استاندار خراسان شمالی: دستگاه‌ها برای تحقق اهداف قرارگاه جوانی جمعیت تلاش کنند

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با اهمیت دانستن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تمامی دستگاه‌ها و نهادهای استان باید برای تحقق اهداف قرارگاه جوانی جمعیت تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز چهارشنبه در نشست قرارگاه جوانی جمعیت خراسان شمالی اظهارداشت: مشکلات اقتصادی و معیشت مردم از دغدغه های مطرح در جامعه برای فرزندآوری است، هر چند که در این زمینه فرهنگ، سنت های گذشته و اعتقادات کمرنگ شده و برخی نگرانی ها سبب شده تا زوجین معیشت و موضوع مشکلات مالی را مانع فرزندآوری عنوان کنند.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه ها با وجود مشکلات برای طرح جوانی جمعیت تکلیف دارند تا بستر را برای این مهم فراهم کنند.

حسین نژاد با اشاره به تبلیغات منفی مبنی بر نامناسب بودن اوضاع اقتصادی و تاثیر آن بر کاهش فرزندآوری افزود: دشمنان سعی دارند تا تاثیر مسائل اقتصادی و مشکلات مالی را پررنگ کنند و آن را مانع افزایش جمعیت نشان دهند، هر چند که برای جوانی جمعیت مشوق هایی هم در نظر گرفته شده است که رغبت برای ازواج و فرزندآوری را بیشتر می کند. 

وی با اهمیت دانستن ارزش های اسلام و احیای عقیده های مذهبی حاکم بر زندگی خانواده ها، بیان کرد: باید در این زمینه اقدام فرهنگی انجام شود. 

نرخ ولادت در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشور 

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست گفت: نرخ ولادت در استان بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که نرخ ولادت در استان ۱۶.۵ در یکهزار و در کشور ۱۴ در یکهزار است.

علی زاهدی نیا با اشاره به اینکه برخی آمارهای اشتباه سبب می شود تا برخی شهرستان ها از دریافت تسهیلات فرزندآوری محروم شوند، اظهار داشت: تسهیلات فرزندآوری به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد و نرخ باروری در شهرستان های استان زیر ۲.۵ درصد است و بر این اساس این تسهیلات مشمول تمام نقاط استان می شود.

وی افزود: نرخ باروری در برخی از شهرستان ها اشتباه درج شده است که باید در سامانه اصلاح شود.  

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی واقعه وفات در سه ماهه نخست امسال نسبت به بهار پارسال خاطرنشان کرد: در دوره کرونا به ازای هر یکهزار نفر جمعیت فوت ۶.۵ نفر در این استان ثبت شد که این رقم در کشور ۷.۵ تا هشت در یکهزار بود.  

وی اضافه کرد: جمعیت استان تا پایان بهار امسال ۹۹۷ هزار و ۴۰۷ نفر است که از این تعداد ۴۹۶ هزار و ۲۹۲ نفر زن و مابقی مرد هستند و ۴۳۷ هزار و ۶۸۷ نفر در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند. 

کاهش نرخ باروری در خراسان شمالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی هم در این نشست گفت: متاسفانه از سال های ۶۷ تا ۸۵ رشد جمعیت و واقعه ولادت به شدت کاهشی بود و نگرانی ها در این زمینه سبب شد تا برای جوانی جمعیت برنامه ریزی شود، در این زمینه قرارگاه لازم از یک ماه پیش در استان فعال شده است. 

محمدرضا اکبری اظهار داشت: در این قرارگاه یک سری برنامه های مداخله ای طراحی و عوامل قابل مداخله شناسایی شده است که امید می رود تا اهداف را در زمینه جوانی جمعیت محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه باروری در خراسان شمالی از ۲.۴ درصد در سال ۹۸ به ۲.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است، افزود: سال گذشته کمترین نرخ باروری در استان در جاجرم به میزان ۱.۷  درصد و در فاروج و شیروان ۱.۹ درصد به ثبت رسید و بیشترین میزان نرخ باروری استان هم در راز و جرگلان با ۲.۷ درصد ثبت شد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته نرخ باروری در شهرستان بجنورد ۲.۴ درصد، گرمه ۲.۱ درصد و مانه و سملقان ۲.۲ درصد گزارش شده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha