افزایش همزمان مراجعان سرپایی و بستری ویژگی سویه جدید کرونا است

مشهد- ایرنا- جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر خلاف سویه‌های قبلی ویروس کرونا که پس از گذشت ۲ هفته از افزایش مراجعان سرپایی، میزان بستری‌شدگان نیز روند رو به رشد داشت، در سویه جدید میزان مراجعان سرپایی و بستری‌شدگان همزمان با هم در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ایوب توکلیان روز سه‌شنبه در جلسه آماده‌باش درمانگاههای مشهد در مقابله با کرونا افزود: تعداد مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی طی ۱۰ روز گذشته رشد چشمگیری داشته است و از سوی دیگر ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ با برچسب کووید ۱۹ نیز در روزهای اخیر افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: معمولا موجهای کرونا با افزایش آمار سرپایی‌ها آغاز می‌شود اما در موج جدید  افزایش آمار سرپایی‌ها با افزایش بستری‌شدگان همراه  است، لذا تصمیمات و تمهیدات لازم برای مقابله با شیوع این سویه جدید در درمانگاهها و مراکز درمانی اتخاذ شده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر انجام واکسیناسیون دز یادآور برای پرسنل درمانگاهها  اظهار کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری در درمانگاهها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از لوازم حفاظت فردی مناسب به ویژه استفاده از ماسک ضروری است.

دکتر توکلیان ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی باید مسیر بیماران تنفسی از غیر تنفسی جدا شود.

وی اظهار کرد: همچنین در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی، باید تجهیزات مربوط به اکسیژن دوباره چک شود و درصورت وجود مشکل در این تجهیزات نسبت به رفع آن اقدام شود.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین در تمامی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی، سطح بندی بیماران کرونایی باید مانند موجهای قبلی رعایت و از ارجاع بیمارانی که نیاز به بستری ندارند به بیمارستان‌ها جلوگیری شود.

دکتر توکلیان ادامه داد: نسخ پزشکی مربوط به درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز باید مبنای علمی و بر طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، اکنون ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت سایر شهرستانهای این استان بر عهده دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و تربت‌جام است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون هفت میلیون و ۲۵۱ هزار و ۴۲۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۴۴۴ تن رسیده است.

همچنین تاکنون هفت میلیون و ۶۵ هزار و ۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۳۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۲۵۵ دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۱۴۵ دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۴۴ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۴۴ دُز رسیده است.

در حال حاضر چهار شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha