‌های جدید، آموزش بهره‌برداران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهم برشمرد و گفت: برای ایجاد محصولات جدید و حرکت به سمت تازه‌خوری انگور، ظرفیت سردخانه‌های ملایر باید افزایش یابد و هر کارخانه فرآوری کشمش باید یک سردخانه داشته باشد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه برای حمایت از بخش خصوصی، مجوزهای لازم برای ایجاد سردخانه داده شده، ادامه داد: هر باغدار نیز باید یک انبار مکانیزه برای محصولات تولیدی خود داشته باشد.

میرباقری بر لزوم استفاده کارخانه‌داران از دستگاه‌های جدید و به روز برای افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات و همچنین ساماندهی توزیع کربنات پتاسیم تایید شده از سوی جهاد کشاورزی با کمک شرکت تعاونی باغداران تاکید کرد.

برگزاری جشن جهانی شدن انگور ملایر

مدیرعامل تعاونی تولید باغداران ملایر نیز قیمت تضمینی کشمش را یکی از دغدغه‌های باغداران عنوان و بیان کرد: چند سال است که باغداران به دلیل مشخص نبودن قیمت، برای فروش کشمش دچار سردرگمی هستند.

"احمد قیاسوند" با بیان اینکه با بالا رفتن هزینه‌ها و نهاده‌ها، قیمت کشمش به نفع باغدار نیست، افزود: برای تعیین قیمت کشمش باید تیم کارشناسی تشکیل شود تا حقی از باغدار و کارخانه‌دار ضایع نشود.

وی با اشاره به اینکه با گذشت چهار سال از ثبت جهانی انگور ملایر، هنوز جشنی برای این رویداد مهم برگزار نشده است، گفت: شرکت تعاونی تولید باغداران آمادگی دارد با تقبل هزینه‌ها جشن جهانی شدن انگور را برگزار کند.

به گزارش ایرنا؛ همکاری نکردن بانک‌ها در اعطای تسهیلات کشاورزی، ایجاد صندوق حمایت از باغداران، تعیین قیمت تضمینی کشمش، برگزاری همایش‌های مرتبط، حذف دلالان و واسطه‌ها در بازار و جلوگیری از ارزان‌فروشی کارخانه‌های فرآوری کشمش از دیگر مواردی بود که از سوی اعضای کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ملایر مطرح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha