۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84809620
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

میزان خرید گندم‌ در خراسان شمالی بهار امسال ۲ برابر شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: ۴۳ هزار تُن محصول گندمکاران استان در بهار امسال با قیمت تضمینی خریدرای شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شد.

سیدجلال موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان محصول به وسیله ۲ هزار و ۸۵۵ کشاورز در قالب ۶ هزار و ۸۸۴ محموله به مراکز خرید گندم عرضه شد و پیش بینی می شود این رقم امسال به ۱۰۰ هزار تُن برسد. 

وی تصریح کرد: امسال شمار مراکز خرید گندم در استان با ۲ مورد افزایش به ۲۵ مرکز رسید و اکنون ۲۳ مرکز فعال است و ۲ مرکز دیگر هم به زودی بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم را پیش بینی کرده است، گفت: میزان خرید گندم امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر و نسبت به سال ۱۳۹۹ هم ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایین گندم در سال های اخیر سبب شده بود تا بخش زیادی از گندم های تولیدی صرف خوراک دام شود، افزود: با توجه به اینکه امسال قیمت گندم بالاتر از قیمت جو است و قیمت سایر نهاده های دامی هم به شدت کاهش یافته، گندم کاران رغبت بیشتری برای عرضه محصول خود به دولت دارند.  

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی های خوب امسال کیفیت گندم های تولیدی کشاورزان استان خوب و مناسب و مشابه سال گذشته است. 

موسوی خاطرنشان کرد: تاکنون یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال از وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان که تا ۳۰ خرداد ماه امسال به مراکز تحویل شده، به حساب کشاورزان واریز شد.  

وی با بیان اینکه این گندم ها به صورت تضمینی با قیمت مصوب ۱۰۵ هزار ریال و با احتساب ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه در مجموع به قیمت ۱۱۵ هزار ریال خریداری می شود، افزود: خرید گندم تنها از طریق سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود و به تولیدکنندگان توصیه می‌شود که نسبت به ثبت و به روز رسانی اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: ارزش ریالی گندم های خریداری شده چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که در این زمینه پیگیری های لازم انجام شده تا وجوه این محصول زودتر به حساب کشاورزان واریز شود.  

برداشت و خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از نیمه خردادماه آغاز می شود و بر اساس آمار جهاد کشاورزی استان؛ در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن از این محصول راهبردی از مزارع استان برداشت شد.  

 خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha