مطالبات دانشگاهیان کردستان از رییس جمهور

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 84811070
مطالبات دانشگاهیان کردستان از رییس جمهور

سنندج- ایرنا- تامین اعتبارات مورد نیاز، بومی گزینی، تقویت هیات علمی و بهبود زیرساخت‌های آموزش عالی از جمله مطالباتی است که دانشگاهیان کردستان برای حوزه آموزش عالی مطرح می کنند با این حال آنها رسالت اجتماعی دانشگاه را هم فراموش نکرده اند.

به گزارش ایرنا، ۳۶ مرکز دانشگاهی در کردستان فعالیت دارد و یک‌هزار و ۱۶۷ عضو هیات علمی در این مراکز خدمات علمی و آموزشی ارائه می‌دهند.

جمعیت دانشجویی کردستان ۴۵ هزار و ۷۰۰ نفر است که دانشگاه کردستان با ۴۰۰ عضو هیات علمی و ۱۳ هزار دانشجو، تنها دانشگاه دولتی زیر مجموعه وزارت علوم در استان است.

بخش آموزش عالی کردستان در سالهای اخیر حرکت رو به رشدی داشته  که قرار گیری در جمع موسسات آموزش عالی برتر جهان و کشور در رتبه ‌بندیهای بین المللی موید این مطلب است.

این حرکت اگرچه با موانع ناشی از محرومیتها مواجه بود ولی هیچ وقت متوقف نشد و گاهی کند و گاهی تند ادامه داشته  است؛ در آستانه سفر رییس جمهور به کردستان پای مطالبات دانشگاهیان کردستان از سفر رییس جمهور و دولت سیزدهم نشستیم.

مطالبات دانشگاهیان کردستان از رییس جمهور

سهم کم کردستان از بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رییس دانشگاه کردستان اظهار داشت: کمتر از یک درصد از اعضای هیات علمی کشور در استان کردستان هستند که نسبت به جمعیت استان، کمتر از نصف میانگین کشوری است.

رحمت صادقی با بیان اینکه کردستان ۲ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۱.۳ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند و اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم باید ۷ دهم درصد دانشجویان خود را افزایش دهیم.

وی به تعداد اعضای هیات علمی اشاره کرد وافزود: کمتر از یک درصد از اعضای هیات علمی کشور در استان کردستان هستند که نسبت به جمعیت استان، کمتر از نصف میانگین کشوری است.

رییس دانشگاه کردستان اضافه کرد: بودجه وزارت علوم در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان کمتر از یک درصد آن است.

صادقی با اشاره به اینکه مراکز آموزش عالی استان تنها دو ردیف بودجه‌ای دارند، به مقایسه بودجه آموزش عالی استان کردستان با سایر استان‌ها پرداخت و گفت: در کردستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو داریم که میانیگن کشوری حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر است به همین دلیل کردستان در رده آخر کشور قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بودجه همه دانشگاه‌ها مستقیما با تعداد دانشجو در ارتباط است، یادآور شد: در دانشگاه کردستان به ازای هر دانشجوی کارشناسی ۸.۸ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ بودجه اختصاص داده شده و این در حالی است که میانگین کشوری ۱۲ میلیون تومان بوده و نشان دهنده ناعادلانه بودن توزیع بودجه است.

رییس دانشگاه کردستان در ادامه به جایگاه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: یکی از نقاط قوت دانشگاه کردستان دیپلماسی علمی بین‌المللی است که توانسته است ۸۰۰ دانشجوی خارجی از ملیت‌های مختلف جذب کند و علاوه بر این با دانشگاه‌های مختلف تبادل استاد و دانشجو داشته است.

ضرورت راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات کردی

مدیرگروه رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان هم با اشاره به اینکه رشته زبان و ادبیات کردی از سال ۱۳۹۴  در این دانشگاه راه‌اندازی شده و چهار دوره فارغ‌التحصیل داشته است، اظهار داشت: به دلیل عدم راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات کُردی، بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته برای ادامه تحصیل به کشورهای ترکیه و عراق سفر می‌کنند.

یدالله پشابادی به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای راه‌اندازی این رشته در دانشگاه کردستان پرداخت و خواستار توجه ویژه به این امر به عنوان مطالبه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته شد.

وی همچنین ضمن اشاره به عدم درج رشته زبان و ادبیات کردی در آگهی‌های استخدامی، خواستار پیگیری این موضوع به منظور بکارگیری فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته در مشاغل مختلف شد.

جمعیت دانش آموخته کردستان از میانگین کشوری بیشتر است

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز با اشاره به اینکه جمعیت دانش آموخته کردستان از میانگین کشوری بیشتر است، اظهار داشت: زیرساخت لازم برای جذب این افراد وجود ندارد.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه ارزش افزوده نیروی انسانی تحصیل‌کرده کمتر جذب استان می‌شود، اضافه کرد: توسعه استان و توسعه متوازن کشور برای جبران این نقیصه مهم است.

وی به عقب ماندگی تاریخی کردستان نیز اشاره کرد و گفت: کمک به هم‌افزایی بین اقوام، ارزش‌آفرینی خاصی خواهد داشت و کردستان بیش از هر استان دیگری نیازمند این هم افزایی است.

مطالبات دانشگاهیان کردستان از رییس جمهور

سه دهک بالای جامعه قبولی دانشگاه‌های خوب را به خود اختصاص داده‌اند

رییس دانشگاه علمی و کاربردی کردستان نیزبه مشکلات بومی‌گزینی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه مشکل جدید داراگزینی ایجاد شده و سه دهک بالای جامعه ۸۰ درصد قبولی دانشگاه‌های خوب را به خود اختصاص داده‌اند و این مشکل، کردستان را تهدید می‌کند.

دکتر عادل سی و سه مرده افزود:بررسی کلی بومی گزینی نشان می دهد این فرایند ضمن تداخل با سهمیه های مناطق، موجب توزیع ناعادلانه و ناهمگون دانشجو در کشور شده  که این وضعیت به میزان قابل توجهی به زیان مناطق کمتربرخوردار است.

وی گفت: این امر منجر به تشدید محرومیت به ویژه در برخورداری از امکانات آموزشی و دانشگاه های تراز اول کشور می شود که در ادامه نیز این دسته از دانشجویان و فارغ التحصیلان از دستیابی به امکانات و فرصت های شغلی کشور باز می مانند.

رییس دانشگاه علمی، کاربردی کردستان گفت: بومی گزینی در پذیرش دانشجو مغایر با عدالت آموزشی، بند «۲-۶» سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و بندهای «۳» و «۹» اصل سوم قانون اساسی است چرا که اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف به تعمیم و تسهیل آموزش عالی و رفع تبعیضات ناروا برای همه مردم کرده است.

ضعف در شاخص های توسعه انسانی

یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان نیز با بیان اینکه به رغم برخورداری کردستان از همه جهات اظهار داشت: این استان از نظر شاخص‌های توسعه انسانی جزو استان‌های آخر کشور و این نتیجه توسعه نامتوازن و تبعیض‌آمیز کشور با محوریت دولتمردان است.

نعمت عزیزی افزود: سهم واقعی کردستان به نسبت سرانه، فضا، عرصه‌های محیطی و جغرافیایی رعایت نشده و این موجب شده از همه جهات عقب بماند.

اقوام و اقلیت‌ها در سیاست گذاری‌ها تاثیرگذار باشند

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز تاکید کرد: انتظار می‌رود جریان گفتمان‌سازی صورت گیرد تا از دل آن نهادها و قوانینی بیرون بیاید که رویه‌ها را تغییر دهد.

حسین دانش‌مهر با تاکید بر اینکه اقوام و اقلیت‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ها تاثیرگذار باشند، گفت: برنامه‌های هفتم توسعه در حال تدوین هستند اما هیچ نشستی در این باره در سطح استان و استان‌های همجوار برگزار نشده تا اولویت‌ها تعیین شوند.

وی به شرایط ناپایدار زیست در کردستان و بروز آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و اظهار داشت: هر جا به مدیران بومی اعتماد کردند، نتیجه آن را مردم و نظام دیده‌اند و این مطالبه‌ای ابتدایی است که هم نخبگان دانشگاهی و هم مردم دارند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان هم گفت: این دانشگاه نماینده افکار رهبری است اما مورد توجه قرار نگرفته و توسعه نیافته است.

عثمان یوسفی افزود: توسعه زیرساختهای لازم برای راه اندازی دانشگاه بین المللی مستقل مذاهب اسلامی در کردستان ضروری است.

مطالبات دانشگاهیان کردستان از رییس جمهور

کردستان مستعدترین استان برای استفاده آب در بخش کشاورزی

یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان هم از عدم مدیریت و تخصیص آب سدهای کردستان به این استان انتقاد کرد و گفت: آب همه سدهای استان به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود و این در حالیست که کردستان مستعدترین استان برای استفاده آب در بخش کشاورزی است.

حبیب الله محمدی  با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در استان، تاکید کرد: ایجاد اشتغال موجب کاهش آسیب‌ها و بیکاری تبعات منفی زیادی برای استان خواهد داشت.

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم گفت:  کردستان در بسیاری از شاخص‌های انسانی پایین است و این زیبنده استان نیست.

کیومرث ایراندوست افزود: باید در نظر داشته باشیم که امروزه مفهوم توسعه تغییر کرده و اگر می‌خواهیم با این نگاه این را درک کنیم، دانشگاه موتور محرکه توسعه نو است.

دولت برنامه جدی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر داشته باشد

یکی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان نیز اظهار داشت:  پدیده حاشیه‌نشینی روز به روز عمیق‌تر می‌شود و حمایت اجتماعی از این افراد صورت نمی‌گیرد و این در قشرهای آسیب پذیرتر موجب افزایش بزهکاری شده است.

شرافت کریمی تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت برنامه‌های جدی برای حمایت از قشرهای آسیب‌پذیرتر داشته باشد و این نگاه تبعیض آمیز رفع شود.

یکی دیگر از اعضای  هیات علمی دانشگاه کردستان نیز به معضل فرار نخبگان پرداخت و اظهار داشت: عدم بکارگیری نخبگان یکی از دلایل است و این درد بزرگی است.

هیمن شهابی نیروی انسانی را مهمترین عامل توسعه کشور دانست و افزود: اگر نیروی متخصص در جای مناسب داشته باشیم شاهد کاهش پدیده فرار نخبگان خواهیم بود اما اگر تعهد را پیش برده و تخصص نداشته باشیم، در واقع کار بی فایده ای صورت گرفته است.

لزوم تقویت کشاورزی برای رشد اقتصادی

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم با اشاره به رتبه‌ها و جایگاه دانشگاه کردستان در سطح جهانی و کشوری، اظهار داشت: فعالیت‌های ۳۰ ساله این دانشگاه جزو دستاوردهای کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد.

امیر رشیدی با اشاره به وضعیت اشتغال در کردستان، افزود: مردم کردستان از نظر اقتصادی تحت فشار هستند که با بهره گیری از ظرفیتهای ویژه استان می شود برای حل مشکلات اقتصادی وبهبود معیشت مردم استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به پایین بودن سطح زمین های آبی در کردستان با وجود منابع آبی زیاد اشاره  کرد و گفت: امیدواریم در سفر رییس جمهور این مساله مهم مورد توجه قرار گیرد تا بتواند بخشی از مشکل اشتغال استان را حل کند.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار دارد و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

کردستان بیست و هفتمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی انتخاب شده و قرار است روز جمعه ۱۷ تیر انجام شود، بیست و ششمین مقصد سفر رییس جمهور و هیات دولت استان خراسان شمالی بود که دوم تیر انجام شد.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha