یادمان‌های شهدای پاوه، مرصاد و بازی‌دراز در استان کرمانشاه میزبان کاروان‌های دانش‌آموزی کشور

کرمانشاه - ایرنا - هر ساله سفر تربیتی معنوی با اعزام دانش‌آموزان به کربلای ایران رنگ و بوی خاصی می‌گیرد و خاطرات جبهه‌ها را در استان‌های ایران بازنشر می‌شود، طبق آنچه که مسئولان اعلام کرده‌اند قرار است امسال بیش از ۲ هزار دانش آموز سراسر کشور به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام شوند.

به گزارش ایرنا، هشت سال جنگ با آنکه ناخواسته و نابجا بر سرزمین پاک و مردم نیک اندیش ایران تحمیل شد اما آموزه های حماسی و معنویش آنقدر فراوان است که هزاران سال باید از دانشگاهش بهره برد، دارالفونی که نسل امروز و فردا در آن نورانی می شوند.

هر ساله سفر تربیتی معنوی با اعزام دانش آموزان به کربلای ایران رنگ و بوی خاصی می گیرد و خاطرات جبهه ها را در استان های ایران بازنشر می دهد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان امسال با کمرنگ شدن ویروس منحوس کرونا با برگزاری یادواره ملی "لشکر آسمانی" و  اعزام کاروان های دانش آموزی به مناطق عملیاتی غرب کشور، حماسه آفرینی رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس را برای نسل جدید باز آفرینی خواهد کرد.

یادمان‌های شهدای پاوه، مرصاد و بازی‌دراز در استان کرمانشاه میزبان کاروان‌های دانش‌آموزی کشور

این برنامه ملی با حضور بیش از ۲ هزار دانش آموز سراسر کشور  و با هدف آشنایی بیشتر آینده سازان با فرهنگ و ارزش های دوران هشت سال دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

مسافران نور در این سفر از یادمان های شهدای پاوه، مرصاد و بازی دراز بازدید خواهند داشت و برنامه های متنوعی در قالب نشست های آموزشی، بازدید، نمایش فیلم، صبحگاه مشترک و مسابقات فرهنگی برای دانش آموزان پیش بینی شده است.

مدت زمان حضور دانش آموزان در مناطق عملیاتی سه شبانه روز است و در این مدت راویان ،حماسه های هشت سال دفاع مقدس و چگونگی طراحی و اجرای عملیات را برای دانش آموزان روایت می‌کنند.

لازم به ذکر است این یادواره از دهم لغایت پانزدهم تیرماه در مناطق عملیاتی غرب کشور برگزار شد و دانش آموزان پسر ( ۱۰ الی ۱۲ ) و دانش آموزان دختر (۱۳ الی ۱۵) از این مناطق بازدید خواهند کرد.

در همین راستا آیین یادآواره شهدای دانش آموز "لشکر آسمانی" در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم بهمن امیری مقدم استاندار ، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی و جمعی از بانوان اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان هم حضور داشت.

یادمان‌های شهدای پاوه، مرصاد و بازی‌دراز در استان کرمانشاه میزبان کاروان‌های دانش‌آموزی کشور

راه اندازی کاروان های راهیان‌نور مسیری برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به دانش‌آموزان است

سردار«ناصر باباخانی» مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی کاروان های راهیان‌نور مسیری برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به دانشجویان و دانش‌آموزان و آشنایی آنان با ارزش‌های والای انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: دانش آموزان و دانشجویان در کاروان های راهیان نور با رشادت ها و فداکاری های شهدا و رزمندگان و ایثارگران آشنا می شوند و این اقدامی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس است.

سردار باباخانی اردوهای راهیان‌نور را فرصتی برای خودسازی در انتقال‌ وقایع دوران دفاع مقدس به نسل جدید و آینده دانست.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا برگزاری سفرها و برنامه‌های فرهنگی از جمله راهیان‌نور را با  تاخیر مواجه کرد گفت: سفر راهیان‌نور به‌ صورت شخصی در سطح استان کرمانشاه به مناطق عملیاتی غرب کشور در جریان بود و مسافران از هفت یادمان و ۲ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مرصاد و گیلانغرب، بازدید کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اضافه کرد: یکی از رویکردهای برگزاری اردوهای راهیان‌نور در کنار تبیین و انتقال دستاوردهای دفاع مقدس، تحقق «جهاد تبیین» به روایت‌های صحیح از حماسه‌های دوران دفاع مقدس است.

سردار باباخانی با اشاره به اینکه مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه از مهم‌ترین ظرفیت گردشگری در کشور به شمار می‌ آید، تأکید کرد: کرمانشاه دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری است که باید این ظرفیت‌ها به‌خوبی برای کاروان‌های راهیان‌نور معرفی شود.

یادمان‌های شهدای پاوه، مرصاد و بازی‌دراز در استان کرمانشاه میزبان کاروان‌های دانش‌آموزی کشور

انجام بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

یادمان‌های شهدای پاوه، مرصاد و بازی‌دراز در استان کرمانشاه میزبان کاروان‌های دانش‌آموزی کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha