ساخت و ساز مسکن در خراسان شمالی ۷.۵ درصد کاهش یافت 

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی گفت: آمار ساخت و ساز در این استان طی سه ماهه نخست سالجاری بر اساس صدور نقشه های ساختمانی ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

کیان حصاری روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان تهیه نقشه های ساختمانی در خراسان شمالی از ۲۰۰ هزار مترمربع در بهار پارسال به ۱۸۵ هزار مترمربع در بهار امسال کاهش یافته است.  

وی تصریح کرد: بیشترین میزان کاهش تهیه نقشه های ساختمانی در خراسان شمالی مربوط به شهرستان های گرمه، اسفراین و جاجرم است به طوری که امسال خدمات مهندسی در گرمه ۷۰ درصد، اسفراین ۵۰ درصد و جاجرم ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.   

 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی درباره علت کاهش میزان ساخت و ساز افزود: محدودیت های بلندمرتبه سازی در استان سبب شده است تا اقبال سازندگان به سرمایه گذاری در این بخش کاهش یابد.

وی توسعه عمودی شهرهای خراسان شمالی را خواستار شد و گفت: سازندگان بدون محدودیت های خاص در سایر استان ها نسبت به ساخت و ساز و تولید مسکن فعالیت می کنند و این مورد موجب کوچ سرمایه گذاران خراسان شمالی به سایر استان ها شده است.

حصاری ادامه داد: امید می رود با کاهش محدودیت های مربوط به تراکم ساختمان و بلندمرتبه سازی در خراسان شمالی رغب سرمایه گذاران بخش مسکن را به این خطه از کشور جذب کنیم و شاهد رونق در تولید مسکن باشیم.

بر اساس اعلام مسوولان راه و شهرسازی خراسان شمالی،  ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این استان کمبود وجود دارد که با احتساب نرخ واحدهای فرسوده و ناپایدار و ازدواج، شرایط حاد و بحرانی نیز خواهد شد.

اکنون ۲۱ درصد مردم این خطه اجاره نشین هستند و در مجموع ۲۶ درصد نیز در مسکن های ناپایدار سکونت دارند که باید تخریب و بازسازی شوند و تا افق ۱۴۰۵ باید در این استان سالانه ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی شهری ساخته و تحویل شود تا در زمینه مسکن به تعادل برسیم.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha