مدتی است که بازتاب فعالیت آرایشگاههای زنانه در فضای مجازی بر خلاف دیگر صنوف توجه بسیاری را به خود جلب کرده و باعث شده تا بیشتر دستگاههای اجرایی با نگاهی عمیق تر به موضوع بنگرند.
خطوط قرمزی که امروز آرایشگران زن در فضای مجازی ترسیم میکنند، نه از نظر قانون و نه از نظر عرفی و شرعی قابل توجیه نیست و همین موضوع سبب شده تا با واکنشهای متعددی از سوی مسؤولان مواجه شود.
نکته ظریف و پنهانی که در این تخلفات مغفول مانده است، شباهت صنف آرایشگاههای زنانه با آموزشگاههای مراقبت و زیبایی است که تشخیص آن برای یک کاربر فضای مجازی دشوار است، اما در واقع هر کدام از این فعالیتها نهاد و متولی خاصی خود را دارد.
اتحادیه آرایشگاههای زنانه معتقد است که همانند سنوات گذشته نظارت خود را به شکل مستمر انجام میدهد و به تخلفات و شکایت مردمی رسیدگی میکند، اما خیلی از موضوعات در حیطه اختیارات اتحادیه نیست.
اینکه چه کسی باید این اوضاع نابسامان و بی نظم را ساماندهی کند و ترویج بی بندوباری و هنجارشکنی در فضای مجازی پاسخ دهد، ما را بر این داشت که به سراغ رییس اتحادیه آرایشگاههای زنانه در استان قزوین برویم؛ مریم مرادیانها در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ میدهد:
ایرنا. در همین ابتدا بهتر است برویم سر اصل مطلب، یعنی خیلیها معتقدند که مشکل هنجارشکنی و ترویج بی بندوباری در تبلیغ برخی آرایشگاههای زنانه به دلیل نبود نظارت اتحادیه است، آیا این موضوع صحت دارد؟
اتحادیه بر اساس وظایف ذاتی و قانونی نظارتهای خودش را به صورت مرتب انجام داده و به شکایتهای مردمی نیز رسیدگی میکند، ما در قزوین و شهرهای زیر مجموعه آن مثل اقبالیه و محمودآباد حدود ۷۰۰ آرایشگاه زنانه داریم که از این تعداد ۴۵۰ واحد دارای پروانه کسب بوده و مابقی به شکل غیرقانونی و ناشناس در منازل شخصی و جاهای دیگر در حال فعالیت هستند.
از ابتدای سال جاری تاکنون از ۶۰ آرایشگاه مجاز در سطح شهر قزوین بازدید شد و موارد لازم به فرد متصدی تذکر داده شد، همچنین مواردی که دارای جواز کسب نبودند و یا غیرمجاز فعالیت داشتند به اداره نظارت بر اماکن عمومی اطلاع داده شدند.
ایرنا. اتحادیه در بازدیدها به چه مواردی توجه میکند و معمولا با چه نوع تخلفاتی برخورد میکند؟
اگر دارای جواز کسب نباشند، باید فعالیت خودشان را متوقف کرده و مراحل اخذ پروانه دنبال کنند، اگر هم جواز کسب داشته باشند و موارد شرعی و قانونی را رعایت نکند، از آنها یک تعهد گرفته میشود و موارد لازم نیز گوشزد می گردد؛ مثلا اتحادیه بارها اعلام کرده که تمامی کارکنان آرایشگاههای زنانه باید دارای لباس فرم مشخص باشند تا تفکیک آنها از مشتریان قابل تشخیص باشد.
مواردی داشتیم که وارد آرایشگاه زنانه شدیم و دیدم فرد آرایشگر لباس نامناسبی به تن دارد، به او تذکر دادیم که پوشیدن این لباس حتی در مقابل زنان دیگر که از جنس خودتان هستند ایراد دارد.
به طور کلی بازدید دوره ای با اداره نظارت بر اماکن هر هفته صورت می گیرد، تذکرات لازم داده می شود و در این بازدیدها تاکید میکنیم اگر پنجره آن ها باز باشد و یا از مکانی قابل رویت باشد، آن را بپوشانند و یا از شیشه مات کن استفاده کنند.
همچنین یکسری از ممنوعیتها در بین تمامی اصناف یکسان است، مثلا سیگار کشیدن ممنوع بوده و هیچ متصدی حق ندارد از موسیقی غیرمجاز و همچنین با کلام استفاده کند.
یکسری از موارد نیز مخصوص صنف آرایشگاههای زنانه است، به عنوان مثال هیچ آرایشگاهی حق ندارد عکس یک مدل و عروسی که قبلا آرایش کرده را بر دیوار نصب کند، همچنین هیچ آلبومی از میکاپ عروس و افرادی که قبلا خدمات گرفتهاند نباید روی میز باشد و اگر مشتری خواهان دیدن مدل بود، این آلبوم باید تحت الحفظ در اختیار متصدی بوده و فقط به عروس خانمها نشان دهند.
ایرنا. به غیر از مواردی که خودتان از سوی اتحادیه بازدید میکنید، آیا از سوی مردم هم شکایاتی وجود داشته که به آن رسیدگی کنید؟
بله متاسفانه تعداد شکایتهای مردمی از خدمات آرایشگاههای زنانه به نسبت سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است؛ در سال گذشته تنها ۳۹ نفر از آرایشگاههای زنانه شکایت کرده بودند اما این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ مورد بوده که قطعا تا پایان سال تعداد آن به مراتب از سال گذشته بیشتر خواهد بود.
متاسفانه تعداد شکایتهای مردمی از خدمات آرایشگاههای زنانه به نسبت سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
از این تعداد شکایتها ۲۵ مورد صلح و سازش شده و سه مورد به مراجع قضایی معرفی شدند، ۲ نفر نیز با دریافت خسارت از آرایشگر زن رضایت خودشان را اعلام کردند؛ رسیدگی به شکایات مردمی هر روز ۱۵ روز یکبار به شکل مستمر برگزار میشود.
ایرنا. این شکایتها شامل چه مواردی است و به نظر شما عمده دلیل آن چیست؟
مثلا موهای یک خانمی بعد از دکلره شدن سوخته و یا خدمات کراتینه را به شکل مطلوبی دریافت نکرده است، برخی نیز پس از کاشت ناخن احساس خارش و سوزش دارند و حتی تحت درمان قرار گرفتهاند و آرایشگر هزینه درمان فرد شاکی را تقبل کرده است.
علت این است که اصرار خود مشتری بر کار بوده، مثلا بارها بررسی کردیم که فرد آرایشگر به مشتری گفته فلان خدمات برای او ضرر دارد و ممکن است به موهی و صورت وی آسیب بزند، اما مشتری اصرار داشته که آن را انجام دهد و در نهایت متحمل خسارت شده است؛ موضوع دیگر عدم آگاهی برخی از آرایشگران تازه کار است که حتی پروانه کسب ندارند و به شکل غیرقانونی به مردم خدمات میدهند.
ایرنا. در میان تمام مواردی که در برخورد با متخلفان فرمودید، جای رسد فضای مجازی خالی بود، چراکه امروز بیشتر آرایشگاههای زنانه در استان قزوین در صفحات اینستاگرام به ترویج بی بندوباری، جلوه گری و حتی هنجارشکنی مبادرت میکنند، برای این موارد چه اقداماتی انجام دادهاید؟
رصد فضای مجازی از نظر قانونی وظیفه اتحادیه نیست و برای این کار حتی زیرساختهای قانونی وجود ندارد، بلکه نیازمند یکسری کارهای فنی و حرفهای است که پلیس فتا و اداره نظارت بر اماکن عمومی باید در این حوزه اقدام کنند، با این حال با توجه به گستردگی شبکههای اجتماعی و فعالیت تبلیغی آرایشگران قرار شده بر اساس هماهنگی یک نفر را برای این منظور تعیین کنیم.
رصد فضای مجازی از نظر قانونی وظیفه اتحادیه نیست و برای این کار حتی زیرساختهای قانونی وجود ندارد.
ایرنا. آیا تمامی هنجارشکنیها و ترویج بدحجابی و بی بندوباری از سوی آرایشگرها صورت میگیرد؟
خیر؛ شواهد و بررسی برخی از صفحات مجازی نشان داده که عمده هنجارشکنی صورت گرفته مربوط به آموزشگاههای مراقبت و زیبایی بوده که زیر نظر فنی و حرفهای قرار دارند و از دایره حیطه اختیارات اتحادیه خارج هستند؛ ضمن اینکه خیلی از آموزشگاهها با اینکه پروانه کسب ندارند و مراحل دریافت جواز را سپری نکردهاند، با انجام خدمات از مردم پول میگیرند که این موضوع خلاف قانون بوده و نهادهای متولی باید به آن ورود کنند.
ایرنا. آیا به غیر از این موارد، موضوعات دیگری در حوزه خدمات شما بوده که غیرمجاز و غیرقانونی تلقی شده اما در حیطه اختیارات شما نیست؟ مثلا کاشت ناخن و مژه که این اواخر خیلی حواشی داشت؟
در مورد کاشت مژه و ناخن موضوع را چندین مرتبه به سازمان و فنی وحرفه ای گزارش کردیم که نباید این کارها در استان اپیدمی شود و اینکه چطوری این خدمات وارد ایران شده است، باید کار کارشناسی کرد.
بارها به شکل فنی توضیح دادیم که بین دیزاین (طراحی) ناخن شامل فرم و اصلاح ناخن با لاک و چسباندن ناخن مصنوعی و کاشت ناخن تفاوت وجود دارد؛ کاشت ناخن به طور کلی از نظر بهداشتی تایید نشده و مضرات فراوانی برای سلامت دارد.
مشکل بزرگ کاشت ناخن ایجاد عفونت، قارچ و از بین رفتن سطح ناخن و به مرور زمان صاف شدن زیر ناخن است که ماهیت انشگتان را تغییر میدهد.
در مورد ممنوعیت کاشت ناخن به به مسؤولان بهداشت استان مراجعه کردیم و موضوع را تشریح کردیم، اما بدون اینکه نامهای سوی وزارت بهداشت در این خصوص ابلاغ شود، جلوی این فعالیت را نگرفتند و اکنون به لحاظ درآمدزایی بالای آن که بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است هر روز بر تعداد ناخن کارها افزوده میشود.
مشکل بزرگ کاشت ناخن ایجاد عفونت، قارچ و از بین رفتن سطح ناخن و به مرور زمان صاف شدن زیر ناخن است که ماهیت انگشتان را تغییر میدهد./در مورد کاشت مژه نیز با اینکه متخصص خاصی وجود ندارد اما به وفور انجام میشود.
در مورد کاشت مژه نیز با اینکه متخصص خاصی وجود ندارد اما به وفور انجام میشود، خدمات کاشت مژه که تحت عنوان اکتنشن مژه شناخته میشود، مژهها را بر اساس انتخاب مشتری با چسب خاصی به پلک چشم میچسباند و احتمال اینکه چسب وارد چشم شود و مشکلات پوستی و حتی چشمی ایجاد کند بسیار است؛ مواردی هم داشتیم که فرد مراجعه کرده و از ناحیه چشم آسیب دیده است.
ایرنا. از آنجایی که آرایشگاههای زنانه دارای درآمد بسیار بالایی هستند، چگونه میتوان از این فرصت برای مشارکت در حوزههای اجتماعی بهره برد؟
من به عنوان رییس اتحادیه آرایشگران زن طرح توانمندسازی بانوان مددجوی کمیته امداد، بهزیستی و حتی زنان بی سرپرست را تدوین کردم و تصمیم داشتم با جذب سرمایهگذار و راه اندازی یک سالن آرایشی بزرگ، شرایط کار زنان نیازمند به کار را فراهم کنم؛ اما این طرح مورد حمایت واقع نشد و هیچ کدام از مسؤولان وقت برای اجرایی شدن آن پیشقدم نشدند.
همچنین تصمیم داشتم برای ارتقای سطح علمی و معنوی آرایشگاههای زنانه به برگزاری همایشهای خاصی اقدام کنم که این موضوع امروزه از دست اتحادیه خارج شده و توسط کسانی اجرایی میشود که اصلا دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی آرایشگاهها را ندارند.
متاسفانه در اقدام اخیر شاهد بودیم که پای کسانی به برگزاری همایش و سمینار باز شده که اصلا آرایشگر نیستند و جز درآمدزایی دغدغه دیگری ندارند، در این همایش ها کوچکترین نظری از من نمیگیرند.
ایرنا. اگر دست اتحادیه باز بود تا به نحو دلخواه مقابل تخلفات آرایشگران بایستد، چه کاری انجام میدادید؟
متاسفانه قوانین مجازات برای متخلفان صنفی مربوط به ۲۰ سال گذشته است و مبالغی که برای جریمه نقدی تعیین شده به قدری جزیی است که بازدارنده نیست؛ اگر دست من بود حداقل آرایشگر متخلف را که ارزشهای اسلامی را زیر سوال برده، یک ماه تعطیلی و در موارد شدیدتر پلمب در نظر میگرفتم.
کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:
لازم است در پایان صحبتها ذکر کنم که هیات مدیره اتحادیه آرایشگاههای زنانه هیچ درآمدی ندارند و از حق عضویت آرایشگاهها که سالانه ۵۰۰ هزار تومان است، حقوق ماهانه یک کارمند اتحادیه پرداخت میشود؛ ضمن اینکه ۲۰ درصد درآمد اتحادیه نیز باید به اتاق اصناف واریز شود.
بنابراین اگر قرار است هرکاری در حوزه آرایشگاههای زنانه انجام شود، باید اعتباری برای آن در نظر گرفت و بدون هزینه عملیاتی کردن خیلی از کارها غیرممکن است.
نظر شما