۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84817827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۸۹ هزار و ۸۰۰ تُن گندم مازاد برنیاز کشاورزان کردستانی خریداری شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای آغاز خرید تضمینی تا ۱۹ تیرماه سال جاری ۸۹ هزار و ۸۳۴ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شده است.

جمال صالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از ششم تیرماه سال جاری در این استان آغاز شده است، اظهار داشت: ۸۳ مرکز شامل سیلوهای بخش خصوصی و دولتی و کارخانجات آرد سازی و انبارهای شبکه تعاونی روستایی در استان برای خرید تضمینی گندم دایر شدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۳ هزار و ۵۸۶ تن از گندم خریداری شده در سامانه سیفا به ثبت رسیده است، افزود: چک لیست ۵۱ هزار و ۳۴۰ تن از گندم خریداری شده هم به بانک عامل(کشاورزی) ارسال شده است.

صالحی با بیان اینکه تاکنون مبلغی بابت بهای گندم خریداری شده به حساب گندمکاران استان واریز نشده است، گفت: آهنگ خرید روزانه گندم در استان ۱۲ هزار و ۱۰۷ تن است.

وی یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم از ۶ تا ۱۹ تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۸۷هزار و ۸۰۸ تن بوده، ۲ درصد افزایش داشته است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: تاکنون ۲۴ هزار و ۹۶۲ تن گندم  از کشاورزان شهرستان بیجار، ۲۴ هزار و ۸۷۲ تن از سقز، ۱۹ هزار و ۸۴۹ تن از کامیاران، ۹ هزار و ۸۰۱ تن از کشاورزان شهرستان قروه خریداری شده است.

صالحی ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان شهرستان دهگلان ۶ هزار و ۴۳۹ تن، سنندج یک هزار و ۷۵۴ تن، دیواندره یک هزار و ۷۲۲ تن، سروآباد ۲۱۴ تن ، مریوان ۱۴۹ تن و بانه هم ۷۲ تن است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال  افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: همچنین امسال به هر کشاورزی که محصول خود را تحویل مراکز خرید دهد، بابت هر کیلو ۱۰ هزار ریال اضافی به عنوان پاداش داده می شود به عبارتی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به ۱۱۵ هزار ریال می رسد.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که  ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha