افتتاح سومین دهکده فناوری کشاورزی کشور تا کاهش ۴۹ درصدی بارندگی در اخبار استان سمنان

سمنان- ایرنا- برگزاری کنکور در استان با حضور چهار هزار و ۵۰۰ داوطلب، افتتاح سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سمنان، اعلام تازه ترین رنگ بندی کرونایی و کاهش ۴۹ درصدی بارندگی ها، مهمترین خبرهای استان سمنان در هفته گذشته بود.

به گزارش ایرنا، استان سمنان در هفته گذشته (از  چهارم تا دهم تیر ۱۴۰۱ ) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و علمی، بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اجتماعی

به‌ گزارش شامگاه جمعه ایرنا، در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان سمنان، شهرستان‌ مهدیشهر زرد و شهرستان های سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار، میامی، سرخه و آرادان آبی کرونایی هستند. 
نماینده تام الاختیار دانشگاه سمنان در برگزاری آزمونهای سراسری گفت: آزمون سراسری ۱۴۰۱ در نوبت صبح روزهای چهارشنبه، پنجشنبه ، جمعه  و شنبه به ترتیب هشتم ، نهم، دهم و یازدهم تیر در دانشکده های مهندسی برق و کامپیوتر ، مهندسی عمران و پردیس علوم پایه با رقابت چهار هزار و ۵۰۰ داوطلب برگزار شد.
پرویز ملک زاده روز یکشنبه به رسانه ها بیان کرد: داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صبح روز چهارشنبه هشتم تیر ، گروه های آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه نهم تیر، گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه دهم تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبانهای خارجی در صبح روز شنبه یازدهم تیر با یکدیگر رقابت کردند .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه ۵۸ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاهی استان متقاضی مهارت آموزی هستند، گفت: تقاضای مهارت آموزی این قشر در استان نسبت به میانگین کشوری ۱۴ درصد بیشتر است.
سید حسین شاهچراغ روز یکشنبه در نشست خبری که در مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران شاهرود برگزار شد، افزود: در کشور ۴۴ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی جامعه متقاضی مهارت آموزی هستند.
معاون اشتغال‌ و خودکفایی کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) استان‌سمنان گفت: ۱۸۳ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در بهار ۱۴۰۱ با ایجاد ۳۱۲ فرصت شغلی به مددجویان پرداخت شد.
علیرضا خدابنده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بعد از اجرایی شدن هر طرح اشتغال، نظارت‌های بیش از سه تا پنج  سال با هدف پایداری و در صورت ضرورت اعطای تسهیلات تکمیلی انجام می شود و تاکنون دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد در سرفصل‌های مهارت‌آموزی، کارآفرینی به ۱۵۶ نفر ارائه شده  است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: خودروی پژو ۴۰۵ پس از  انحراف از جاده و برخورد با گاردریل دچار آتش‌سوزی شد که در این حادثه سه نفر جان باختند و چهار نفر آسیب دیدند.
مظفر محمدخانی روز چهارشنبه به رسانه ها ابراز داشت: این حادثه ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه امروز در کیلومتر ۱۰۱ محور سمنان به دامغان رخ داد.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: کارشناسان اورژانس شاهرود از صبح جمعه تا شامگاه با حضور به موقع در محل ۹ حادثه ترافیکی برون و درون شهری به ۳۳ مصدوم خدمات رسانی کردند.

فرحناز جان‌محمدی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حادثه واژگونی پراید در دو راهی روستای تاش به مجن چهار مصدوم داشت که با حضور به موقع کارشناسان اورژانس مصدومان به بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود انتقال یافتند.

فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هشت اثر تاریخی استان، طبق مصوبه جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی‌تاریخی، در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
امیر کرم‌زاده روز پنجشنبه به رسانه ها افزود: خانه "اویس کسائیان" در مهدی‌شهر، خانه "ذبیحی نژاد" در سمنان، خانه "طاهریان" در سمنان، خانه "اردشیر تک" در مهدی‌شهر، "مقبره ابن یمین فرومدی" در میامی،"آب انبار جنب عمارت خیل‌خان" در مهدی‌شهر،"عمارت باغ سراب" در شاهرود و "خانه خطیبی" در سمنان، در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی‌تاریخی به ثبت ملی رسید.
راهیابی پویانمایی «دیویونه»به کارگردانی «فهمیه قبادی» هنرمند استان سمنان و تهیه‌کنندگی حوزه هنری این استان، با موضوع آسیب‌های اجتماعی، به جشنواره «lift off» انگلیس از دیگر خبرهای مهم فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.

علمی

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین بارش استان از ابتدای سال آبی تا کنون(مهر ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱)  نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۴۹ درصد کاهش یافت.
ایرج مصطفوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: میانگین بارش سال آبی( ۱۴۰۰-۱۴۰۱) در مدت ۹ ماهه از مهر ماه سال گذشته تا پایان بهار امسال، ۵۹.۸ میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱۶.۸ میلی متر بود، حدود ۴۹ درصد کاهش یافته است.
افتتاح سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اختصاص ۱۰ هکتار زمین و ساختمان یکهزار متر مربعی با قابلیت استقرار ۴۰ شرکت دانش بنیان در سمنان از دیگر خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

اقتصادی

مدیر مخابرات منطقه سمنان گفت: ۲ سری باتری با ظرفیت ۲ ولت ۱۵۰۰ آمپرساعت جهت تأمین برق اضطراری تجهیزات مخابراتی و ارتباطی  با اعتبار هشت میلیارد ریال در سرخه و آرادان نصب شد.
مجید دارایی روز یکشنبه به رسانه ها بیان کرد: با توجه به اهمیت شبکه موبایل و به منظور افزایش پایداری ارتباطات سیار استان سمنان در هنگام قطع برق شبکه، این باتری‌ها در مراکز مخابرات سرخه و آرادان نصب و جایگزین باتری‌های قبلی شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: ۷۹ دستگاه اجرایی، براساس آخرین بازدیدهای میدانی و به روزرسانی در اردیبهشت ۱۴۰۱، نسبت به تامین و به کارگیری ۱۹۵ مولد برق اضطراری در مراکز و زیرساخت‌های خود اقدام کردند.
ایرج کارخایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مشکل اصلی در تهیه مولد برق اضطراری دستگاه‌های اجرایی، تامین منابع اعتباری لازم برای خرید مولدها است که به دلیل تنگناهای مالی با تاخیر مواجه شده است، با این وجود، موضوع به صورت جدی از سوی کارگروه تخصصی انرژی و تامین نیازهای ضروری شورای پدافند غیر عامل استان در دست پیگیری است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: ۲۰ پروژه زیرساختی در دهه تولید و تجارت در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با سرمایه‌ گذاری بیش از ۴۷۲ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
محمدرضا باقری با بیان این مطلب افزود: این پروژه‌های عمرانی در بازه زمانی یکم تا دهم تیر به نام دهه تولید و تجارت به بهره ‌برداری می رسد.

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق با اشاره به صرفه جویی ۱۵ میلیارد ریالی تعمیر اساسی توربین‌ این منطقه گفت: میزان صرفه جویی در بخش‌ تهیه قطعات مستهلک توربین با تلاش کارکنان واحد مکانیک و به دلیل فقدان اطلاعات ارزی برای تهیه قطعات خارجی، قابل محاسبه نیست.
محمد علی دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات تعمیر اساسی توربین «رستون تی.بی ۴۰۰۰» مرکز انتقال نفت و تاسیسات سبزوار با تکیه بر دانش و تلاش مهندسان داخلی این منطقه با موفقیت و با تکیه بر دانش و تخصص بومی جوانان این مرز بوم به پایان رسید.
مسول حقوقی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: حکم قلع و قمع و رفع تصرف ۱۱‌هزار مترمربع اراضی ملی در بخش شش موسوم به حاجی آباد این شهرستان اجرا شد.
 فاطمه امینیان چهارشنبه شب به رسانه‌ها اعلام کرد: یک متخلف بدون مجوز قانونی اقدام به تخریب مساحت ۱۱ هزار متر مربع از اراضی پلاک ۱۲۵ واقع در بخش ۶ موسوم به حاجی آباد و تسطیح و احداث ۲ باب اتاقک و درختکاری در اراضی ملی کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha