۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام پروژه راه آهن سنندج در نظر گرفته شد

سنندج-ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اتمام و تکمیل پروژه راه آهن همدان-سنندج ۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، رستم قاسمی روز جمعه در جریان سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان کردستان در جمع خبرنگاران این استان اظهار داشت: بازدید ایستگاه راه آهن نشان می دهد زیرسازی بیش از ۹۰ درصد پروژه انجام شده است.

وی در مورد فرودگاه سقز هم گفتد: بخشی از کارهای فرودگاه سقز انجام شده است و برای تکمیل فرودگاه هم ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که هزار میلیارد ریال آن از محل شرکت فرودگاه‌های کشور و هزار میلیارد ریال نیز از اعتبارات استان است و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: کردستان به لحاظ ژئوپلیتیکی در منطقه بسیار مهمی از کشور قرار دارد و در حوزه ترانزیت کشور عراق و دیگر همسایه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در این استان طرح‌های عظیمی آغاز شده است، افزود: بر اساس گزارش های ارائه شده اکثر پروژه‌های استان شروع شده و در قسمت‌های مختلف پیشرفت‌های نسبتاً خوبی دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۳۰۰ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب که از آذربایجان غربی آغاز می‌شود و در بندر امام خمینی(ره) به اتمام می‌رسد، در کردستان است و پروژه تقریبا در اکثر بخش‌ها در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه اکثر پروژه‌ها پیمانکار دارند یا در حال قرارداد با پیمانکاران هستند، گفت: برای تکمیل کمربندی مریوان با سرمایه گذار توافق شده است و عملیات اجرایی آن نیز آغاز می شود، از این رو در حوزه راه تقریباً در استان در تمام جبهه ها فعال هستیم و استان تبدیل به یک کارگاه راه‌سازی شده است.

قاسمی با بیان اینکه در حوزه روستایی، استان کردستان از شاخص برنامه کشور یک عقب‌ماندگی جدی داشت، اضافه کرد: با اعتباری که در سفر رییس جمهوری برای آن دیده شده قطعاً به شاخص‌های اصلی کشور خواهد رسید که البته انتظار داریم در کردستان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص خود و صعب العبور بودن، هر چه زودتر اقدامات مرتبط با عملیات اجرایی راه‌های روستایی را به پایان برسانیم.

تامین زمین مشکل مسکن در کردستان است

قاسمی در ادامه به بحث مسکن در استان اشاره کرد و گفت: امروز احداث پنج هزار و ۴۰۰ واحد شروع شده و هشت هزار واحد جدید نیز در شرف آغاز است.

وی یکی از مشکلات استان کردستان در بحث مسکن را تامین زمین دانست و گفت: در استان‌های دیگر تعداد واحدهای اغاز شده بیش از کردستان است اما در این استان به لحاظ کوهستانی بودن و وجود زمین‌های کشاورزی امکان تغییر کاربری وجود ندارد و تامین زمین با مشکل مواجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با همکاری ارتش و اوقاف، تامین زمین در حال بررسی است و اگر اقدامات کمیسیون ماده پنج شورای برنامه‌ریزی استان  به نتیجه برسد، برای حدود ۲۰ هزار واحد زمین تامین می‌شود و بزودی عملیات اجرای آن نیز آغاز می‌شود.

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha