طنین نوای سفیر محرم در بازار اردبیل+فیلم

۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۹:۰۸
کد خبر: 84816966
طنین نوای سفیر محرم در بازار اردبیل+فیلم

اردبیل - ایرنا - همزمان با ایام شهادت مسلم‌بن‌عقیل سفیر امام حسین (ع) در کوفه و در آستانه ماه محرم، آئین‌های عزاداری با شرکت جمع کثیری از مردم مومن اردبیل در بازار این شهر برگزار شد که سرآغازی بر سوگواری‌های ماه محرم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا و بر اساس مستندات تاریخی؛ مسلم بن عقیل فرزند عقیل بن ابی‌طالب، پسر عموی حسین بن علی (ع)، برادرزاده علی بن ابی‌طالب (ع) و سفیر امام حسین (ع) در کوفه در آستانه قیام عاشورا بود، که برای بررسی اوضاع و بیعت مردم نسبت به امام عصر خویش یعنی حسین (ع) به کوفه عازم شده بود.

خانواده‌ مسلم، صاحب علم بوده و ولادت او را در بین سالهای ۷ تا ۱۲ هجری ذکر شده و هنگام شهادت ۴۸ تا ۵۲ سال داشته‌است و او در برخی فتوحات مسلمانان از جمله جنگ صفین حضور داشته و بعد از روی کار آمدن عبیدالله در کوفه و وحشت کوفیان از او، مردم از اطراف مسلم پراکنده شده اند و مسلم دستگیر و به دستور ابن زیاد در ذی‌الحجه اواخر سال ۶۰ هجری به شهادت رسیده است.

طنین نوای سفیر محرم در بازار اردبیل+فیلم

شنبه شب جمع کثیری از شیفتگان اهل بیت پیامبر (ص) در اردبیل مطابق رسم دیرینه در این شهر با پوشیدن لباس های سیاه و حمل پرچم های عزا، در بازار اردبیل در سوگ سالروز شهادت مسلم بن عقیل عزاداری کردند که این آئین از منظر اهالی مومن اردبیل، آغازی بر سوگواری های ماه محرم و مقدمه ای بر این ماه حزن و اندوه به حساب می آید.

مردم اردبیل بعنوان یکی از مهمترین و اقطاب مذهب شیعه در برپایی مجالس و محافل عزای حسینی در کشور پیشگام بوده و هستند، امسال با توجه به تسهیل شرایط کرونایی، امکان برگزاری آئین عزاداری ویژه سفیر امام حسین (ع) در بازار اردبیل را فراهم دیدند و این مراسم با حال و هوای خاصی برگزار شد.

همه ساله این آئین سنتی از سوی بزرگان و پیشکسوتان تعزیه و گردانندگان هیئت های مذهبی مهم آغاز می شود و سپس با همراهی مردم عاشق و حسینی، بر شمار عزاداران و سوگواران افزوده می گردد و دسته های زنجیرزن و سینه زن در کنار همدیگر در غم شهادت مسلم و عاشورائیان اشک ماتم می ریزند.

تعدد هیئت های مذهبی و برگزاری مجالس هفته خوانی عزای حسینی در مساجد اردبیل و وجود تعداد زیادی از شعرای آئینی و عاشورایی صاحب اثر که مرثیه ها و سوگ سروده های آنها از سوی مداحان و مرثیه خوانان کشور استقبال و استفاده می شود، گویای رونق هنر تعزیه گردانی در اردبیل است که تاثیرات مثبت فرهنگی و اجتماعی آن را می توان در استان ها و شهرستان های اطراف نیز مشاهده کرد.

زنده یاد سلیم موذن زاده که لقب سلطان الذاکرین از سوی مردم به او اطلاق شده و همچنین شاعران نامدار مرثیه سرا نظیر زنده یاد انور، منعم و یحیوی اردبیلی از نمادها و الگوهای مرثیه استان اردبیل هستند که آوازه شهرت آنها فراتر از استان است.

اردبیلی ها علاوه بر عزاداری بر مسلم بن عقیل، چند روز مانده به ماه محرم نیز با اجرای برنامه های طشت گذاری در مساجد و محلات این شهر، به استقبال ماه عزای حسینی خواهند رفت.

عزاداری بر مسلم بن عقیل علاوه بر اردبیل در نقاط دیگری از کشور نظیر آستان شاه عبدالعظیم حسنی نیز با شور و حال خاصی برگزار می شود.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha