۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84817850
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به نرخ بیکاری اصفهان در بهار امسال و تاثیر مولفه‌های اقتصادی بر آن

اصفهان - ایرنا - نگاهی به جدیدترین آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص در فصل بهار امسال در استان اصفهان به ۱۲.۳ درصد رسید که به گفته برخی از مسوولان، مولفه‌های اقتصادی از جمله تلاطم ناشی از حذف ارز ترجیحی بر آن تاثیر گذاشت.

به گزارش ایرنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار سال ١٤٠١ در چند روز گذشته توسط مرکز آمار ایران منتشر شد که در آن به شاخص هایی مانند نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و نرخ بیکاری در بین جمعیت ۱۵ سال و بالاتر کشور و استان ها و مقایسه آنها با آمار بهار ۱۴۰۰ اشاره شده است.

نرخ بیکاری (Unemployment Rate) نسبت " تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص" به " کل افراد آماده به کار در آن رده سنی " است.

بر اساس این گزارش، در سطح کشور ۹.۲ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ١٤٠٠) معادل ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین اشتغال در بخش کشاورزی در کشور در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ معادل ۱.۹ درصد کاهش، بخش صنعت ۰.۵ درصد کاهش و بخش خدمات ۲.۴ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به آمار استان اصفهان نشان می دهد که نرخ بیکاری در این خطه از ۸.۹ درصد در بهار پارسال به ۱۲.۳ درصد در بهار امسال رسیده و معادل ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۶ درصد کاهش یافته و به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سنین کار به دست می‌آید بنابراین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بازتاب حضور کمتر افراد در سنین کار به سوی بازار کار است.

مقایسه آمار استان ها نشان می دهد که اصفهان از نظر نرخ بیکاری پس از کرمانشاه، هرمزگان، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان در رده پنجم کشوری قرار دارد.

نگاهی به نرخ بیکاری اصفهان در بهار امسال و تاثیر مولفه‌های اقتصادی بر آن

انتشار آمار نرخ بیکاری اصفهان در بهار ۱۴۰۱ واکنش هایی را در شبکه های اجتماعی بهمراه داشت و عده ای این آمار را با اخبار ماه های گذشته مقایسه کردند که در همین پیوند، خبرنگار ایرنا در مصاحبه ای با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به بررسی این موضوع پرداخت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بمنظور تهیه آمار نرخ بیکاری در هر فصل ۲ هزار پرسشنامه تهیه و از هفته سوم ماه وسط فصل تا هفته اول یا دوم ماه سوم، جمع آوری می شود و سپس نتایج آنها مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و آمار نهایی منتشر می شود.

محمدرضا قاسمی با بیان اینکه برای تهیه آمار نرخ بیکاری فصل بهار امسال، پرسشنامه ها از هفته سوم اردیبهشت تا هفته اول یا دوم خرداد جمع آوری شد، افزود: امسال این بازه زمانی مصادف با اجرای طرح حذف ارز ترجیحی بود که تلاطم ناشی از آن بر روی شاخص های اقتصادی استانی مانند اصفهان تاثیر بیشتری گذاشت.

طرح حذف ارز ترجیحی و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اردیبهشت امسال آغاز شد.

وی با بیان اینکه واحدهای تولید فراورده های لبنی صنعتی و سنتی در استان اصفهان از جمله در نجف آباد و خمینی شهر بطور مستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند، ادامه داد: بررسی های میدانی نشان می دهد که واحدهایی مانند خشکه پزی، نان سنتی و روغنی، نان های حجیم و نیمه حجیم و شیرینی پزی ها در مناطق مختلف استان از جمله کمشچه، حبیب آباد و نجف آباد بطور مستقیم تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه این دلایل خارج از قدرت مدیریتی استان بود، اظهار داشت: اصفهان رتبه های اول تا سوم بسیاری از محصولات مانند فراورده های لبنی را دارد و وقتی قیمت مواد اولیه آنها با شوک مواجه شد در این استان نسبت به منطقه دیگری که این قبیل صنایع در آنها سهم زیادی ندارد، بیشتر خود را نشان می دهد بهمین دلیل در نرخ بیکاری ما نیز تاثیر بالاتری خواهدداشت.

قاسمی با بیان اینکه سرمایه گذاری زیادی بر روی برخی صنایع مانند لبنیات و تولید شیر در استان اصفهان شده است، تصریح کرد: این طبیعی است که در اجرای طرح هایی مانند حذف ارز ترجیحی این واحدها در ابتدا با مسائلی مواجه شوند اما در فصل آینده اینگونه نیست و مردم و تولیدکنندگان با شرایط پیش آمده، تطبیق پیدا کرده اند.

وی درباره اینکه بنظر می آید صنعت گردشگری اصفهان در فصل بهار امسال با رونق مواجه شد و آیا این موضوع در نرخ بیکاری تاثیر داشت، خاطرنشان کرد: ما بدون شک از ابتدای  امسال تا کنون در گردشگری رشد داشتیم اما تا این لحظه نتایج تفکیکی طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار سال ١٤٠١ و میزان اشتغال در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات در اختیار ما قرار نگرفته است بهمین دلیل نمی توان بطور قطعی درباره هریک از آنها اظهارنظر کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان همچنین در پاسخ به اینکه چرا نرخ بیکاری استان در ۲ سال گذشته نسبت به میانگین کشوری بالاتر بود، توضیح داد: اگر آمار نرخ بیکاری در شهرستان هایی مانند خور و بیابانک و لنجان را مقایسه کنید بهتر می توانید به پاسخ آن برسید زیرا نرخ بیکاری در شهرستانی مانند لنجان که واحد صنعتی بزرگ ذوب آهن را در خود دارد بالاتر از خور و بیابانک است که دلیل آن را باید در مهاجرپذیر بودن یا نبودن آنها جستجو کرد.

قاسمی ادامه داد: شهرستان های شرقی استان اصفهان، مهاجرفرست هستند بهمین دلیل جمعیت فعال آنها خارج می شوند و افرادی که ساکن باقی ماندند شاغل هستند اما شهرستان های مرکزی و غربی استان، عمدتا مهاجرپذیر هستند و با وجودیکه فرصت های شغلی زیادی در آن مناطق ایجاد می شود اما میزان تقاضا بدلیل مهاجرت هایی که به آنجا صورت می گیرد، بیشتر از اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: در استان اصفهان اشتغال ایجاد می شود اما مهاجرت از مناطق دیگر به این خطه باعث می شود نرخ بیکاری در برخی موارد بالاتر باشد.

قاسمی همچنین به تاثیر دوران کرونا اشاره و اضافه کرد: اصفهان، استانی گردشگرپذیر است و محدودیت های کرونایی خسارت سنگینی به صنعت گردشگری بویژه هتلداری، حمل و نقل و اصناف وارد کرد و بدون شک این استان در مقایسه با استان های دیگر که چندان گردشگرپذیر نیستند از این دوران بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت و آسیب دید.

وی از فعالان رسانه ای خواست تا بمنظور مقایسه آمار، ابتدا این مسائل را با کارشناسان مربوطه بویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح کنند و دلایل آن را جویا شوند و سپس از مقایسه و تحلیل آمار بپردازند.

قاسمی تاکید کرد که توضیحات کامل درباره شاخص های نیروی کار استان پس از دریافت اطلاعات و آمار تفصیلی و تفکیکی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات ارائه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، همچنین اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان مطلبی را در این زمینه به نقل از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان منتشر کرد و در آن تاکید شده که استناد به آمار یک فصل خاص از سال صحیح نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، مقایسه آمار نرخ بیکاری منتهی به بهار ۱۴۰۱ به ویژه فصل نخست سال جاری که آکنده از تلاطم ناشی از حذف ارز ترجیحی بود را غیرکارشناسی دانست.

محمدرضا قاسمی، افزایش نرخ رشد بیکاری استان در سه ماه نخست سال جاری را ناشی از مؤلفه های اقتصادی دانست که اصفهان در آنها پیشتاز است.

وی با اشاره به رتبه نخست استان اصفهان در تولید مرغ و دام، رتبه نخست تولید لبنیات و رتبه ممتاز در بسیاری از تولیدات صنعتی دیگر همچون صنایع غذایی که با مواد اولیه ای نظیر روغن و آرد مرتبط است، تصریح کرد: تأثیرپذیری این صنایع از حذف ارز ترجیحی و شوک ناشی از آن بسیار بیشتر از دیگر صنایع بود و طبیعی است که نرخ بیکاری در این صنایع افزایش یابد. 

نگاهی به نرخ بیکاری اصفهان در بهار امسال و تاثیر مولفه‌های اقتصادی بر آن

قاسمی با تایید آمار ارائه شده توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در استان اصفهان افزود: در ابتدای دولت فعلی یعنی تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۲.۶ بود که در پایان فصل زمستان به ۹.۵ درصد کاهش یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: آمار اشتغال به صورت فصلی ارائه شده و استان اصفهان همواره در فصل نخست سال به دلایل متعدد دیگری همچون محدودسازی استفاده صنایع از برق دچار تلاطم می شود.

وی خاطرنشان کرد: استناد به آمار اشتغال مستلزم استناد به یک روند دوره ای است و قضاوت درباره یک فصل خاص آن هم فصلی که اصفهان در آن دچار تنش های ویژه شده است صحیح نیست.

به گزارش ایرنا، جدولی نیز از نرخ بیکاری استان اصفهان در ۲ سال گذشته در کانال اطلاع رسانی استانداری اصفهان پیرو این مطلب منتشر شده است.

بر اساس آمار این جدول، نرخ بیکاری استان اصفهان از بهار تا زمستان سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۱.۹ ، ۱۱.۶، ۱۰.۴ و ۹.۸ درصد و از بهار تا زمستان سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸.۹، ۱۲.۶، ۱۱.۴ و ۹.۵ درصد بوده است.

همچنین طبق اطلاعات این جدول آمار نرخ بیکاری استان اصفهان در ۲ سال گذشته از میانگین کشوری بالاتر بوده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور  ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

این استان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و ۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در این خطه تولید می شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha