پزشکی قانونی پارسال به ۲.۵ میلیون پرونده رسیدگی کرد

مشهد- ایرنا- رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: پارسال به ۲.۵ میلیون پرونده رسیدگی کردیم که ۸۵ درصد آن در حوزه معاینات بود و ضروری است این سازمان به جدیدترین فناوری‌ها مجهز باشد تا بتواند در کمترین زمان، نظر متقن و مستند خود را ارائه کند.

به گزارش ایرنا، عباس مسجدی روز چهارشنبه در سی و هشتمین همایش سراسری مدیران کل پزشکی قانونی در مشهد افزود: خدمت در پزشکی قانونی کاری است که از نظر فکری، روانی و جسمی سخت است. کسی که بطور مداوم با صحنه های ناخوشایند مواجه است باید تامین شود، که ما در این زمینه قصور داشته ایم اما تلاش می‌کنیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات فراوانی در حوزه زیرساخت در کل کشور داریم، افزود: بر اساس حداقل استانداردهای داخل کشور ۲۰۰ هزار مترمربع کمبود فضای فیزیکی داریم. از ۴۶۵ مرکزی که اکنون در کشور خدمت می‌کنند ۵۱ درصد ملکی و بقیه امانی و استیجاری است و ۱۵۰ شهرستان هم اصلا پزشکی قانونی ندارند.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به برنامه های سازمان متبوع خود اظهار داشت: تقویت و توسعه بانک ژنتیک از جمله کارهایی است که در حال انجام است و در این طرح اولویت نخست ما تهیه ذخیره ژنتیکی از مجرمان است.

وی گفت: تولید دستگاه نمونه بردار خودکار بومی از دیگر اقداماتی است که انجام شده و در چند ماه آینده به آزمایشگاهها اضافه خواهد شد. در خصوص فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی هم ۸۰ هزار نفر تعیین هویت نشده بودند که این مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود و در این زمینه نیز ورود کرده ایم.

مسجدی در خصوص اهمیت اقدامات پزشکی قانونی گفت: نظارت ما باید لحظه ای باشد. اگر یک پرونده نادرست از زیر درست ما خارج شود آبرو، جان و حقوق مردم در معرض تهدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هیچ پرونده ای بدون سند و دلیل محکم نظر نمی‌دهیم، افزود: در ماجرای مالک متروپل آبادان، در حالی که عده ای به دنبال جوسازی و شایعه پراکنی بودند، نظریه پزشکی قانونی فصل الخطاب شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در خصوص پرونده طبری، تنها دستگاهی که به این پرونده نفوذ نکرده بود پزشکی قانونی بود. در ماجرای هواپیمایی اوکراین نیز، در همان ساعات نخست با وجود اینکه هنوز هیچ چیز مشخص نشده بود، با توجه به نوع اجساد و تجربیاتی که داشتیم نظر ما بر این بود که سقوط به دلیل انفجار بوده است.

مسجدی افزود: استفاده از فناوری های نوین از دیگر برنامه‌های ما است که در دوره کرونا بر روی ۶ هزار پرونده به صورت ویدیوکنفرانس انجام شد. پزشکی قانونی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و باید به روزآمدترین تجهیزات پزشکی قانونی دنیا مجهز شود و ما می توانیم تجربه های خود را در اختیار سایر کشورها قرار داده و از تجارب آنان نیز استفاده کنیم.

لزوم تامین بهترین امکانات برای پزشکی قانونی

رییس کل دادگستری خراسان رضوی هم گفت: نظر پزشکی قانونی در پرونده های قضایی صریح و اطمینان بخش است و در راستای اجرایی شدن سند تحول و تعالی قوه قضاییه، در رسیدگی سریع و کاهش ورودی نقش موثری دارد.

غلامعلی صادقی افزود: از جهات مختلف فضای اداری و وضعیتی که پزشکی قانونی دارد در شان این سازمان نیست که با کادری متخصص و خدمتی بسیار حساس، کمترین امکانات را دارد.

وی با بیان اینکه نظر پزشکی قانونی ما را از تشکیل پرونده های متعدد بی نیاز می کند، افزود: این کار نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم خواهد داشت.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: در پرونده های مختلف، قضات، اولیای دم یا افکار عمومی منتظر اعلام نظر این سازمان هستند که برای سرعت عمل در کار باید بهترین امکانات مهیا باشد. باید دولت و مجلس منابع مالی مورد نیاز آنها را تامین کنند و یا اینکه پزشکی قانونی بتواند در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، هزینه دریافت کند.

نیاز پزشکی قانونی خراسان رضوی به سالن تشریح در شهرستانها

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی هم گفت: تمام تلاش ما بر این است که نظری دقیق، صحیح و مبتنی بر علم را به محاکم قضایی ارائه کنیم تا قضات بتوانند آرای مطمئن‌تری صادر کنند و این کار نیازمند توان علمی و برخورداری ما از آخرین فناوری های روز است.

دکتر سیدآریا حجازی افزود: ما از بیش از ۲۵۰ نفر از متخصص استفاده می‌کنیم. پزشکی قانونی خراسان رضوی به عنوان پیشرو در استفاده از فناوری، همواره به روز بوده است اما طی سالیان اخیر فرسودگی برخی تجهیزات ما را آزار می‌دهد که باعث تعلل و تأخیر در نظردهی می شود. همچنین مشکلات زیرساختی از جمله کمبود ساختمان از دیگر مسائلی است که با آن مواجهیم و ما نیازمند سالن تشریح در شهرستان ها هستیم.

سی و هشتمین همایش سراسری مدیران کل پزشکی قانونی استانها تا فردا در مشهد ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha