۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84815194
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توصیه‌های دامپزشکی اردبیل برای پیشگیری از بیماری تب کنگو

اردبیل- ایرنا- اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای از شهروندان این استان خواست تا با رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو با دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: راه اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه، له کردن با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده بوده و از این رو رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی مورد تاکید است.

در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: با توجه به فرا رسیدن فصول گرم سال رشد و تکثیر و فعالیت کنه‌ها زیاد شده است و از این رو دامداران در اسرع وقت نسبت به سمپاشی بدن دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام اقدام کنند.

این اطلاعیه تاکید دارد که شهروندان ضمن تهیه گوشت قرمز مورد نیاز خود از مراکز عرضه و قصابی‌های مجاز، به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند و از خرید گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز که بیشتر در روستاها، حاشیه جاده‌ها و خارج از چرخه نظارت بهداشتی تهیه و عرضه می‌شود، به جد خودداری کنند.

همچنین با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید قربان به شهروندان توصیه شده است که دام قربانی مورد نظر خود را به کشتارگاه‌های مجاز منتقل نمایند تا عملیات ذبح، فرآیند کشتار و فرآوری لاشه به صورت بهداشتی و زیر نظر بازرسان و متخصصان بهداشتی گوشت انجام شود.

بنابر این اطلاعیه شهروندان برای اطمینان کامل از سلامت فرآورده‌های مصرفی دامی باید گوشت تازه را به مدت ۲۴ ساعت و جگر و آلایش دامی را به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند و از خوردن جگر خام، گوشت نیم‌پز و کباب آبدار به جد خودداری کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید: دامداران، دامپروران، کارگران دامداری‌ها، روستاییان، عشایر، دامپزشکان، پرسنل و کادر فنی دامپزشکی، بازرسان بهداشتی گوشت و کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان و سلاخان، چوبداران و دلالان خرید و فروش دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، پرستاران و کادر درمان در معرض خطر این بیماری قرار دارند و توصیه می شود در صورت مشاهده علایم بیماری حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که علایم کلینیکی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد ولی در انسان به ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده منجر می‌شود.

در حال حاضر ۱۰ فرد بیمار به علت ابتلا به تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد، هفت نفر مبتلای قطعی و سه نفر نیز مبتلای محتمل تشخیص داده شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha