۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 84808991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ هزار نفر برای برپایی کاروان شادی غدیر در قم اعلام آمادگی کردند

قم - ایرنا - رئیس ستاد مردمی غدیر قم با اشاره به برگزاری جشن‌های آسمانی در این استان گفت: تاکنون از ۱۰ هزار تَن برای برپایی کاروان‌های غدیر در قم ثبت‌نام به عمل آمده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال جشن‌های عید غدیر در کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان که طلبه‌های حوزه علمیه قم در آن هستند، نیز برگزار خواهد شد.

 وی با بیان اینکه بزرگترین کاروان جشن‌های غدیر در مسیر حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران به راه می‌افتاد خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته به دلیل کرونا حرکت این کاروان به صورت خودرویی بود اما امسال به شکل پیاده‌روی است.

وی گفت: شرکت‌کنندگان در کاروان شادی غدیر در پایان برای عرض ارادت به امام زمان (عج) به جمکران مشرف می‌شوند.

رئیس ستاد مردمی غدیر قم با بیان اینکه مناسبت‌های قبل و بعد از عید غدیر اهمیت زیادی دارد یادآور شد: هیچ ماهی را مانند ذی‌الحجه نداریم چرا که در این ماه ۲۰ مناسبت مرتبط با حضرت علی است.

فرحزاد ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه و میلاد با سعادت حضرت امام کاظم (ع) و امام هادی (ع) را از جمله این مناسبت‌ها ذکر کرد و با اشاره به مباهله به عنوان بزرگترین این اعیاد، نزول سوره اسرا و بخشیده شدن فدک به حضرت زهرا (س) را نیز از دیگر وقایع پیرامونی عید غدیر برشمرد و گفت: اگر این مناسبت‌ها احیا شود، عید غدیر در بلندترین قله قرار می‌گیرد.

فرحزاد بیان داشت: در این ۱۵ روز که ایام شادی آسمانی نامگذاری شده، و در هیات‌ها، تکیه‌ها و حسینیه‌ها برنامه‌های متنوعی اجرا خواهد شد، تاکید کرد: تبلیغ غدیر را جزو اوجب واجبات بدانید، در روایتی از پیامبر آمده که این عید باید توسط حاضران به غایبان و همچنین پدران به فرزندان معرفی شود.

رئیس ستاد غدیر قم در بخشی از سخنان خود با تاکید بر معرفی بیش از پیش شخصیت حضرت علی و واقعه غدیر خم به جهانیان گفت: متاسفانه مردم کشورهای مختلف و حتی شیعیان آن آشنایی و اطلاعی که از امام حسین و حادثه عاشورا دارند، را از حضرت علی و عید غدیر ندارند.

وی اضافه کرد: برای شناخت بیشتر جامعه با غدیر، باید آیین‌های جشن و سرور غدیر مانند عزاداری‌های محرم به شیوه کاملا مردمی باشد.

دبیر ستاد مردمی غدیر قم نیز با اشاره به اهداف تشکیل این ستاد خاطرنشان کرد: هدف ستاد مردمی غدیر ایجاد پیوند بین مردم و تشکل‌های مردم نهاد با دستگاه‌های حاکمیتی است.

محمدعلی بختیارزاده گفت: هدف ما از شکل دادن این ستاد در قم، ارائه یک الگو از این استان به دیگر مناطق کشور است تا تشکل‌های مردم نهاد و دستگاه‌های فرهنگی با تعامل یکدیگر اقدام‌های موثری را در جهت ترویج فرهنگ غدیر انجام دهند.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی با مساعدت خیران، هیات‌ها و تشکل‌ها تصریح کرد: به منظور اینکه خاطر خوشی را رقم بزنیم، مواسات و کمک به محرومان توسط خیران انجام می‌شود.

بختیارزاده گفت: با برنامه‌ریزی که توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی، امامان جماعت مساجد و هیات‌ها صورت گرفته، در ۱۱۰ محله قم برنامه‌های جشن و سرور، مواسات و اطعام را خواهیم داشت.

وی دیدار با پیشکسوتان عرصه غدیر و تکریم آنها را نیز از برنامه‌های پیش بینی شده دانست و گفت: در ۱۵ روزی که جشن‌های غدیر ادامه دارد، خدمات تمامی شهربازی‌ها و بوستان‌های شهرداری قم به صورت نیم بها است.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی قم نیز با بیان اینکه در این ایام و با کمک سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با انجام تزئینات، به صورت نمادین محله‌های غدیریه را خواهیم داشت گفت: ۱۵ برنامه نیز با کمک هیات‌ها و تکایا برای مناطق شاخص قم تدارک دیده شده که چهار برنامه در دستجرد، کهک، قنوات و جعفریه است و بقیه نیز در شهرستان قم به صورت گسترده در شب‌های متفاوت برگزار می‌شود.

جواد اشعری، اهم برنامه‌های غدیر در قم را کاروان پیاده‌روی در عصر روز عید عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ از ساعت ۱۸ آغاز می شود، و در آن روز پخت و پز و توزیع غذا در محله‌های مختلف توسط هیات‌ها را نیز داریم.

وی قرائت دعای ندبه در مسجدها و تکیه‌ها و تکریم سادات را از برنامه‌های ستاد مردمی غدیر دانست و گفت: همایشی را نیز تحت عنوان همایش مدیران هیات‌های واعظان و مداحان سادات با کمک شورای هیات‌ها و کانون مداحان استان خواهیم داشت که هدف آن، اعزام سخنرانان و مداحان به صورت جهادی است.

وی با اشاره به توزیع ارزاق با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: برگزاری همایش ملی غدیریان در ساعت ۱۸ روز سیزدهم تیرماه با حضور مسئولان و شاعرانی از قم، کاشان، اصفهان، کرج و سمنان با سخنرانی آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم، در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه نیز از برنامه‌های ستاد مردمی غدیر قم به شمار می‌آید.

۱۰ هزار نفر برای برپایی کاروان شادی غدیر در قم اعلام آمادگی کردند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha