بیش از ۷۸ هزار گردشگر از غار آبی سهولان مهاباد بازدید کردند

مهاباد - ایرنا - مدیر مجموعه غار آبی‌تاریخی سهولان مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۸ هزار گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط کشور از این اثر طبیعی بازدید کرده‌اند.

یوسف محمودزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد بیش از ۱۵ درصد گردشگر از کشورهای خارجی از جمله عراق و ترکیه بوده‌اند.

وی با اشاره به تجهیز و ساماندهی امکانات ویژه بازدید از داخل غار، اظهار کرد: هم اکنون ۱۳ قایق پارویی به همراه ۱۲ نفر نجات‌غریق و غواص برای بازدید گردشگران در این غار مستقر بوده و خدمات لازم را به آنها ارائه می‌کنند.  

محمودزاده با بیان اینکه این غار به علت شیوع کرونا پس از ۲ سال بازگشایی شده است، ادامه داد: طی سه ماهه نخست امسال نیز ۵۰۰ نفر در اقامتگاه‌های بوم گردی روستای «سهولان» که در جوار این غار واقع شده، اقامت داشته‌اند.

مدیر غار آبی سهولان مهاباد اضافه کرد: هشت سوییت اقامتی با ظرفیت حدود ۴۰ نفر در روستای سهولان برای پذیرش میهمانان و مسافران نوروزی احداث شده است.  

به گزارش ایرنا، غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.  

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان بوده و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است که مردم محلی آن را غار «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر، درون غار است.  

این جاذبه منحصربفرد که شبیه غار علیصدر همدان است، با جلوه‌های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های «کوتر» قرار دارد.  

شهرستان مهاباد با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در غرب کشور به شمار می‌رود که به نگین گردشگری آذربایجان مشهور شده است.  

مهاباد ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره قا، برده کنته و مسجد جامع از مهمترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.  

مهاباد در ۱۱۶ کیلومتری مرکز آذربایجان‌غربی در جنوب این استان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha