ضدعفونی سبزیجات برای پیشگیری از ابتلا به وبا ضروری است

زنجان - ایرنا - رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: برای در امان ماندن بیماری وبا، ضدعفونی سبزیجات خام و میوه ها قبل از مصرف و شستن دست‌ها قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی، ضروری است.

حسین معصومی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: وبا یک بیماری اسهالی حاد است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود که  از ویژگیهای این بیماری می توان به  شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری  اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وقوع بیماری وبا با توجه به آب و هوای متنوع ایران در تمام فصول سال ممکن است اظهار داشت: بیشترین موارد این بیماری از اوایل تابستان تا اواخر آبان ماه بروز می کند.  

معصومی با تاکید بر اینکه این بیماری از شیوع به نسبت قابل ملاحظه ای در کشورهای در حال توسعه برخوردار است، ادامه داد: وبا به عنوان بیماری بومی کشورهای منطقه به ویژه  هندوستان، بنگلادش پاکستان، افغانستان، عراق و از جمله ایران است.

وی با بیان اینکه با وجود پیشرفت های بهداشتی زیاد، وبا هنوز به عنوان یکی از معضلات مهم بهداشتی جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است اظهار داشت: این ویروس به علت توانایی مبتلا کردن ناگهانی تعداد زیادی از مردم و بروز همه گیری های بزرگ، همیشه به عنوان یک تهدید بین المللی مطرح بوده است و این موضوع از اهمیت مراقبت های پیشگیری حکایت دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در صورت عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار شود، اظهار داشت: میزان کشندگی این بیماری بدون دسترسی به درمان ۳۰ تا ۵۰ درصد است ولی در صورت درمان به موقع، میزان مرگ تا زیر یک درصد کاهش می یابد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: انتقال بیماری وبا از راه مدفوعی- دهانی بوده و از طریق مصرف آب یا غذایی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مدفوع یا استفراغ بیماران مبتلا به وبا آلوده شده است، ایجاد می شود.

وی توصیه های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری وبا را یادآور شد و گفت: بر این اساس به عموم توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم جهت آشامیدن، شستشو و تهیه غذا استفاده کنید و از مصرف آب های غیرمطمئن (چشمه، رودخانه و ...) خودداری کنید.  

معصومی با بیان اینکه عموم مردم باید از مصرف یخ هایی که از سالم بودن آن مطمئن نیستند خودداری کنند و با قرار دادن بطری آب در کنار یخ، آن را خنک کنند، اظهار داشت: از مصرف مواد غذایی که در خارج از یخچال نگهداری می شوند و یا در محل های غیر بهداشتی تهیه و عرضه می شوند باید خودداری کرد. 

این مسوول با تاکید بر اینکه شهروندان غذا را بطور کامل پخته و  غذاهای پخته شده را در اسرع وقت مصرف کنند، خاطرنشان کرد: باقیمانده غذاها نیز باید در یخچال و یا در دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد نگهداری و قبل از مصرف مجدد، بطور کامل داغ شود.  

به گفته این مسوول، عموم مردم از تماس غذاهای پخته شده با مواد غذایی خام جلوگیری کرده، غذاها را از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات حفظ کرده و در صورت داشتن علائم بیماری های گوارشی (اسهال، استفراغ و ...) برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران، اصول بهداشتی را رعایت نموده و  به پزشک مراجعه کنند.

بنابر اعلام مسوولان بهداشتی، تا کنون موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده و تمامی تدابیر و کارهای آموزشی برای متصدیان مربوطه و ذخیره سازی دارویی برای مقابله با این بیماری انجام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha