بروز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

اردبیل- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله حیوان گزیدگی، تب مالت، کالاآزار، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است.

دکتر محمد جعفرزاده در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، علت این امر را بالا بودن جمعیت روستایی و اشتغال شمار زیادی از جمعیت استان اردبیل در امور دامداری و دامپروری و گسترده بودن سطح ارتباطات بین انسان و حیوان در این استان ذکر کرد.

وی خواستار مشارکت جدی عموم مردم در رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‎های مشترک بین انسان و حیوان در سطح استان اردبیل شد و گفت: با وجود نظام بیماریابی فعال و قوی در سطح استان، میزان ابتلا به این نوع بیماری ها در استان اردبیل همچنان بالاست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تعیین ۱۳ الی ۱۸ تیرماه به عنوان هفته جهانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان(زئونوز) اظهار کرد: بیماری‌های زئونوز جزو مهمترین بیماری‌های واگیردار محسوب می‌شود که اغلب با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قابل پیشگیری است.

وی افزود: هم‌اکنون مواردی چون حیوان گزیدگی، تب مالت، کالاآزار، کیست هیداتیک و در سالهای اخیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری‌های مشترک به طور مداوم در سطح استان اردبیل بیماریابی، مدیریت و درمان می شود و توان علمی و فنی برای مقابله و درمان این بیماری‌ها در استان وجود دارد.

دکتر جعفرزاده اضافه کرد: تلاش خادمان حوزه سلامت استان اردبیل بر این است تا ضمن تقویت راهکارهای پیشگیرانه، ابتلای شهروندان به بیماریهای مشترک با همکاری ارگان‌های ذیربط کاهش یافته و مردم استان در صورت ابتلا، با کمترین عارضه، بیماری را پشت سر بگذارند تا از انتشار آن در جامعه جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: تقویت ارتباطات بین بخشی با اداره کل دامپزشکی و سایر نهادهای دخیل در مدیریت بیماری‌های زئونوز از نقاط قوت و اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مدیریت میزان شیوع این نوع بیماری‌هاست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل مهمترین نکته در خصوص پیشگیری از شیوع و بروز بیماری‌های مشترک را رعایت اصول پیشگیری و اجرای توصیه‌های بهداشتی توسط شهروندان عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود مشارکت جدی مردم در رعایت اصول پیشگیرانه، سهم بسزایی در کاهش بار و عوارض بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان داشته باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha