خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی برای ترویج ازدواج آسان و به‌هنگام همت کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی باید بیش از پیش برای ترویج ازدواج آسان و به‌ هنگام همت گمارند.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک آغاز ماه ذیحجه الحرام و سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، ازدواج را امری مقدس و یکی از اساسی‌ترین راهکارهای دوری از آسیب‌های اخلاقی برشمرد و اظهار کرد: تشکیل خانواده در راس ارزش‌ها قرار دارد و باید برای ایجاد جامعه سالم و داشتن خانواده‌ای سالم تلاش کرد.

وی با اشاره به اهمیت ترویج ازدواج آسان در جامعه افزود: امروزه با سخت‌گیری‌ها و مشکلاتی که در امر ازدواج پیش آمده این امر مقدس و حیاتی تحت شعاع مسائل مختلف قرار گرفته و اراده و خواست انسان به‌جای خواست خداوند در امر ارزش‌گذاری مبنا قرار گرفته و این نیاز فطری بشر در حصاری از قواعد سخت محبوس و زندانی شده تا آنجا که جوانان برای گریز از این قواعد، از ازدواج سرباز می‌زنند.

وی سوق دادن نگرش خانواده‌ها به توجه به ازدواج فرزندان ، رفع موانع فرهنگی ازدواج ، توجه خانواده‌ها در مورد صلاحیت جوان‌ها برای ازدواج، نشان دادن راهکارهای ازدواج آسان، رفع ترس جوانان از ازدواج، بیان آثار منفی مهریه سنگین و ترغیب خیرین برای کمک به ازدواج جوانان را از مهم‌ترین راهکارها برای ترویج ازدواج آسان در جامعه ذکر کرد.

نهادهای فرهنگی نقش مهمی در ترویج ازدواج آسان دارند 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل همکاری جهادی و همه‌جانبه نهادهای فرهنگی و خانواده‌ها را از مهم‌ترین عوامل ترویج ازدواج آسان ذکر و اظهار کرد: با پخش نمونه‌های عملی از ازدواج‌های آسان از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها می‌توان ازدواج آسان را در بین خانواده‌ها و جامعه ترویج کرد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با تاکید بر ضرورت تلاش همه‌جانبه در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن خاطر نشان کرد: هجمه عظیمی توسط رسانه‌های مختلف غربی به ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی انجام شده و پادزهر اصلی مقابله با این هجمه، احیا و روزآمد کردن و ترویج سبک زندگی اهل بیت (ع) است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم ترین راه های مقابله با این هجمه، احیا و روزآمد کردن و ترویج سبک زندگی اهل بیت (ع) است. با توجه به اینکه ذهن و زبان مردم کشورها اهل بیتی است اگر سبک زندگی و رفتار آنها را اهل بیتی و روزآمد کنیم، بهترین روش در راه مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج سبک زندگی اهل بیت در جامعه خواهد بود.

ضرورت رفع بحران جمعیت با تلاش فعالان فرهنگی و کنشگران حوزه جمعیت و فرزندآوری

حجت‌الاسلام جعفرزاده با تکیه بر مساله "جمعیت" با بیان اینکه فرزندآوری مساله‌ای مهم در جوان‌سازی جامعه است ، اما یک شاخص فرهنگی نیز محسوب می‌شود، گفت: وضعیت امید اجتماعی و حالت خانواده و سرزندگی آن از طریق میزان فرزندآوری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و مشوق‌های اقتصادی دولت، بیان کرد: در صورت عدم کار فرهنگی در حوزه جمعیت، مشوق‌های اقتصادی موجب سلب مسئولیت از خانواده می‌شود و به تنهایی اثرگذار نیست.

وی با تاکید بر اعمال نوآوری، بازنگری و جوان‌گرایی در روش‌های حل بحران جمعیت، اظهار کرد: باید مبلغان و فعالان فرهنگی و کنشگران جمعیت به طور جدی وارد جامعه شده و با فرهنگ‌سازی و تبیین مضررات کاهش جمعیت، مردم را قانع کنند.

وی گفت: انتقال ارزش‌ها از دغدغه‌های همیشگی خانواده‌ها، مربیان و مبلغان و مسئولان فرهنگی بوده و مهم‌ترین و مناسب‌ترین شیوه برای انتقال ارزش‌ها، ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha