گام بلند دولت در تامین برق صنایع خراسان شمالی/ ۵۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار به زیرساخت های برق رسانی به صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خراسان شمالی در سفر اخیر رییس جمهور به استان، جان تازه ای به واحدهای تولیدی این خطه بخشید و بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران این استان برطرف شد.

به گزارش ایرنا، اکنون برخی واحدهای تولیدی در خراسان شمالی که توان افزایش ظرفیت خود را دارند با کمبود برق مواجهند، از دیگر سو سرمایه گذارانی که در پی ایجاد صنایع جدید در این خطه از شمالشرق کشور هستند و کم هم نیستند، هنگام مراجعه برای تامین برق مورد نیاز برای راه اندازی یک واحد تولیدی و در نهایت اشتغالزایی با مشکل مواجه می شوند.

برخی از این سرمایه گذاران جدید در گفت وگو با ایرنا مدعی شدند که برای تامین برق لازم باید میلیارد ها تومان هزینه کنند و  این افراد خواهان کمک دولت و وزارت نیرو هستند و از دیگر سو نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز بر تامین برق برای صنایع حوزه های انتخابیه خود تاکید دارند.

تعدادی از این سرمایه گذاران اعلام کرده اند که نیاز آن ها به برق سرجمع به بیش از  ۲۵ مگا وات برق می رسد، اما تامین این مقدار برق مشکل و زمان بر است.

در عین حال آمارها از رشد ۳۳۲ درصدی میزان اشتغال در حوزه صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در طی سال های اخیر خبر می دهد و شمار شاغلان در شهرک های صنعتی از بدو تاسیس استان تاکنون به چهار هزار و ۶۲۲ نفر رسیده است و بر همین اساس تامین زیرساخت‌هایی مانند برق برای صنایع در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و این مهم در سفر رییس جمهور و وزیر نیرو در دوم تیرماه جاری به استان با انعقاد تفاهم نامه هایی مبنی بر افزایش پست های برق شهرک های صنعتی وارد مرحله جدیدی شد.

از دیگر سو با توجه به این که صنایع کوچک در ایجاد اشتغال استان‌های کمتر توسعه یافته نقش مهمی دارند؛ افزایش سرمایه گذاری‌ها در این بخش می تواند به ایجاد اشتغال نیز منجر شود و  گسترش بنگاه‌های خرد و متوسط به عنوان رمز توسعه اقتصادی به افزایش درآمد اقتصادی خراسان شمالی کمک کند.

به گفته کارشناسان و متولیان امر یکی از محورهای لازم برای سرمایه گذاری، تامین زیرساخت های صنعتی مانند برق برای صنایع کوچک، متوسط و بزرگ است که این مهم در خراسان شمالی با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی دولت وارد فاز جدیدی شد و گام بزرگی برای روشن شدن چراغ سوخت این صنایع برداشته شده است.

گام بلند دولت در تامین برق صنایع خراسان شمالی/ ۵۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت

اولویت تامین زیرساخت صنعتی 

نماینده شیروان با اشاره به کمبودهای شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در این‌باره اظهار داشت: متاسفانه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان هنوز کمبود هایی دارند که تامین برق کافی یکی از آنهاست.

علی جدی افزود: خراسان شمالی به لحاظ برخی زیرساخت ها قوی نیست و استان کم برخورداری محسوب می شود و برای جذب سرمایه گذار تلاش مضاعفی نیاز است که تامین برق صنایع کوچک در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی که جاده، برق، زیرساخت تاسیسات و آتش‌نشانی ندارد، فضای مناسبی برای حضور سرمایه‌گذار نیست و سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این فضا ندارند، در حالی که برای سرمایه گذاران و وارد کردن آن‌ها فرش قرمز پهن کرده ایم و به هزار زحمت مقدمات سرمایه گذاری را فراهم می کنیم و در انتها که به مراحلی مانند تامین برق می رسیم، برای ۲ مگا وات برق باید معطل بمانند.

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:وی اظهار داشت: تامین زیرساخت هایی مانند برق از ملزومات سرمایه گذاری و تولید است و باید برای سال های آینده نیز تمهیداتی اندیشیده شود تا پاسخگوی صنایع در حال ساخت و سرمایه گذاری های جدید باشیم.   

وی افزود: هم اکنون ۶ سرمایه گذار جدیدی در شهرک صنعتی شیروان در حال سرمایه گذاری و یا اجراست که نیاز اینها به برق ۲۳ مگا وات است و باید برای تامین برق این صنایع چاره اندیشی کرد.

گام بلند دولت در تامین برق صنایع خراسان شمالی/ ۵۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت

تحول گسترده با اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز در این‌باره گفت: در سفر رییس جمهور به این استان، ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیر ساخت‌های برق رسانی مصوب شد که انتظار می‌رود تحول گسترده ای در این بخش رخ دهد.

علی رضا صبوری اظهار داشت: در سفر رییس جمهور و شماری از وزرا از جمله وزیر نیرو در بخش توسعه برق رسانی پیشنهادهای ارائه شده بود که در قالب این پیشنهادها؛ ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه های زیرساختی در خراسان شمالی مصوب کرد.

وی با اشاره به این مصوبات از تصویب احداث چهار پست فوق توزیع در شهرک های صنعتی شهرهای فاروج، شیروان، گرمه و منطقه ویژه اقتصادی بجنورد خبر داد و افزود: برای احداث این پست ها اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان مصوب شد، در عین حال  ظرفیت تاسیسات استان و زیر ساخت برق صنایع استان تا ۳ برابر میزان مصرف مشترکان پاسخگوی مصرف است و محدودیتی در زیر ساخت نداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: مشکل اینجاست که  گاهی متقاضی در نقاطی تقاضای دیماندهای(مقدار قدرتی که از اداره برق می توان خرید و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می توانند به مصرف کننده ارائه دهند) بالای پنج مگاوات می کنند، که در آن منطقه محدودیت واگذاری دیماند مورد تقاضا وجود دارد که در این صورت متقاضی باید به استناد آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق مبادرت به احداث خطوط یا پست اختصاصی نماید و این امر برای همه متقاضیان برق در کل کشور لازم الاجراست.

وی خاطرنشان کرد: هر صنعتی در هر نقطه ای پس از کسب مجوزهای لازم مبادرت به احداث تاسیسات نماید لکن توصیه ما این است که صنایع با مصارف عمده برق  فقط در شهرک های صنعتی استان که زیر ساخت مورد نیاز از جمله آب و برق از قبل پیش بینی گردیده یا تاسیسات مربوطه در دست اجراست، مستقر شوند تا هم تامین دیماند برق مورد تقاضا به سهولت تامین گردد و هم بار مالی زیادی برای احداث فیدرهای اختصاصی به سرمایه گذار تحمیل نشود.

گام بلند دولت در تامین برق صنایع خراسان شمالی/ ۵۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت

افزایش صنایع کوچک و نیاز بیشتر به برق

بر اساس آمار رسمی شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی؛ شمار این شهرک ها در سال های اخیر ۴۳ درصد رشد یافته و از ۱۴ شهرک و ناحیه به ۲۰ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی رسیده است.

میزان تامین آب این مناطق و نواحی نیز ۱۵۳ درصد، برق ۱۱۶ درصد و گاز ۱۱۰ درصد افزایش یافته است و به همان نسبت میزان تقاضا برای دریافت زمین صنعتی نیز رو به افزایش است و این مهم می طلبد تا تصمیم گیری های کشوری و استانی به سمت و سویی حرکت کند که نوید بخش روزهای خوشی برای صنایع استان شود و حرکت استان را به سمت صنعتی شدن تسریع کند.

ریل‌گذاری برای قطار توسعه خراسان شمالی توسط دولت سیزدهم با مصوبه ایجاد پنج پست برق تسریع شد و اجرایی شدن آن، شمار صنایع مستقر در شهرک های صنعتی را افزایش خواهد داد.

مدیر عامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی در این مورد گفت: دولت در سفر به استان با ایجاد پست های جدید برق در نواحی و شهرک های صنعتی استان موافقت کرد که با تحقق آن مشکل برق صنایع و سرمایه گذاران حل می شود.

 محمدعلی نوایی اظهار داشت: این پست های برق در شهرک ها و نواحی صنعتی مختلف استان ایجاد می شود که در این زمینه در سفر دولت به استان ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

مدیر عامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی افزود: در این سفر همچنین با تامین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین زیرساخت ها و ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای تصفیه خانه در شهرک های صنعتی استان موافقت شد.

 ۹ شهرک، ۹ ناحیه و یک منطقه ویژه اقتصادی در خراسان شمالی فعال است.

تنها منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی با گستره ۳۵۰ هکتار در بجنورد تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد و در دهه فجر سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است و در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ۲۸۷ واحد صنعتی فعال است.

از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ خانوار مشترک شرکت توزیع برق هستند که ۸۴ درصد مشترک بخش خانگی و مابقی نیز در بخش خدمات، صنعت، کشاورزی و سایر مصارف هستند و طبق آمار رسمی حدود  ۹۹.۹ از خانوارهای شهری و روستایی این استان از نعمت روشنایی برق برخوردارند.

میانگین مصرف مشترکان خانگی برق ۲۰۰ مگاوات در خراسان شمالی با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha