۶هزار میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری نیاز است

شهرکرد - ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵۰۰ هکتارگلخانه در استان تا پایان سال ۱۴۰۴ گفت: برای توسعه گلخانه‌ها در استان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا، عطاءالله ابراهیمی روز سه‌شنبه در نخستین همایش گلخانه‌داران استان در مجتمع آفتاب بروجن افزود:هم‌اکنون بیش از ۴۵ هکتار گلخانه استان فعال و احداث ۳۰ هکتار گلخانه جدید در دست ساخت است و پرونده احداث ۸۴ هکتار گلخانه دیگر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

وی به توسعه گلخانه به عنوان یک ظرفیت برای توسعه بخش کشاورزی، بهره‌وری منابع آبی و ایجاد اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: توسعه گلخانه در شهرستان‌‍های بن، سامان، شهرکرد، بروجن، خانمیرزا و لرددگان و توسعه باغات نیز در سایر شهرستان‌ها در اولویت قرار دارد.

ابراهیمی اظهار داشت:هم‌اکنون ۴۴هزار هکتار از سطح استان زیرکشت باغات قرار دارد که توسعه ۴۴هزار هکتار باغات دیگر در اولویت و چشم‌انداز توسعه بخش باغبانی و گلخانه‌داری استان قرار دارد.

ابراهیمی از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان در سفر رییس جمهور به استان خبر داد و گفت: تامین و توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های گلخانه‌ای در اولویت قرار دارد.

به گفته وی، برای توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای ۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که تا پایان سال آینده این تسهیلات به طرحهای گلخانه‌ای اختصاص داده شود تا بتوان در زمینه توسعه گلخانه در استان گامهای اثرگذاری برداشته شود.

وی از تشکیل انجمن صنفی گلخانه‌داران استان، تشکیل انجمن صنفی پیمانکاران گلخانه‌ای در استان خبر داد و افزود:با توجه به ظرفیت توسعه گلخانه در استان باید زمینه تکنولوزی ساخت گلخانه در استان نیز فراهم شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون میانگین بارش در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، گفت: برای استفاده از منابع آبی و مدیریت بهتر آب به یک برنامه مدون نیاز است تا بتوان در زمان بروز خشکسالی نیز مدیریت مناسبی بر منابع آبی داشته باشیم.

به گفته وی، براساس آمار سال ۹۹ چهارمحال و بختیاری دومین استان از نظر بیکاری در سطح کشور بود که با توسعه گلخانه می‌توان زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرد.

وی اظهار داشت: با احداث هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال ۱۵ نفر فراهم و میزان تولید و بهره‌وری آب نیز ۱۰ برابر افزایش می‌یابد که توسعه گلخانه یکی از راه‌های برون رفت استان از چالش موجود از جمله بیکاری و مدیریت صحیح آب است.ر

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا میزان انرژی که برای سرمایش نیاز دارد کمتر از سایر مناطق است، گفت: بازارپسند بودن محصولات گلخانه‌ای، مصرف بهینه منابع آبی، تولید محصولات خارج از فصل و زودرس و پیش رس کردن محصولات از مزایایی توسعه گلخانه‌هاست.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به طرح توسعه گلخانه ها در استان گفت: سازه‌های گلخانه‌ها باید از فلزی به کامپوزیتی تغییر کند تا از نظر استحکام و قیمت مناسب‌تر باشد، باید تولید این قطعات را در استان رونق داد که در بحث اشتغال و تامین و نگهداری، استان خودکفا شود.

علی حیدری افزود: توسعه گلخانه در کشور خیلی خوب انجام شده اما در استان چهارمحال و بختیاری دیرتر این کار صورت گرفت و باید به توسعه ا ین بخش در استان توجه بیشتری شود.

وی گفت: در کنار توسعه گلخانه‌ها باید یک سری سازه و ساخت و سازهایی صورت گیرد، در حال حاضر سازه‌های گلخانه‌ها از نوع فلزی است که در دنیا خیلی به سمت قطعات فلزی نمی‌روند و بیشتر از کامپوزیت استفاده می‌کنند که از نظر استحکام قوی‌تر و از نظر قیمت مناسب‌تر هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید این قطعات را در استان باید رونق داده شود تا بتوان در زمینه تامین و نگهداری خودکفا شویم.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد استان چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی است که یک قسمت آن کشت گیاهان دارویی و طبیعی است، با تمام وجود از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم و از حقوق آن‌ها کوتاه نمی‌آییم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این همایش ۲ روزه استادان مطرح کشور مسائل مربوط به سلامت و کنترل کیفی محصولات، نحوه ساخت و ایجاد سازه‌ها، تنوع کشت محصولات و ضرورت چند کشت بودن را بررسی می‌کنند تا اطلاعات و دانش گلخانه داران به اشتراک گذاشته می‌شود.

حسین برزگر افزود: تمامی کسانی که به نوعی با گلخانه‌داری ارتباط دارند شامل افرادی که پروانه بهره‌برداری دارند، اقدام به دریافت مجوز پروانه تاسیس کرده با گلخانه در حال ساخت دارند، مشاوران طراحی گلخانه، ناظران، پیمانکاران، مجریان ساخت گلخانه ها، مهندسان و مسئولان فنی شاغل در گلخانه‌ها میهمانان این همایش هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۱ هکتار گلخانه در استان فعال است و احداث ۳۰ هکتار گلخانه جدید در دست ساخت است، گفت: اختلاف ارتفاع از سطح دریا، کیفیت و کمیت نور بسیار عالی در استان و اختلاف دمای شب و روز باعث شده که عطر و طعم میوه و محصولات میوه و صیفی در استان بسیار بالا باشد.

به گفته وی، توسعه بخش گلخانه یک ظرفیت برای بهره‌وری آب،توسعه بخش کشاورزی افزایش ایجاد اشتغال است و احداث ۵۰۰هکتار گلخانه تا پایان سال ۱۴۰۴ به عنوان یک اولویت و چشم‌انداز توسعه بخش گلخانه در استان است که این مورد تاکید سند آمایش استان قرار گرفته است.

برزگر با اشاره به اینکه ۳۰هکتار گلخانه جدید در استان از محل دریافت تسهیلات از محل بند تبصره ۱۸ به بانکهای عامل معرفی شده، اظهار داشت: ۶۰ هکتار گلخانه جدید در دست احداث، پایان سال در استان فعال خواهد شد.  

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۲۶۰ هکتار مجوز مجتمع گلخانه‌ای و ۱۵۰ هکتار مجوز تاسیس واحدهای انفرادی گلخانه در استان صادر شده است که برای احداث این واحدهای گلخانه‌ای به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

به گزارش ایرنا ،نخستین همایش گلخانه‌داران استان چهارمحال وبختیاری به مدت ۲ روز در مجتمع آفتاب بروجن در حال اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha