نگاه مثبتی در حوزه فیلم‌سازی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

شهرکرد - ایرنا - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، نگاه در حوزه فیلم‌سازی چهارمحال و بختیاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه سینماگران این استان منتقد جشنواره‌های خارجی و سیاه‌نمایی‌ها در رابطه با فرهنگ ایرانی اسلامی هستند، نشان‌دهنده روحیه انقلابی و ارزشی آنان است که باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خزاعی روز چهارشنبه در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری و در دیدار با غلامعلی حیدری استاندار این استان از راه‌اندازی کمیسیون فرهنگ و هنر، شورای عالی سینما و شورای هنر به عنوان سه اقدام اساسی در حوزه فرهنگ و هنر کشور در طی فعالیت دولت سیزدهم نام برد و افزود: این سه نهاد فرهنگی زمینه‌ساز بهبود وضعیت هنری و سینمایی کشور در آینده خواهد شد.

وی تعطیلی ۱۲ ساله شورای هنر و تغییر فعالیت‌های آن با عنوان کمیسیون هنر و معماری را یادآور شد: با فعال شدن دوباره این شورا گام مهمی در تعالی بخشی به این حوزه و تسریع در تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود به طوری که تصمیمات این شورا پس از ۲ هفته و در صورت مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قانون، قابلیت اجرایی دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی سینما نیز از اقدامات مهم دولت سیزدهم به منظور ساماندهی وضعیت این هنر در کشور به شمار می‌رود، گفت: کمیسیون فرهنگی دولت برای تاسیس این شورا در استان‌ها مسائلی را مطرح کرده است که در حال بررسی است.

خزاعی در ادامه به نگاه جدی مجموعه مدیریتی سازمان سینمایی برای بررسی میدانی و پیمایشی مسائل هنر سینما در استان‌ها اشاره و تصریح کرد: نتایج این سفرهای استانی که تاکنون با اولویت استان‌های کمتر برخوردار انجام شده است در پایان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس‌جمهور گزارش می‌شود و در نهایت با ارائه در شورای عالی سینما تلاش خواهد شد برای حل آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مواردی لحاظ شود.

رییس سازمان سینمایی استاندارد جهانی برای ایجاد سالن را به ازای هر ۱۰ هزار نفر دانست و ادامه داد: بر اساس این استاندار و با وجود ۶۰۰ سالن فعال سینما در کشور همچنان در ۲۳۲ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، سالن سینمایی وجود نداشته و ضعف‌های قابل‌توجهی دراین‌باره دیده می‌شود.

وی عقب‌ماندگی در توسعه زیرساخت‌های سینمایی به ویژه سالن را در مقایسه با کشورهای منطقه متذکر شد و گفت: این ضعفی است که با وجود صنعت سینما و فعالیت هنرمندان به نام، تحت شرایط مختلفی در کشور به وجود آمده است و باید با هم‌افزایی و مشارکت، هر چه زودتر جبران شود.

خزاعی به طرح برخی دیدگاه‌ها درباره ورود تکنولوژی‌های جدید و بی‌نیازی از سالن‌های سینما نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، مردم همچنان از حضور در سینما و دیدن فیلم به صورت گروهی استقبال می‌کنند و آن را به عنوانی تفریحی ارزان و همچنین فضایی آموزشی می‌شناسند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تلاش خواهد شد با بهبود شرایط سالن‌های سینمایی در کشور تا سه سال آینده، اثری ماندگار از خدمات دولت سیزدهم به مردم هدیه شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود وجود تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان فیلم‌ساز در چهارمحال و بختیاری را به عنوان یکی از مزیت‌های مهم استان در حوزه نیروی انسانی بیان کرد و گفت: این تعداد هنرمند که موفق به کسب افتخارات در عرصه‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند، نیاز به حمایت‌های ویژه دارند و سازمان سینمایی این آمادگی را دارد تا با کمک مسوولان استانی برای تولید پنج فیلم سینمایی ارزان‌قیمت تا ۵۰ درصد، هزینه‌ها را تقبل کند.

خزاعی به اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه در استان نیز اشاره کرد و افزود: در صورت حمایت مسوولان استانی این اعتبار تا ۸۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی، لزوم نوسازی سالن غدیر، فعال شدن دوباره سینما هفت‌تیر بروجن، اولویت راه‌اندازی سالن نمایش در اردل و لردگان و تقویت فرهنگسراهای موجود تا زمان ایجاد سالن، همکاری شهرداری در واگذاری زمین برای ساخت ساختمان انجمن سینمای جوانان استان و تجهیز این دفتر را از جمله موارد مهم در حوزه ارتقای زیرساخت‌های سینمایی در استان بیان کرد و ادامه داد: در زمینه تولید محتوا نیز سازمان سینمایی آمادگی حمایت از تولید ۲ فیلم بلند با موضوعات برگرفته از فرهنگ بومی و دفاع مقدس را دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین، تجربه همراهی شهرداری‌ تهران در ارائه تخفیف ویژه به سرمایه‌گذار ساختمانی برای اختصاص بخشی از ساختمان در حال ساخت به مباحث فرهنگی را متذکر شد و گفت: این نمونه کار را می‌توان در استان‌ها نیز دنبال کرد تا مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگ به نحوی کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در سفر به چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت طرح‌های فرهنگی و سینمایی این استان را از نزدیک بررسی کرد.

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، یزدان عشیری مشاور رئیس ‌و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی‌مدیرعامل موسسه سینما شهر نیز در این سفر محمد خزاعی را همراهی کردند.

این سفر در راستای برنامه‌های کلان وزارتخانه و با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و رفع مشکلات و موانع حوزه سینما انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha