۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84820205
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایتالیا پیشگام در کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه

تهران – ایرنا – ایتالیا بیش از دیگر کشورهای اروپایی از میزان وابستگی به واردات گاز روسیه کاسته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، ایتالیا در حال حاضر برای حدود یک چهارم از واردات گازی اش به روسیه متکی است که از رقم ۴۰ درصد در ابتدای سال جاری کمتر شده است.

آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، همچنان حدود ۳۵ درصد از نیاز گازی اش را از روسیه تامین می کند.

اروپا در ماه‌های گذشته به دلیل بحران سوخت ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، با افزایش سرسام‌آور بهای گاز روبرو شده‌است. به گفته مقام های آلمانی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این کشور در حال حاضر ۶۱ درصد است که کمتر از حد معمول برای این فصل بشمار می‌رود و در صورت توقف صادرات گاز روسیه، این کشور تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.

بهای گاز طبیعی اروپا همچنان رو به افزایش است، با توجه به اینکه معامله گران در مورد اتفاقاتی که ممکن است پس از تکمیل خط لوله نورد استریم روسیه بیفتد، نگران هستند.

این خط لوله برای امور برنامه ریزی شده و تعمیرات فنی به مدت ۱۰ روز بسته شد، اما آلمان ابراز نگرانی کرده است که روسیه شاید به طور کامل این خط لوله را به خدمات بازنگرداند.

آلمان پروژه گازی نورد استریم ۲ روسیه را که قرار بود ظرفیت ارسال گاز به آلمان را دو برابر کند، به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین متوقف کرد. ساخت این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری اواخر سال میلادی گذشته تکمیل شد اما هرگز فعالیتش آغاز نشد.

به گفته تحلیلگران، موافقت آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تغییر مسیر گاز از خط لوله نورد استریم ۱ دشوار خواهد بود.

در این میان آژانس بین المللی انرژی گزارش داد که صادرات نفت روسیه در ماه ژوئن (خرداد) با وجود کاهش ارسال محموله ها به خارج از این کشور به دلیل افزایش بهای انرژی، رشد ۲۰ میلیون دلاری داشته است.

آژانس مزبور تخمین زد که این افزایش به میزان ۷۰۰ میلیون دلار نسبت به ماه قبل از آن است، حتی با وجودی که صادرات روزانه نفت خام و محصولات روسیه به میزان ۲۵۰ هزار بشکه کاهش داشته و به ۷.۴ میلیون بشکه رسیده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha