۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۴۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84814951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مطالبه مهم کردستان از رییس جمهور اتمام پروژه‌های ناتمام است

سنندج- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به آمار بالای پروژه‌های ناتمام در استان، گفت: در سال های گذشته پروژه های زیادی در استان شروع شده که هنوز به بهره برداری نرسیده و درخواست از رییس جمهور در سفر به استان، تخصیص اعتبارات مناسب برای اتمام این طرحهاست.

ارسلان ازهاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درخواستی که در این سفز مطرح می شود این است که طرحهای نیمه تمام استا در فرصت زمانی ۲ تا سه ساله به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه پروژه های راه، سد و سامانه انتقال آب در صورت بهره برداری در توسعه استان بسیار موثر خواهند بود، افزود: کردستان عقب ماندگی مزمنی دارد که ناشی از نگاه رژیم ستم‌شاهی نسبت به استان بوده و شاخص های کنونی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: کردستان استانی است که در تمام عرصه های نظام اسلامی چه در زمان جنگ تحمیلی و انتخابات متعدد، حضور فعالی داشته و تقدیم پنج هزار و ۴۰۰شهید دوران دفاع مقدس، گویای این واقعیت است.

وی اظهار داشت: بعد از جنگ کارهای زیادی در استان شده است اما می طلبد، توجه خاصی به کردستان شود و بتواند به جایگاه واقعی خود در بخش های توسعه برسد و نقش خود را در توسعه ملی ایفا کند.

ازهاری اضافه کرد: امیدواریم دستاوردهای این سفر باعث رشد و توسعه هر چه بیشتر و رونق اقتصادی استان و ظرفیت های بالقوه منطقه به بالفعل تبدیل شود.

وی خواستار توجه ویژه رییس جمهور و هیات دولت به کردستان شد و گفت: این استان در بخش های مختلف از جمله آب، کشاورزی و صنعت و معدن، گردشگری و تجارت و بازرگانی ظرفیت های بسیاری دارد که اگر هر کدام توسعه پیدا کند، باعث رشد  بالندگی استان خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تاکید کرد: انتظار داریم در سفر رییس جمهور، توجه ویژه ای به حوزه های اقتصادی و عمرانی استان شده و از ظرفیت نیروی انسانی توانمند وبا تجربه منطقه برای مدیریت های کلان کشور استفاده شود.

وی با اشاره به وجود ۲۱۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، افزود: سالانه حدود هشت میلیارد دلار مبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق انجام می شود که می تواند دروازه ای برای تجارت با سایر کشورها باشد. 

ازهاری با بیان اینکه معادن غنی از جمله طلا و آهن در استان داریم، ادامه داد: سالانه حقوق دولتی معادن به حساب خزانه واریز می شود که از رییس جمهور انتظار داریم دستور دهند رقم قابل توجهی از آن را به استان در راستای توسعه منطقه برگشت داده شود.

وی تاکید کرد: قیمت تمام شده انجام کار در کردستان نسبت به سایر استان ها بالا است و در بحث تامین اعتبار برای اجرای پروژه باید اعتبارات متناسب با وضعیت جغرافیایی آن تخصیص یابد.

سهم کم منابع بانکی استان در کشور(۶ دهم درصد)، پاسخگو نبودن آن برای سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات، لزوم افزایش این سهم از دیگر مواردی بود که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به آن اشاره داشت.

ازهاری ادامه داد: طرحی در سال ۱۳۸۹ در دولت به نام "طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری در مناطق شرق و غرب کشور" به تصویب رسید که اگر این طرح اجرایی شود، تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری دارد.

وی مهمترین دستاورد سفر رییس جمهور به کردستان را نزدیکی بیشتر مردم با دولت و آشنایی آیت الله رییسی را مشکلات مردم دانست و اضافه کرد: در جلسات قبل از سفر، به تمام بخش ها از جمله درمان، آموزش عالی، راه، آب و میراث فرهنگی توجه شده و رقم نهایی اعتبارات در سفر رییس جمهور نهایی خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اظهار داشت: پروژه هایی برای استان در نظر گرفته شده که در زمان محدود حداکثر سه ساله به اتمام برسد و منابع مالی آن نیز پیش بینی شده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به همراه تعدادی از معاونان و وزرای دولت سیزدهم روز جمعه ۱۷ تیر میهمان استان کردستان خواهد بود.