۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84819969
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واریز بهای گندم خریداری شده از کشاورزان کردستان آغاز شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از آغاز اجرای نخستین مرحله پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان خبرداد و گفت: در این مرحله بیش از ۴۰۰ میلیون ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای آغاز خرید تضمینی گندم (۶ تیرماه) تا ۲۱ همین ماه، ۱۲۰ هزار و ۸۴۴ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه از این میزان ۱۱۴ هزار و ۲۵۳ تن گندم در سامانه سیفا ثبت شده است، افزود: چک لیست ۸۷ هزار و ۹۶۳ تن هم به بانک عامل (کشاورزی) ارسال شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان آهنگ خرید روزانه گندم در استان را ۱۶ هزار و ۳۴۷ تن خواند و اضافه کرد: تا کنون میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان نسبت به مدت مشابه در سال ما قبل آن که ۱۰۹ هزار و ۴۸۶ تن به عبارتی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

صالحی اعلام کرد: تاکنون ۴۰۱ میلیون و ۸۴۴ هزار ریال از بهای خرید تضمینی گندم در استان به حساب کشاورزان واریز شده و به گفته وزیر جهاد کشاورزی این روند طی روزهای آینده هم سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بیشترین گندم خریداری شده در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۳۳ هزار و ۳۹۹ تن، سقز با ۳۰ هزار و ۵۳۳ تن، کامیاران با ۲۴ هزار و ۴۰۰ تن و قروه با ۱۵ هزار و ۴۸ تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان  ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان های دهگلان، دیواندره و سنندج هم به ترتیب ۱۱ هزار و ۵۷۴ تن، ۲ هزار و ۹۷۵ تن و ۲ هزار و ۳۲۳ تن است.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که  ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha