بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پی نظارت تعاملی بر بازار عرضه است

اردبیل- ایرنا- مدیر ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پی مدیریت و نظارت بازار عرضه است و بازی‌های دارای خشونت بیش از حد و یا ترویج مسائل غیراخلاقی مجوز نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا رسولی روز سه‌شنبه در جمع فعالان بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی اردبیل تشریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای در کنار سایر محصولات فرهنگی ویژگی خاصی دارند، از این منظر که عامل تعامل کاربران و مخاطبان هستند، در حالیکه در سایر حوزه‌ها از جمله هنرهای تجسمی، سینما و ادبیات تولیدات هنری یک‌ سویه را شاهد هستیم.

وی افزود: این در حالیست که در بازی‌های رایانه‌ای افراد می‌توانند با انتخاب برخی ویژگی‌ها خود را در قالب شخصیت اصلی بازی تجسم کنند و از جنبه دیگر این بازی‌ها می‌توانند سبک زندگی را تغییر دهند و از این رو به شدت بر روی روح و روان افراد تاثیر می‌گذارد و سایه می‌اندازد.

مدیر ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز بیان کرد: هرگونه فروش و عرضه بازی های رایانه ای در بازی سراها و فرشگاههای حقیقی و مجازی جرم است و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

وی یادآور شد: اردبیل جزو چند استان جریان‌ساز سرزمین پهناور ایران است و با وجود مفاخر، تمدن، فرهنگ، اندیشه، سبک زندگی شایسته، دینی بودن و جایگاه صنعت بازی در این استان که از حدود ۲ دهه پیش آغاز شده است و در زمینه تولید بازی فعالیت دارد، در حالیکه طی آن سال‌ها اغلب استان‌ها تنها مصرف‌کننده بودند، اقتضا می‌کند که در چنین استانی شاهد رفتار ممتاز و متفاوتی از فعالان، عرضه‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای باشیم.

رسولی اظهار کرد: در دوره جدید بحث نظارت تعاملی دنبال می‌شود و با رویکرد دولت مردمی انتظار می‌رود خود مردم، نخبگان و مصرف‌کنندگان بحث صیانت را به طور جدی دنبال کنند تا بازی‌ها به عنوان یک سرگرمی الهام‌بخش، مفید و سالم در فضای فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و در کنار آن حقوق افرادی که با سختی و هزینه شخصی بازی تولید می‌کنند، پایمال نشود و افراد بدون رعایت حق نشر آن را به فروش نرسانند.

وی با تاکید بر اینکه اقتضای حکومت اسلامی این است که محصولات فرهنگی‌اش به صورت پاک به دست مصرف‌کننده و مخاطب برسد، اضافه کرد: از این رو نظارت بر فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی با هماهنگی دادستانی کل کشور و دادسرای امنیت اخلاقی انجام می‌شود و کانال‌های تلگرامی و صفحاتی که بازی‌های غیرمجاز و مبتذل می‌فروشند در مرحله نخست در یک فضای تعاملی تذکر می‌گیرند و اگر به رفتار قانون‌شکنانه خود ادامه دهند، با برخورد قانونی و قضایی روبه‌رو می‌شوند.

مدیر ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز همچنین گفت: در فضای حقیقی نیز به مراکز عرضه، فروشگاه‌ها و بازی‌سراها نظارت می‌شود، به طوری که سال گذشته بزرگترین کشف تاریخ صنعت بازی‌های رایانه‌ای را داشتیم و ۳۰۰ هزار بازی غیرمجاز مبتذل و مستهجن پیش از توزیع در یکی از انبارهای جنوب تهران کشف شد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۹۱ قانون نظام صنفی، همه اصناف موظفند فعالیت خود را متناظر با یکی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی تنظیم و مجوز تخصصی از آن دستگاه دریافت کنند که در این زمینه افراد باید به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مراجعه داشته باشند.

رسولی بیان کرد: البته بازی‌سراها و شهربازی‌ها باید مجوز فنی خود را از سازمان استاندارد دریافت کنند، اما در حوزه محتوایی موظف هستند که از این بنیاد اخذ مجوز کنند و فروشگاه‌های عرضه‌کننده بازی‌های رایانه‌ای تنها مجاز به عرضه بازی‌های دارای مجوز هستند.

وی افزود: در این راستا در تهران از شمال تا جنوب شهر ۵۳ مورد عملیات صورت گرفت و مغازه‌ها، پاساژها و واسطه‌ها کنترل شدند؛ طبق قانون فعالان عرصه محصولات فرهنگی، سمعی و بصری تمام تولیدات و بازی‌های مورد نظر را باید در چارچوب قانون کشور عرضه کنند وگرنه جرم تلقی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha