۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 2151
کد خبر: 84815259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات میدانی نجات جنگل های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- ایرنا- سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات مبارزه با آفات بلوط در جنگل‌های آسیب دیده این استان از امروز (جمعه )آغاز شد.

سعید جاوید بخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به سفر سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و بازدید میدانی از جنگل‌های آفت زده کهگیلویه و بویراحمد در منطقه باشت کمیته بحران مقابله با آفات بلوط با همکاری دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی تنها راه مبارزه سریع با این آفت محلول پاشی است که از امروز در مناطق بحرانی آفت زده آغاز شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است.

جاوید بخت عنوان کرد: ۲۸ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی و ۳۵ هزار هکتار در  مناطق سردسیری دنا و بویراحمد دچار آفت کرم  و پروانه جوانه خوار بلوط شده است.

وی ابراز داشت:برای محلول‌پاشی و مبارزه با آفت درختان بلوط ۴۰ میلیارد تومان تامین شده است که  برای مبارزه و محلول‌پاشی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی تاکید کرد: قرار است ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت به این امر مهم اختصاص یابد.

حشره جوانه خوار و برگخوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس  تبدیل شده است.

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت های زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha