مدیرکل انتقال خون قم: مشارکت بانوان در اهدای خون کمتر از پنج درصد است

قم - ایرنا - مدیرکل انتقال خون قم با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه به‌ویژه در میان بانوان گفت: بانوان مشارکت پایینی در اهدای خون دارند و این میزان کمتر از پنج درصد می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی نوریان روز سه‌شنبه در نشست مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی در تالار کرامت استانداری همچنین افزود: نرخ مشارکت زنان در اهدای خون در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه مردان چهار بار و زنان نیز سه بار در سال امکان اهدای خون دارند گفت: در فرآیند انتقال خون هیچ آسیبی به فرد اهدا کننده وارد نمی‌شود، چرا که معاینه انجام و مصاحبه نیز صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: در هر بار اهدای خون ۴۵۰ تا ۵۰۰ سی‌سی خون از اهدا کننده دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: بانوان ۱۸ تا ۶۵ سال امکان اهدای خون دارند.

نوریان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته به ازای هر ۹.۲ دقیقه یکی از محصول‌ها و فرآوردهای خونی را در مراکز درمانی استان توزیع و مصرف کرده‌ایم یادآور شد: چون عمر سلول‌های خونی کوتاه است، اهدای خون باید به طور مستمر انجام شود.

وی ادامه داد: گلبول قرمز چه داخل و یا خارج بدن باشد، تحت شرایطی که نگهداری می‌کنیم، ۳۵ روز بیشتر عمر نمی‌کند، از این رو اهدای خون یک کار مداوم و همیشگی است.

مدیرکل انتقال خون با اشاره به اینکه فرهنگ انتقال خون باید به عنوان یک صدقه جاری و یک امر معروف و خداپسندانه اشاعه پیدا کند نقش دستگاه‌های اجرایی و مشاوران را در این زمینه مهم دانست و بیان کرد: انتقال خون استان برای ارائه مشاوره و آموزش آمادگی کامل دارد.

در حاشیه این نشست سه نفر از بانوانی که با توجه به سن خود بالاترین میزان اهدای خون را داشتند، تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha