روایت بازماندگان از فاجعه خونین سقوط پرواز ۶۵۵ + فیلم

لارستان – ایرنا- حادثه تلخ سرنگونی پرواز ۶۵۵ ایران ایر با شلیک مستقیم ناو آمریکایی "وینسنس" بر روی آبهای خلیج فارس که منجر به جان باختن هر ۲۹۰ مسافر و خدمه اش شد بی گمان از آن حوادث و زخم های ناسوری است که هر چه زمان بگذرد وهر تحول تاریخی که رخ دهد باز چیزی از تاثیر وعمق و سنگینی آن نمی کاهد.

این روزها روایت و یادآوری آن خاطره دردناک و فاجعه عظیم ،غمبار و جانگداز، بار دیگر برای شهروندان لارستانی، اوزی و گراشی در جنوب استان فارس که بخشی از پازل آن جنایت هولناک بوده اند، رخ نمایانده و همچون زخم ناسوری بر قلب وعمق جان مردم این خطه از کشورمان سنگینی می کند.
روز ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ برای خلیج فارس و ایران روزی عادی نبود و این بار از آسمان خون می بارید؛ پرواز ۶۵۵ ایران ایر با شلیک مستقیم ناو آمریکایی "وینسنس" بر روی آبهای خلیج فارس سرنگون شد و همه ۲۹۰ مسافر و خدمه اش آسمانی شدند و البته این یکی از آن خشن ترین صحنه از صفحات تاریخ سیاه آمریکا بود که در لوای شعار حقوق بشری پنهان مانده است.

مشت نمونه خروار است

روایت بازماندگان از فاجعه خونین سقوط پرواز ۶۵۵

مشت نمونه خروار است؛ این جنایت هولناک برگی از تاریخ خونین و از آن همه جنایات و کشتار و خونریزی ها از خوی ددمنشانه رژیمی است که با دست ‌آویزکردن اندیشه‌ تکفیری و قدرت طلبی ها و زیاده خواهی هایش اینچنین مرتکب این همه کشتارهای خونین می شود.
تاریخ گواهی می دهد که چه بسیار مردمان و مظلومانی از کشورهای مختلف جهان تاکنون به ضرب تیغ زیاده خواهی و قدرت طلبی های آمریکا به کام مرگ رفته اند.
صفحات تاریخ جهان سرشار از جنایت‌هایی است که آمریکا و ایادی استکبار بارها مرتکب شده اند و در پوشش و لوای اندیشه حقوق بشری، آزادی، امنیت انسانی و با شعار ظاهری انسان ‌دوستانه اینچنین جنایت‌های فجیع را در تاریخ کشورهای مظلوم جهان به ثبت رسانده اند.
از نسل ‌کشی ۱۰۰ میلیون سرخ پوست آمریکایی، فاجعه هیروشیما و ناکازاکی، قتل‌عام سه میلیون ویتنامی و کشتار مردم در افغانستان، عراق و ایران از جمله جنایت‌هایی است که در کارنامه سیاه آمریکا نقش بسته است.
بر اساس گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی و با تورق و تعمق بیشتر در صفحات تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا همواره در عرصه مراودات بین‌المللی مترصد دست‌یابی به اهداف زیاده‌خواهانه بوده‌ و در این مسیر نامیمون از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است.
در پشت صحنه هر جنایت‌جنگی وحشیانه، آمریکا قرار دارد که تلاش داشته از اهرم ‌های منطقه‌ ای برای مهار ایران و قدرت و عزت روزافزون انقلاب اسلامی جلوگیری کند.

خانوده های قربانیان: هیچگاه نمی بخشیم

اینک بازماندگان و خانواده های قربانیان آن حادثه خونین به دنبال اجرای عدالت و جبران خسارت هستند؛ برخی اعضای این خانواده ها با گذشت بیش از ۳۷ سال هنوز با دلی پردرد و قلبی سوزناک اعلام می کنند که هرگز این جنایت سنگین آمریکا را نمی بخشیم و خواهان جبران و پاسخ قاطعانه هستیم.
فرزد شهید جواد آقایاری در این زمینه به ایرنا گفت: شهادت پدرم در آن شرایط سخت و فقیری و نداری، ضربات جبران ناپذیری بر خانواده و مادرم وارد کرد.
وی می گوید: هیچگاه نمی توانم سختی ها و تنهایی های مادرم و بی پدری ام را در آن شرایط سخت فراموش کنم و وقتی گریه رقت بار و داستان غم انگیز آن حادثه را از زبان مادرم می شنوم، زندگی برایم جهنم می شود.
وی تصریح کرد: پدرم که در آن روزها و شرایط سخت فقیری برای امرار معاش و تامین مایحتاج زندگی مان به کشورهای حوزه خلیج فارس می رفت و با هزاران آرزو و امید در حال بازگشت بود اما هیچگاه فکر نمی کردیم که چنین جنایت هولناکی به سراغ خانواده مان بیاید.

یکی دیگر از خانواده قربانیان آن حادثه غمبار و در حالی که بغض راه گلویش را بسته بود به ایرنا گفت که هیچ چیزی نمی تواند جای خالی پدرم را پر کند و او هم تاکید کرد که هیچگاه خون به ناحق ریخته پدرش را نمی بخشد و آمریکا را منبع تمامی بدبختی های عالم دانست.
وی با چشمانی اشکبار و آه سرد و غم آلودش توان ادامه مصاحبه را نداشت.

همچنین همسر یکی از شهدای آن حادثه خونین سال ۶۷ هم گفت: ما با قاطعیت از مسئولان کشورمان می خواهیم که دست از مبارزه با آمریکا و تلاش برای جبران خسارات های سنگین ناشی از جنایات ایالات متحده دست برندارند.
وی گفت: در حالی که کودک چهارماهه را در شکم داشتم و با پنج فرزند دختر و هزاران امید و آرزو در انتظار بازگشت همسر و پدر خانواده به آغوش گرم خانه بودیم که خبر ناگوار سقوط هواپیما را از رادیو شنیدم .
وی تصریح کرد: بیش از ۹ روز طول کشید که جنازه شوهرم را تحول گرفتم و با اینکه هیچ امکاناتی وجود نداشت و حتی تلفن و خودرویی هم نبود به سختی مسافت بیش از سه ساعت و در گرمای طاقت فرسا را تا مرز جویم می پیمودم و در جریان ان حادثه قرار گرفتم و دختران و فرزندان مظلومم هم با آن همه شرایط ناگوار و بی کسی و فقر و نداری در خانه تنها بودند.

سند بارز جنایت های آمریکا
سردار عبدالفتاح اهوازیان همرزم شهید سلیمانی و رزمنده دفاع مقدس هم در یادواره گرامیداشت شهدای پرواز ۶۵۵ جنوب فارس گفت: این حادثه تلخ بزرگترین و بارزترین سند جنایات و سیاست های خصمانه و ددمناشنه آمریکا علیه ملت مظلوم ایران است.
وی تصریح کرد: تاسف بارتر از این حادثه غمبار سکوت مجمع بین المللی و مدعیان حقوق بشری است که همچنان با این همه جنایات و خونریزی ها و کشتارهای بی رحمانه مردم مظلوم از سوی ایالات متحده امریکا و ایادی استکبار باز هم با تحریف حقایق به دنبال تطهیر این جنایت های آمریکا و استکبار هستند.
وی همچنین گفت: این گونه جنایات و خوی وحشی گری نشانه درماندگی آمریکا است که در کمال بی شرمی یک هواپیمای مسافربری را با ۲۹۰ تن مردم مظلوم و بی گناه سرنگون می کند و با شعار دروغین حقوق بشری و آزادی به دنبال تحقق اهداف پلید و زیاده خواهی خود در منطقه و جهان است.
وی وحدت میان اهل شیعه و سنی در مناطق جنوب فارس را یادآور شد و گفت: شهرستان سنی مذهب اوز، پرورش دهنده شهیدانی همچون بهرام مبارکی از شهدای شاخص استان فارس است که عملیات مرصاد با شجاعت و درایت آن شهید والامقام و فرماندهی شهید صیاد شیرازی پیروز شد.

همچنین در این یادمان و گرامیداشت شهدای آن حادثه خونین از برخی خانواده های قربانیان نیز با اهدای لوح سپاس تجلیل و یاد و خاطره شهدای خونین بال آن فاجعه عظیم با نثار گل و قرائت فاتحه گرامی داشته شد.

روایت بازماندگان از فاجعه خونین سقوط پرواز ۶۵۵

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷  پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دبی در حرکت بود که با شلیک یک موشک از ناو  یو وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن به شهادت رسیدند. ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال در این حادثه جان باختند.
هدف قرار دادن ۲۹۰ سرنشین یک فروند هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در خلیج فارس با شلیک ۲ موشک از سوی ناو آمریکایی وینسنس، خبری بود که مردم جهان را در روز ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۷در بهت فراوان قرار داد.
اولین یادواره شهدای هواپیمایی ایرباس و سومین یادواره شهدای اوز دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ در مسجد مصلای این شهرستان با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان های جنوبی فارس برگزار شد. استان فارس ۲۵ شهید در حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرباس توسط ناو آمریکایی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha