کمیته مشترک برای حل مشکلات دانشگاهی ایران و عراق تشکیل می‌شود

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: کمیته مشترک بین ایران و عراق برای رسیدگی به مشکلات دانشگاهی ۲ کشور تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، وحید حدادی اصل روز چهارشنبه در نشست اساتید دانشگاه های کشور عراق و ایران که در وزارت علوم برگزار شد، افزود: وزارت علوم عراق ۲۷ دانشگاه ایران را در فهرستی که اخیرا منتشر کرد به رسمیت نشناخته است درحالی‌که این دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های این کشور دارند و در صدد شروع تعاملات بودند.

وی افزود: این مساله سایر دانشگاه‌های ایران را دلسرد کرده که ممکن است در ادامه مسیر مناسبات این دانشگاه‌ها هم قطع شود، وزارت علوم عراق قبل از اعلام رسمی این موضوع باید به ایران اطلاع می داد نه اینکه وزارت علوم ایران از طریق رسانه‌هااز این موضوع آگاه شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل یادآور شد: اساتیدی که علاقه‌مند هستند برای فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های تحقیقاتی در ایران حضور داشته باشند ما از آنها استقبال خواهیم کرد و اگر این امر تا به امروز صورت نگرفته به دلیل عدم درخواست از سوی کشور عراق بوده است و در این زمینه مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم پاسخگوی تمامی مشکلات و دغدغه‌ها خواهد بود.

حدادی  اصل تاکید کرد: روابط دیرینه تمدنی و پیوند عمیق دو ملت بر فردی پوشیده نیست، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مناسبات دوجانبه با همسایگان به ویژه کشور عراق در اولویت اول نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ایران و عراق منافع و مسایل مشترکی دارند، ادامه داد: دو کشور با مشکلات مشابهی همانند کم آبی و ریزگردها مواجه هستند که می توانیم با همکاری مشترک دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی این مشکلات را حل کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل یادآور شد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه های دانشگاهی و تحقیقاتی داشته است که می توانیم این دستاوردها را به صورت دوستانه و برادرانه در اختیار عراق قرار دهیم.

حدادی اصل تاکید کرد: ایران پذیرش دانشجویان عراقی را به عنوان مباحث انتفاعی در نظر نگرفته است، دانشجویان عراقی همانند فرزندان ایرانی یکسان هستند و هیچ اختلافی بین آنها و دانشجویان ایرانی قائل نیستیم و هیچ محدودیتی در انتخاب رشته انتخابی دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران وجود ندارد.

وی گسترش ارتباطات علمی دانشگاهی اساتید ایران و عراق را ضروری دانست و اظهار داشت: ما می خواهیم استادان دانشگاه های عراق برای انجام طرح های پژوهشی به ایران سفر کنند و انتظار داریم که استادان ایرانی هم بتوانند به دانشگاه های عراق بروند تا پل ارتباطات علمی برقرار شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل همچنین گفت: کلیات این مباحث را به سفیر عراق در ایران منتقل کردم و اگر مشکلاتی در برقراری این ارتباطات وجود داشته باشد به نمایندگی از وزارت علوم ایران رفع می کنم.

حدادی اصل یادآور شد:‌ ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد با این وجود توانستیم از بیشتر معضلات عبور کنیم که این دستاورد می‌تواند آموزش خوبی برای کشور عراق باشد چرا که ایستادگی مقابل ظلم توانمندی زیادی برای کشورها به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت آموزش عالی عراق دانشگاه‌های جهان را براساس نظام رتبه‌بندی کیو اس، شانگ‌های و تایمز ارزشیابی کرده است که در این ارزشیابی ۳۳ دانشگاه ایران برای تحصیل دانشجویان عراقی معتبر و ۲۷ دانشگاه ایرانی از جمله دانشگاه علامه طباطبایی تهران را غیرمعتبر شناخته است.

رایزنی برای حل مساله حذف برخی دانشگاه‌های ایران از فهرست دانشگاه‌های مورد تایید عراق در حال انجام است

همچنین قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران درمورد غیرمعتبر شناختن ۲۷ دانشگاه ایران از سوی وزارت علوم عراق اظهار داشت: رتبه بندی دانشگاه های ایران توسط وزارت علوم عراق، بر اساس رتبه بندی‌ کیو اس، شانگ‌های و تایمز انجام شده است، حتی این وزارتخانه بسیاری از دانشگاه های آمریکا و انگلیس را رد کرده و در رتبه بندی خود قرار نداده است.

حدادی اصل تاکید کرد: وزارت علوم به دانشگاه های کشور اعلام کرده است برای اصلاح این رتبه بندی عراق اطلاعات دقیق خود را آماده و ارایه دهند.

وی یادآور شد: عراق در رتبه بندی دانشگاه های ایران اشتباه کرده که به آنها توضیحات لازم ارایه شده است تا این دانشگاه های ایرانی را از فهرست این رتبه بندی خارج کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های ایرانی که در رتبه بندی آنها قرار داشتند، بسیار کم  است که در این زمینه با سفیر عراق هم رایزنی شد.

حدادی اصل خاطرنشان کرد: اطلاعات کاملی به وزارت علوم عراق برای رفع این مسایل ارایه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha