درخواست آنکارا از فنلاند و سوئد برای تحویل ۳۳ مظنون تروریستی

تهران - ایرنا - به دنبال واکنش "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا که مخالفت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان همزمان با برگزاری نشست سالانه آن در مادرید کنار گذاشت، از این دو کشور خواست تا ۳۳ مظنون تروریستی مورد درخواست آنکارا را تحویل دهند.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در اسپانیا به سر می‌برد، از توافق فنلاند، سوئد و ترکیه در خصوص توافق این دو کشور با آنکارا برای پیوستن به ناتو استقبال کرد و گفت که این یک گام بسیار مهم به سوی دعوت ناتو از فنلاند و سوئد است که اتحاد ما را قوی‌تر و امنیت جمعی ما را تقویت خواهد کرد. این توافق یک روش عالی برای آغاز نشست ناتو است.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز که نامی از او برده نشده، دیروز (سه‌شنبه) گفته بود که بایدن از توافقی که منجر به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو می‌شود، حمایت می‌کند و نقشی پشت پرده در مذاکرات کشورهای شمال اروپا با ترکیه ایفا کرده است.

درخواست آنکارا از فنلاند و سوئد برای تحویل ۳۳ مظنون تروریستی

ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی هم دیروز تایید کرد که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.
رسانه‌های غربی روز گذشته خبر دادند که دبیرکل ناتو در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو در مادرید اسپانیا پیش‌بینی کرد، فنلاند و سوئد به سرعت عضو این سازمان نظامی خواهند شد.

درخواست آنکارا از فنلاند و سوئد برای تحویل ۳۳ مظنون تروریستی

ایو تصریح کرد که فنلاند و سوئد در ازای لغو وتوی ترکیه برای مخالفت با عضویت آنان در ناتو متعهد به انجام اقدامات امنیتی شدند.
به نوشته آسوشیتدپرس، جنگ در اوکراین، سوئد و فنلاند را بر آن داشته که وضعیت طولانی مدت غیر متعهد خود را کنار بگذارند و برای پیوستن به ناتو درخواست دهند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل حمایت کشورهای شمال اروپا از گروه‌های جدایی طلب کُرد که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، تا مدت‌ها مخالف و مانع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بود.

"ساولی نینیستو" رئیس جمهوری فنلاند تایید کرد که رهبران سه کشور پس از مذاکرات روز سه شنبه توافقنامه مشترکی امضا کردند.
ترکیه هم اعلام کرده که «به آنچه که می‌خواست» از جمله «همکاری کامل در مبارزه با گروه‌های شورشی» دست یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha