نیروگاه مفتح ظرفیت تامین برق استان همدان در پیک مصرف را دارد

همدان- ایرنا- مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح گفت: این نیروگاه با تولید یک هزار مگاوات برق در ساعت، ظرفیت تامین انرژی مورد نیاز استان همدان در فصل تابستان و اوج مصرف را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمجید دیناروند روز پنج‌شنبه در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان همدان از نیروگاه شهید مفتح با گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق، افزود: این نیروگاه آمادگی کامل را دارد تا در پیک مصرف برق در فصل تابستان، انرژی مورد نیاز مشترکان برق استان را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح قلب تپنده تامین انرژی استان همدان است، اظهار داشت: این نیروگاه یک هزار مگاواتی، دارای چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی است که ۳۰ سال پیش ساخته شده و اکنون توسط مهندسان ایرانی تامین و نگهداری می‌شود.

دیناروند خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز این نیروگاه از سال ۱۳۹۵ تا کنون از طریق تصفیه پساب فاضلاب همدان تامین می شود و از آن سال به بعد این نیروگاه هیچ نقشی در کاهش سطح آب های زیر زمینی منطقه نداشته است.

نیروگاه مفتح ظرفیت تامین برق استان همدان در پیک مصرف را دارد

وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلامی از سوی شرکت آب منطقه ای، این نیروگاه از ابتدای راه اندازی تا سال ۱۳۹۵ تنها یک درصد از حجم آب های زیر زمینی منطقه را مصرف کرده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان تاکید کرد: هم اکنون این نیروگاه با بهره گیری از یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب تصفیه شده، آب مورد نیاز خود را تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه از پساب تصفیه شده فاضلاب همدان برای عملیات خنک‌سازی در این نیروگاه استفاده می‌شود، تصریح کرد: این آب تصفیه شده شفاف، بدون بو و از نوع صنعتی محسوب می‌شود که برداشت از آب های زیر زمینی را به صفر رسانده است.

دیناروند ادامه داد: پس از انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب همدان به این نیروگاه، از مجموع ۲۷ حلقه چاه آب موجود، ۲۵ حلقه آن مسدود و ۲ حلقه چاه نیز با هدف استفاده کارکنان نیروگاه نگهداری می شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این نیروگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: این نیروگاه با توان مهندسان ایرانی راه اندازی و فعال شده و تمامی تجهیزات موردنیاز  آن نیز در داخل کشور تهیه و تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان بیشتر سوخت مورد نیاز این نیروگاه گاز طبیعی است، افزود: در این فصل سهمیه گاز طبیعی نیروگاه روزانه ۶ میلیون متر مکعب است و در صورت نیاز به سوخت بیشتر به ناچار از مازوت استفاده می شود.

دیناروند اظهار داشت: ۹۹ درصد از سوخت مصرفی این نیروگاه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون گاز طبیعی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته تولید برق این نیروگاه به ۲۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است، تصریح کرد: نیروگاه برق شهید مفتح علاوه بر تامین برق استان همدان، وظیفه پایداری شبکه برق رسانی بخشی از کشور را نیز بر عهده دارد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق را دارد، افزود: این نیروگاه تمامی برق مصرفی استان همدان و بخشی از نیاز مشترکان استان‌های همجوار را نیز تامین می کند.

وی تاکید کرد: این نیروگاه برای تولید ۲ هزار مگاوات انرژی برق ساخته شده و وزارت نیرو تلاش دارد در برنامه های پیش رو با ایجاد یک نیروگاه گازی ۳۰۰ مگاواتی، این مجموعه را به نیروگاه یک هزار و ۳۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی تبدیل کند.

دیناروند گفت: این نیروگاه از نیروگاه های بخار آبی است که ۴۰ درصد بهره‌وری دارد و کشور به سمت ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان ۶۵ درصد حرکت می‌کند.

وی با اشاره به آمادگی این نیروگاه در برابر حملات سایبری گفت: تا کنون این نیروگاه چند بار مورد هجمه حملات سایبری قرار گرفته که با وجود پدافند غیر عامل، امنیت سامانه های آن تامین و این حملات نافرجام مانده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه عملیات ساخت دومین نیروگاه برق همدان نیز به زودی در ملایر آغاز می شود، اظهار داشت: نیروگاه برق ملایر ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید دارد و از لحاظ راهبردی پشتیبان نیروگاه شهید مفتح محسوب می‌شود و وجود آن برای ایجاد اشغال در استان بسیار ارزشند است.

دیناروند با بیان اینکه تعمیرات واحدهای چهارگانه نیروگاه شهید مفتح بر اساس برنامه زمان‌بندی به پایان رسیده و این نیروگاه با ظرفیت کامل هزار مگاوات برق تولید می کند، ادامه داد: نیروگاه شهید مفتح همدان در سه سال گذشته رتبه نخست آمادگی تولید را کسب کرده و امید است با جدیت و تلاش کارکنان، این موفقیت در سال‌جاری تکرار شود.

وی با اشاره به اینکه بالاترین حجم تبادل بار در کشور متعلق به نیروگاه برق شهید مفتح است، افزود: از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد مصرف برق در استان و کشور به اوج خود می‌رسد که تلاش داریم در این مدت با همت نیروهای متخصص نیروگاه شهید مفتح برق مورد نیاز استان را تامین کنیم. 

دومین برج خشک نیروگاه شهید مفتح همدان تابستان ۱۴۰۲  بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان در ادامه گفت: به منظور توسعه روند خنک سازی آب در نیروگاه برق شهید مفتح همدان، عملیات ساخت دومین واحد برج خنک کننده خشک این نیروگاه آغاز شده و تابستان ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

دیناروند افزود: در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور، به منظور صرفه جویی در تامین آب، دومین برج خشک نیروگاه برق شهید مفتح تا یک سال آینده بهره برداری می شود.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از سامانه خنک کننده خشک، سالانه نزدیک به ۷۵ درصد در مصرف آب این نیروگاه صرفه‌جویی می‌شود.

دیناروند عنوان کرد: نخستین واحد برج خشک این نیروگاه در شهریور سال ۱۳۹۴ همزمان با سفر هیات دولت به استان همدان به بهره برداری رسید.

نیروگاه مفتح ظرفیت تامین برق استان همدان در پیک مصرف را دارد

نیروگاه یک‌هزار مگاواتی سیکل ترکیبی شهید مفتح در ۴۵ کیلومتری شهر همدان و در دشت کبودراهنگ قرار دارد.

این نیروگاه چهار واحد بخار ۲۵۰ مگاواتی دارد و سوخت اصلی آن گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha