۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84814491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات احداث نخستین پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد -ایرنا- عملیات احداث نخستین پارک آبخیز چهارمحال وبختیاری با حضور نماینده شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حوضه آبخیز هفشجان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مساحت این پارک آبخیز ۹۵۰ هکتار است که در ۲ فاز و با هدف کنترل فرسایش و حفظ خاک، معرفی طرح‌های آبخیزداری، تقویت آبخوان دشت هفشجان، ایجاد جاذبه گردشگری و توسعه تفرجگاه طبیعی، کنترل سیل و مهار رسوبات در حوزه‌های شهری اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، اصغر احمدی روز پنجشنبه در آیین آغاز به کار این پارک افزود: در این طرح یک‌هزار و ۱۷ مترمکعب عملیات سنگی ملاتی، ۵۰۰ مترمکعب عملیات توری سنگی، ۳۵۰ مترمکعب نیز بندهای خشکه چین احداث می‌شود که برای اجرای این پارک بیش از ۴۰  میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار داشت: با احداث پارک آبخیز در این حوزه تمام اقدامات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیک، مکانیکی، و بیومکانیکی، طرح‌های مدیریتی و حفاظتی، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی شامل احداث باغ گیاه‌شناسی و موزه آبخیزداری و ایجاد مرکز آموزشی و ترویجی در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفشجان ۱۵ کیلومتری جنوب غربی  مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است و کوه جهانبین یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس به طول ۳۰ کیلومتر از جنوب روستای شمس‌آباد شروع و تا غرب روستای مصطفی‌آباد تا حومه شهر هفشجان امتداد دارد.

پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان است که با استفاده از ظرفیت حوضه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود و بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌انداز آبی از ویژگیهای بارز این گونه تفرجگاه‌هاست که یک رویکردهای نو در مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شود.

چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار مطالعه طرح آبخیزداری انجام شده که از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار زیر انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که سطحی معادل ۲۵ درصد  مساحت استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha