۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84809518
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

برداشت گندم و جو از مزارع شهرستان فامنین ۴۱ هزار تن برآورد می‌شود

همدان-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: برداشت ۱۶ هزار تن گندم و ۲۵ هزار تن جو از مزارع کشاورزی این شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

«منصور خزایی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۵۳ هزار و ۵۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فامنین به کشت گندم و جو اختصاص یافته است افزود: از این سطح پنج هزار هکتار از کشت جو دیم و ۲۰ هزار هکتار از کشت گندم دیم به دلیل بحران کم آبی و خشکسالی غیر قابل برداشت است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم و جو از سطح از مزارع کشاورزی شهرستان فامنین از ۲۲ خرداد آغاز شده است خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت جو آبی سه هزار و ۱۵۷ هکتار، جو دیم هفت هزار و ۲۷۲ هکتار، گندم آبی پنج هزار و ۱۷۲ هکتار و گندم دیم ۳۷ هزار و ۹۳۰ هکتار است.

خزایی اظهار داشت: با توجه به بارندگی ۱۸۵ میلیمتری در سال زراعی جاری شاهد خسارت خشکسالی در مزارع هستیم و متوسط عملکرد قابل برداشت در مزارع گندم دیم ۳۰۰ کیلوگرم و در مزارع جو دیم ۲۵۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اعمال نظارت دقیق بر روند خرید گندم در سطح مراکز خرید خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مرکز خرید شرکت تعاونی روستایی فامنین، ابوریحان و زرقان در حوزه این شهرستان محصول تولیدی گندم دیم را با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال خریداری می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار داشت: این مراکز خرید از لحاظ تجهیزات و امکانات سخت افزاری مجهز هستند تا کار خرید زیر نظر بهره برداران در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی به درستی انجام شود.

خزایی با تاکید بر تحویل گندم مازاد بر خرید مجاز، از کشاورزان خواست که از تحویل محصول به افراد واسطه و سودجو خودداری کنند.

وی با بیان اینکه از تعداد ۲۲۲ دستگاه کمباین فعال در منطقه تعداد ۱۳۲ دستگاه بومی و بقیه مهاجر است گفت: واحد مکانیزاسیون مدیریت جهاد در سطح شهرستان فامنین برای بازدید کمباین ها و ضایعات آن فعال بوده و نظارت بر کاهش ضایعات کمباین و صدور کارت معاینه فنی بر عهده تعاونی تولید سراوک این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین نظارت کشاورزان بر عملکرد کمباین هنگام برداشت را ضروری دانست و ادامه داد: در صورت  رعایت نکردن مسایل فنی برداشت توسط راننده کمباین موضوع به مسئول مکانیزاسیون اطلاع رسانی شود.

خزایی تصریح کرد: سطح کل مبارزه با سن مادر و پوره در سال زراعی جاری در مزارع گندم و جو شهرستان فامنین ۳۳ هزار و ۵۷۶ هکتار است که این سطح مبارزه با حضور کارشناسان شبکه مراقبت در پهنه های تولیدی، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی امکانپذیر شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان فامنین با ۴۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های ده‌گانه استان همدان است که در شمال شرق این استان واقع شده‌است.

بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha