بندهای حوضه آبخیز تویه‌رودبار دامغان آماده بهره‌برداری است

سمنان-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: عملیات احداث بندهای سنگ و ملات در حوضه آبخیز تویه‌رودبار این شهرستان به اتمام رسید.

علی اکبر عباسی راد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عملیات آبخیزداری احداث بند در حوضه تویه رودبار در راستای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آبخیزداری اجرا شد. 

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات آبخیزداری سفر ریاست جمهوری تامین هزینه شد. 

عباسی راد اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح آبخیزداری از اردیبهشت ۱۴۰۱ با تخصیص اعتبارهای لازم آغاز شد و اکنون به اتمام رسید و آماده بهره برداری است.

وی اضافه کرد: در این طرح به منظور حفظ و احیا عرصه‌های منابع طبیعی، تعداد چهار بند سنگ و ملات با حجم عملیات یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب در زیر حوضه های مشرف به روستای تویه رودبار احداث و در مدت اجرای قرارداد برای ۱۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

عباسی راد خاطر نشان کرد: هدف از احداث این بندها مهار سیلاب، کنترل فرسایش و تغذیه سفره آب‌های زیر زمینی و کاهش مخاطرات سیل در منطقه است که در سال های گذشته خسارات سنگین مالی به اموال، منازل مسکونی و زیرساخت‌های روستایی وارد کرد. 

وی بیان کرد: با توجه به حجم مخازن ایجاد شده، این سازه ها قادرند در هر نوبت آبگیری، ضمن تغذیه سفره های آب زیرزمینی، از بروز خسارات احتمالی سیلاب های فصلی در پایین دست جلوگیری کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: اجرای این طرح تاثیر به‌سزایی در حفاظت از منابع آب و خاک و جلوگیری از اثرات مخرب وقوع سیل دارد و همچنین با کاهش سرعت جریان سطحی، موجب افزایش نفوذ آب به لایه های زیرین خاک شده و از ورود رسوبات به داخل سد دامغان جلوگیری می‌کند. 

به گزارش ایرنا، حوضه آبخیز تویه رودبار شهرستان دامغان با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار دارای طرح مطالعاتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha