کشف ذرات ارگانیک در مرکز کهکشان راه شیری احتمال وجود حیات در سایر سیارات را تقویت کرد

تهران-ایرنا- دانشمندان کشف کرده‌اند که مولکول‌های ارگانیک در ابرهای بین‌ ستاره‌ای وجود دارد که این می‌تواند نشانه‌ای از تکامل حیات در سیاره‌های دیگر کهکشان راه شیری باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «استاف» (نیوزیلند)، مولکول‌های ارگانیک موسوم به «نیتریل» (nitriles) در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری یافت شده است و این این کشف، شانس (احتمال) اینکه حیات در دیگر سیاره‌های این کهکشان تحول پیدا کرده باشد، افزایش می‌دهد.

این کشف همچنین از این نظریه حمایت می‌کند که ذرات مشابه و برانگیزاننده حیات به سیاره زمین سفر کرده اند. این نظریه موسوم به «نظریه جهان اسید ریبونیوکلیک» (RNA World) حاکی از این است که اجزا و ذرات حیات از طریق شهاب‌سنگ ها (meteorite) در طول دوره بارش‌ شهاب‌سنگ در حدود چهار میلیارد سال پیش به زمین رسیده‌اند.

بر اساس این سناریو، حیات روی زمین در ابتدا بر اساس پیام‌رسان‌های مولکولی موسوم به ریبونیوکلیک اسید (RNA) بوده و «دی ان ای» بعدها تکامل یافتند. مولکول‌های ارگانیک موسوم به «نیتریل» می‌توانند به تشکیل آر.ان.ای کمک کنند و اکنون گروهی از پژوهشگران چندین نوع از این مولکول‌ها را در حالت شناور در فضا در نزدیک مرکز کهکشان راه شیری یافته‌اند.

کشف ذرات ارگانیک در مرکز کهکشان راه شیری احتمال وجود حیات در سایر سیارات را تقویت کرد

دکتر «ویکتور ریویا» (Victor Rivilla) پژوهشگر «مرکز زیست‌شناسی فضایی» در شورای ملی تحقیقات اسپانیا می‌گوید: ما نشان داده‌ایم که وضعیت شیمیایی در فضای بین ستاره‌ای قادر به تشکیل موثر انواعی از نیتریل‌ها است که پیش نیاز مولکولی سناریوی «جهان اسید ریبونیوکلیک» است.

زندگی (حیات) روی زمین حدود ۳.۸ میلیارد سال پیش ظاهر شد و این تقریبا ۷۰۰ میلیون سال پس از تشکیل اولیه سیاره زمین بوده است، اما چگونگی ظهور حیات (از نگاه علم انسانی) همچنان یک راز است.

دانشمندان در جست‌ و جوی مناطقی در کهکشان بوده‌اند که ممکن است مولکول‌های پیچیده وجود داشته باشند. آنها روی یک منطقه بسیار سرد ابرهای مولکولی در مرکز کهکشان تمرکز کردند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از دو تلسکوپ مستقر در کشور اسپانیا اقدام به سنجش نور بازگشتی از این منطقه برای تعیین ترکیب شیمیایی ذرات این منطقه کردند.

دانشمندان در همین ارتباط متوجه وجود سه نوع نیتریل و دو ترکیب احتمالی (مولکولی) شدند. این محققان می‌گویند کشف این ذرات نه تنها مدرک بیشتری در حمایت از نظریه «جهان اسید ریبونیوکلیک» ارائه می‌دهد بلکه همچنین احتمال تحول حیات در سایر مکان‌هایی در کهکشان با شرایط مشابه زمین را نیز تقویت می‌کند. این گروه تحقیقاتی اکنون در جست و جو برای یافتن ذرات دیگری مانند چربی‌های پایه هستند که برای تبدیل نیتریل‌ها به آر.ان.ای مورد نیاز هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha