کره شمالی: همکاری آمریکا و متحدانش گامی به سوی "ناتوی آسیایی" است

تهران- ایرنا - خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد، رزمایش‌های مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اهدافی شوم در برابر کره شمالی دارد و بخشی از پیش درآمدی خطرناک برای ایجاد "ناتوی آسیایی" است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، قرار است «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی با «جو بایدن»  رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این نشست، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ دیداری سه‌جانبه با محوریت مسائل کره شمالی داشته باشند.

به علاوه این سه کشور عملیات مشترک شناسایی و ردیابی موشکی را در ماه اوت نزدیک «هاوایی» با نام «پسیفیک دراگون» (اژدهای اقیانوسیه) انجام خواهند داد. 

در بیانیه مشابهی که آخر هفته گذشته از سوی کره شمالی منتشر شد، وزارت امور خارجه این کشور تاکید کرد رزمایش‌های مشترک این سه کشور بیانگر ریاکاری آمریکا در پیشنهادهای دیپلماتیک و مذاکرات بدون پیش شرط است. 

کره شمالی در سال جاری تعداد زیادی آزمایش موشک‌های هسته ای از جمله موشک های بالستیک دور برد قاره پیما انجام داده است و نگرانی هایی وجود دارد که این کشور آمادگی انجام آزمایش های هسته ای را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ بدست آورده باشد. 

کره شمالی و ژاپن هر دو از متحدان آمریکا هستند اما روابط پرتنشی با یکدیگر در گذر تاریخ و پس از اشغال کره جنوبی از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ توسط ژاپن داشتند. در این میان با افزایش تنش های شبه جزیره کره، آمریکا «سئول » و «توکیو» را ترغیب کرد تا همکاری های بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند در برابر تهدیدهای کره شمالی از یک سو و مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه آمادگی داتشه باشند. 

در پایان این گزارش آمده است: خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از «کیم هیئو میونگ» محقق در انجمن تحقیقات سیاسی و بین المللی کره شمالی که اعتقاد داشت ناتو مسئول جنگ اوکراین است، نشانه های شومی وجود دارد که دیر یا زود امواج سیاه در آتلانتیک شمالی آرامش اقیانوس آرام را بهم خواهد زد و ناتو چیزی بیش از خدمتگزاری برای تحقق استراتژی هژمونی آمریکا و ابزاری برای خشونت منطقه ای نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha