جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - پانزدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی روز چهارشنبه طی آیینی با حضور گردشگران داخلی و انبوه مسافران تابستانی در دامنه شرقی کوه سبلان و در منطقه بولاغلار شهرستان نیر از توابع استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در آیین افتتاحیه این جشنواره سه روزه گفت: این رویداد مهم ملی در حوزه گردشگری غذا همانند دوره‌های قبلی در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر و با حضور شرکت‌کنندگانی از ۱۵ استان سراسر کشور در حال برگزاری است.

نادر فلاحی افزود: در این جشنواره شرکت کنندگان محصولات غذایی با محوریت آش هر استان و نیز غذاهای سنتی خود را در ۴۰ غرفه عرضه کرده‌اند.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

وی افزود: علاوه بر این ظرفیت‌ها و محصولات صنایع دستی استان اردبیل در قالب ۲۰ غرفه در حاشیه این رویداد فرهنگی برای بازدید و خرید گردشگران معرفی و عرضه شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اضافه کرد: متاسفانه در دو سال گذشته برگزاری آش و غذاهای سنتی نیر به دلیل شرایط پاندمی کرونا با وقفه روبرو شد ولی امسال با عبور از محدودیت‌های پاندمی، برگزاری پانزدهمین دوره این جشنواره برنامه ریزی شد.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

وی با اشاره به نقش این جشنواره در رونق و معرفی مجدد قابلیت‌های گردشگری استان اردبیل به خصوص در شهرستان نیر اظهار کرد: شهرستان نیر و منطقه نمونه گردشگری بولاغلار ظرفیت بالایی برای طبیعت‌گردی دارد.

فلاحی از هموطنان و نیز اهالی استان اردبیل دعوت کرد تا طی دو روز آینده نیز در فضایی مناسب همزمان با جشنواره آش و غذاهای سنتی به این منطقه از استان اردبیل سفر کنند.

فرماندار شهرستان نیر هم در این آیین، هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی‌های گردشگری این شهرستان ذکر کرد و گفت: نیر با داشتن جاذبه‌های طبیعی، آب‌های معدنی بی‌نظیر و نیز آثار و ابنیه‌های تاریخی گنجینه ارزشمندی از قابلیت‌های گردشگری دارد.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

شهرام محمدی خواستار استفاده از فرصت جذب مسافران و گردشگران به مناسبت این جشنواره و رویدادهای مشابه در این شهرستان شد و با انتقاد از کم توجهی مسئولان استانی به معرفی شهرستان در همه زمینه ها و بارور کردن ظرفیت های اقتصادی موجود در این شهرستان افزود: ما بیش از گذشته از ظرفیت این جشنواره با هدف حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران استفاده خواهیم کرد تا این شهرستان بتواند در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همزمان با برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی، رویدادهای مختلف ورزش بومی و محلی، محصولات صنایع دستی و سایر تولیدات شهرستان نیر هم در حاشیه این جشنواره برای استفاده مسافران و گردشگران از این ظرفیت‌ها عرضه و معرفی شده است.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

فرماندار شهرستان نیر همچنین اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره و رویدادهای مشابه در طول سال به شکل متنوع و با برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب، همه ظرفیت‌های شهرستان نیر را برای سرمایه گذاری معرفی خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، آش میوه، آش دوغ، آش یارما، آش گیلدیک، آش اوماج، یاوان آشی، آش رشته و آش شیر از جمله آش‌های سنتی پخت شده در استان اردبیل است که طرفداران زیای دارد.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

شهرستان نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری و با آثار فراوان تاریخی، چشمه‌های متعدد آب گرم و سرد و مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه‌های سرسبز سبلان، همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران تابستانی است.

این شهرستان در ۲۷ کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ـ سراب واقع شده و به علت ییلاقی بودن بیشتر اراضی این شهرستان، محل استراحت، اتراق و تعطیلات گذرانی مسافران و گردشگران انبوه شمالغرب کشور است.

پل تاریخی قرمز، بقعه کورائیم، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی، دهکده‌های صخره‌ای اباذر، گلستان، غار فرهاد یا فرهاد کهلی، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی، سنگ افراشته‌های دوران باستان، تپه قلعه یئری، آب معدنی حمام، قبرستان قره شیران، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان، استخر و دژ بوینی یوغون، چشمه‌های جوشان و دیدنی بولاغلار، چشمه آبگرم قینرجه، چشمه آبگرم حمام دره‌سی ایلانجیق، چشمه دیب سیز گول و دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر و بزقوش از مناطق دیدنی شهرستان نیر است.

جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر استان اردبیل برگزار شد

همچنین تفرجگاه بولاقلار با بیش از ۲۷۰ هکتار مساحت و چشمه های متعدد و جاری، چشمه ایستی سو(سقزچی)، سد مخزنی یامچی و دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه - بوشلو) از دیگر آثار دیدنی و تفریحی شهرستان نیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha