جاده عشق آباد- باجگیران- مشهد به گذرگاه دیپلماتیک تبدیل شده است

مشهد- ایرنا- رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا برای انجام سفرهایی هوایی به مقصد ترکمنستان، مسیر زمینی عشق آباد- باجگیران- مشهد به یک گذرگاه پرتردد و مهم برای عبور هیات‌های دیپلماتیک خارجی تبدیل شده است.

محمد بهشتی منفرد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به توقف ترددهای هوایی در ترکمنستان، طی ۲ سال گذشته، همه هیات های دیپلماتیک، سفیران و مقامات بلندپایه کنسولی مقیم عشق آباد برای رفت و آمد به کشورهای خود از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد استفاده می کنند و مسیر زمینی ۲۹۰ کیلومتری عشق آباد به مرز باجگیران شهرستان قوچان و سپس مشهد، یگانه مسیر دسترسی به این فرودگاه بین المللی است. 

وی گفت: بارها پس از عبور هیات های دیپلماتیک از این مسیر و شهر مشهد شاهد بوده ایم سفرا و دیپلماتهای ساکن عشق آباد از پیشرفتها و توسعه یافتگی شهر مشهد ابراز شگفتی کرده اند و براین اساس در مسیر بازگشت به ترکمنستان و ادامه ماموریتهای دیپلماتیک خود، مدت زمانی را نیز در مشهد و یا مناطق تفریحی اطراف آن گذرانده اند.

ییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: با پایان یافتن همه گیری کرونا و لغو محدودیتهای سفر در ترکمنستان، انتظار می رود دیپلماتها و هیات های کنسولی مقیم این کشور، با توجه به جاذبه های مختلف و دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد، باز هم مسیر زمینی یاد شده را انتخاب کنند.

بهشتی منفرد افزود: البته ترکمنستان در حال برنامه ریزی برای از سرگیری پروازهای خود به مقاصد گوناگون در کشورهای مختلف از جمله ایران در آینده نزدیک است و مشهد یکی از این مقاصد مهم در ایران خواهد بود که در صورت راه اندازی پرواز مشهد - عشق آباد باز هم بسیاری از دیپلماتهای خارجی این پرواز را برای بازگشت به کشورهای خود انتخاب می کنند.

وی گفت: هم اکنون تقریبا همه روزه هیات های دیپلماتیک از مرز زمینی باجگیران با خراسان رضوی تردد دارند و حتی برخی روزها تا پنج هیات دیپلماتیک از این مرز رفت و آمد می کنند، در ایام برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در ترکمنستان ترددهای زمینی از سوی هیات های دیپلماتیک خارجی و ایرانی بسیار رونق گرفته بود.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

بین ایران و ترکمنستان چهار گذرگاه مرزی شامل سرخس، لطف آباد، باجگیران (در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) وجود دارد که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای بین ۲ کشور به ترتیب از طریق گذرگاههای سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha