۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84806811
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد زندانیان خراسان شمالی مشغول به کار هستند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان اینکه اینک ۸۰ درصد زندانیان استان مشغول به کار هستند گفت: اشتغال شماری از آنها در خارج از زندان و تعدادی دیگر نیز در واحدهای کارگاهی زندان است.

عبدالرحیم گرجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها بخشی از مددجویان زندان های این استان که ناتوان بوده یا مسن هستند مشغول به کار نیستند.

وی با بیان اینکه بعضا تعداد کمی از زندانیان نیز برای کار علاقه مندی نشان نمی دهند افزود: این مددجویان را نیز با برنامه های تشویقی جذب کار می کنیم و تلاش می کنیم تا درآمد آنان نیز به دست خانوارهایشان برسد.

گرجی گفت: تمامی مددجویان بند نسوان مشغول به کار شده اند، تمامی افراد در داخل زندان در کارهای نشسته مشغول به کار هستند و علاوه بر آن ۲۲ نفر نیز روازانه در یک کارگاه قالی بافی بیرون از زندان مشغول به کار شده اند.

وی اظهار داشت: اصلاح و تربیت، کاهش جمعیت کیفری و ایجاد فرصت های اشتغال برای زندانیان پس از آزادی، تامین معیشت خانواده های زندانیان، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد اشتغال و حرفه آموزی از جمله اولویت های کاری سازمان زندانیان است.   

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای زندانیان در دوران حبس نقش عمده‌ای در ارتقای امنیت و آرامش محیط زندان دارد افزود: زندانیانی که شرایط کار در بیرون از زندان را نیز داشته باشند در کارگاه های بخش خصوصی، بخش خدماتی و مشارکت با شهرداری مشغول به کار خواهند شد.

گرجی اظهار داشت: اگر اصلاح و تربیت زندانیان از حوزه زندان ها فراتر رود و خانواده ها، اقوام و نزدیکان و کارفرمایان پس از آزادی زندانی را بپذیدند نرخ بازگشت به زندان بسیار کاهش خواهد یافت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی بر حمایت تامین معیشت خانواده تاکید کرد و افزود: هم اینک تلاش می کنیم تا خانواده های زندانیان از نبود سرپرست دچار مشکل معیشتی نشوند و بخشی از حقوق مددجویان به دست خانواده ها می رسد.

گرجی در بخش دیگری از سخنانش به متادون درمانی مددجویانی که اعتیاد دارند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد در داخل زندان به منظور ترک اعتیاد متادون رایگان دریافت می کنند، تلاش می شود با کاهش دارو مصرف به صفر برسد.

وی اظهار داشت: مددجویانی که در زندان ها دارای شغل شوند بعد از آزادی حرفه ای برای ادامه دارند و بعضا به دنبال اعتیاد نیز نخواهند رفت، برخی از آنان نیز ادامه متادون را برای درمان می گذرانند.

وی افزود: اما اگر مددجویان شغلی نداشته باشند نمی توانند بعد از آزادی درمان خود را ادامه دهند که بار دیگر گرفتار مصرف مواد مخدر نیز خواهند شد.

گرجی با بیان اینکه این استان در حرفه آموزی نیز رتبه دارد اظهار داشت: رشته های مرتبط با صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات از جمله حوزه آموزش است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی در بخش دیگری تز سخنانش ار کارآفرینان خواست تا در کارها از مددجویان زندان های این استان نیز به کارگیری کنند و اظهار داشت: در دسترس بودن نیروی کار، معاف از مالیات و برنامه های تشویقی نیز از دیگر مزایای استفاده از این نیروها است.

گرجی تعداد زندانیان این استان را حدود ۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد زندانی در سه زندان و یک کانون اصلاح تربیت تحمل حبس می کنند.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد مددجویان این استان مرد و سه درصد زن هستند اظهار داشت: ۶۸ درصد از زندانیان متاهل هستند.

وی افزود: از مجموع زندانیان ۷۶ درصد بی سواد و زیر دیپلم، ۱۷ درصد فوق دیپلم هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha