۵۳ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای دانش آموخته دانشگاه هستند

ایلام - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۳ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای دانش آموخته دانشگاه هستند، گفت: بخش خدمات کشور با کمبود نیرو ماهر مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر میمنت آبادی روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان اظهار داشت: طرح استاد و شاگردی از گذشته های دور مطرح بوده و عملیاتی شدن آن برای مهارت آموزی در بخش های مختلف به ویژه خدمات نیاز است.

وی افزود: اکنون در کشورهای توسعه یافته این شیوه استفاده شده و مورد توجه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش فنی و حرفه ای و تربیت مربی باید با دقت بیشتر صورت گیرد تا از این ظرفیت به شکل هدفمند استفاده کنیم.

میمنت آبادی یادآور شد: سال ۱۳۹۱ دستورالعمل طرح استاد و شاگردی نوشته شد و دلایل متفاوت و متعددی برای عدم اجرای این طرح وجود داشت که مهمترین مانع عدم تعیین تکلیف بیمه بود.

وی اضافه کرد: اکنون مسایل و مشکلات طرح احصا شده و درصدد رفع آن هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: به دنبال آموزش کارگر ماهر هستیم چون در بخش خدمات وجود کارگر ماهر موجب پیشرفت و بهره وری بیشتر می شود.

میمنت آبادی اظهار داشت: ما دارای منابع انسانی با سواد و دانش آموخته در رشته های مختلف هستیم اما فاقد مهارت هستند.

۵۳ درصد کارآموزان دانش آموخته دانشگاه هستند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: حدود ۵۳ درصد کارآموزان در بخش مهارت آموزی از بین فارغ التحیصلان دانشگاهی هستند.

میمنت آبادی اظهار داشت: این افراد هزینه های زیادی صرف تحصیل دانشگاهی کرده اند ولی باید دوباره وقت ، انرژی و زمانشان صرف کارآموزی شود تا بتوانند کارآموزی کنند و مهارتی برای شغل پیدا کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین ناچار هستیم به مهارت آموزی مورد نیاز بر اساس تقاضا برگردیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این اقدام تنها توسط فنی و حرفه‌ای امکان پذیر نیست هر چند تنها مرکز ارائه آموزش که گواهینامه ها ، آزمون ها و سنجش هایی که در این مرکز انجام می شود، معتبر و اعتبار بین المللی دارد.

میمنت آبادی افزود: دستگاه های اجرایی باید به ماموریت مورد نیاز دولت در این زمینه کمک کنند و مراکز تخصصی و متولی پیشقدم و از توان فنی و حرفه ای استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در تعداد بالاتر بکار بگیریم، نیاز است همه دستگاه ها ، اصناف و اتاق های بازرگانی و صنعت و معدن در این زمینه کمک کنند و پیوست مهارت توانمندی شغل در بکارگیری افراد در پروژه ها را مورد نظر قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اهداف این طرح علاوه بر مهارت آموزی در محیط واقعی، کاهش هزینه ها و حفظ هنرهای سنتی ، استفاده از ظرفیت و توان آموزش های نوین و تخصصی از دیگر مزایای این طرح است.

میمنت آبادی اظهار داشت: سالانه در سطح کشور ۱۰ میلیون نفر نیاز به مهارت آموزی و بازآموزی مهارت دارند.

وی افزود: طرح های مختلفی در دست اقدام برای افزایش مهارت آموزی جوانان در دستور کار قرار دارد که قابلیت اجرایی دارد، مهارت آموزی در محیط کار یک ضرورت است که باید جدی گرفته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تلاش داریم در بخش کشاورزی، صنعت و بنگاه ها مجوز جوار کارگاهی صادر کنیم تا نیروهای مورد نیاز خود را تربیت کنیم.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha