بازنگری ارتباط بین نهادهای تصمیم‌گیر در حکمرانی آموزش عالی ضروری است

مشهد-ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارتباط بین نهادهای تصمیم‌گیر در حکمرانی آموزش عالی برای رفع چالشهای موجود باید بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی روز چهارشنبه در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور در مشهد افزود: در سیاستگزاریها باید برنامه ها تدوین شود و سپس مرحله تنظیم‌گری، برنامه ریزی و در نهایت اجرا شکل گیرد.

وی تصریح کرد: شاهد آن هستیم که در حال حاضر سیاستگزاری به خوبی انجام نمی‌شود، تنظیم‌گری بسیار ضعیف، برنامه‌ریزی منفعلانه و تصدی‌گری قدرتمند در حال اجرا است.

وی ادامه داد: اسناد بالادستی بسیاری در اختیار داریم ولی متاسفانه سیاست علمی کشور ما مشخص نیست، زیرا سیاستگزاری به خوبی انجام نشده و حتی ابزارهای تنظیم گری نیز مشخص نیست در دست کیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این شورا در کنار سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مشخص شده، به عنوان نهادهای بالادست تصمیم گیر هستند و مشکل اصلی نیز از نظر سطوح ارتباطی آنها است که با یکدیگر ارتباطی ندارند و این باعث عدم سیاستگزاری درست می‌شود.

او گفت: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاستگزاری به حل اختلافات میان سایر دستگاه های تصمیم ساز در این حوزه می پردازد.

سوزنچی با اشاره به دو مدل اجرایی آموزش در وزارت بهداشت و آموزش عالی افزود: خروجی مدل وزارت بهداشت منجر به انحصار شده است و مدل آموزش عالی هم متکثر است که نمونه آن این است که هر دانشگاهی برای خود رشته‌ای ایجاد می‌کند و نهایت آن آشفتگی در عرضه و تقاضا، عدم پاسخدهی به نیازهای جامعه و آشفتگی در تامین مالی است.

وی بیان کرد: در هیچ کدام از این دو مدلها نیازهای واقعی جامعه حل نمی‌شود و منفعت افراد با سیستم یکسان نیست و این نشان دهنده عدم حکمرانی صحیح است، زیرا منفعت کشور با فعالیت افراد مختلف جامعه همسو نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، اهداف و مطالبه رهبری است که در هر بخش راهکار آن نیز بیان شده است و در موضوع علم و پژوهش، جهاد علمی را معرفی می‌کنند و حال آنکه سیستم دانشگاهی کشور نتوانسته زندگی جهادی را به عنوان یک سبک زندگی تبدیل کند تا استادان کشور همچون ابن سینا و سایر گذشتگان، عمرشان صرف فعالیت علمی شود.

او با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور باید به سه دسته "ماموریت در مرز دانش و توسعه قله فناوری، ماموریت منطقه‌ای و اثر بخشی و در نهایت ماموریت صرف آموزش و اثر بخشی آموزشی" تقسیم شوند، گفت: حرکت باید از سمت نگاه "اتمیزه" و شخصی فرد به سمت نگاه نهادی و گروهی برای ارتقا تغییر یابد.

پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور تا فردا در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha