۳۴ کشور در تهران برای حضور در ایتالیا رقابت می‌کنند/ بزرگداشت حمیدرضا صدر و پژمان جمشیدی

تهران- ایرنا- دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران، گفت: در این رویداد علاوه بر تجلیل از پژمان جمشیدی، برای چهار شخصیت رسانه‌ای شامل زنده‌یادان حمیدرضا صدر پژوهشگر، علیرضا غفاری مجری، ابوالقاسم فارسی پدر عکس ورزشی و اردشیر لارودی پدر خبرنگاری مکتوب ورزشی مراسم نکوداشتی برگزار می‌شود.

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بخش خصوصی و به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام از ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

سیدمجتبی علوی، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران به همراه پژمان بازغی، بازیگر و داور جشنواره در ایرنا حاضر شدند و به سوالاتی پیرامون این رویداد و مشکلات سینمای ورزشی پاسخ گفتند که در ادامه بخش گفت و گو با سیدمجتبی علوی از نظر شما می گذرد.

ایران نمایندگی ۳۴ کشور را بر عهده دارد

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران تنها جشنواره رقابتی است که در کشور ما برگزار می‌شود اظهار داشت: شکل برگزاری این رویداد مثل المپیک است و همه برای حضور باید در رقابت‌های مقدماتی حاضر شوند.

در ۵ سال گذشته ۱۱ فیلم ایرانی در جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی ایتالیا رتبه‌ها برتر را کسب کرده‌اند که یکی از آنها فیلم «کاپیتان امیر» با بازی زنده یاد علی انصاریان است

وی با یادآوری این نکته که این جشنواره جهانی یک فدراسیون جهانی در میلان ایتالیا دارد افزود: ۱۲۵ کشور عضور این فدراسیون هستند. در واقع ۱۲۵ کشور دنیا را به ۱۶ قسمت تقسیم کرده اند که ایران نمایندگی یکی از آن قسمت ها را بر عهده دارد. کشورهای آسیایی و شمال آفریقا که شامل ۳۴ کشور می شود حتما باید فیلم‌هایشان را برای داوری به جشنواره ایران بفرستند. اگر فیلم‌ها اینجا در داوری رتبه بیاورند، به جشنواره جهانی می‌روند. اگر همه کشورها خودشان فیلم بفرستند، برگزار کنندگان در میلان با  انبوهی از فیلم مواجه می شوند.

ارسال ۵۳۱ اثر از ۶۹ کشور دنیا

علوی تاکید کرد: امسال به کشور ما اجازه دادند که از همه دنیا فیلم بگیریم؛ اما رقابت بین آن ۳۴ کشور شکل می‌گیرد. امسال با توجه به دوران کرونا، فکر می کردیم سطح کمی جشنواره پایین بیاید. اما خدا را شکر این اتفاق نیفتاد و ۶۹ کشور دنیا در این جشنواره شرکت کردند و ۵۳۱ اثر فرستادند. همه قالب های سینمایی از مستند و کوتاه و بلند گرفته تا پویانمایی در این جشنواره حضور دارند.

وی افزود: جدا از این بخش جهانی چهار بخش ملی هم داریم که شامل ورزش و مبارزه با اعتیاد، ورزش و صلح و دوستی، ورزش و سلامت جامعه و سنت ورزش محلی عشایری می شود. امسال پنجمین دوره عکس ورزشی را هم برگزار می‌کنیم که در این بخش ۳ هزار عکس از ۵۳ کشور دنیا به دست ما رسید. افرادی که فیلم و عکس برای ما می‌فرستند سرمایه هایشان را ارسال می کنند و این اعتماد برای همه بسیار ارزشمند است.  اینجا در ایران حق کپی رایت و مالکیت معنوی به معنای دقیقش نداریم. اگر فیلمی خدای ناکرده لو برود، سرمایه یک هنرمند لو رفته است.

۳۴ کشور در تهران برای حضور در ایتالیا رقابت می‌کنند/ بزرگداشت حمیدرضا صدر و پژمان جمشیدی

تجلیل از پژمان جمشیدی به پاس یک دهه تلاش

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران درباره بخش تجلیل و نکوداشت جشنواره گفت: به پاس یک دهه تلاش پژمان جمشیدی در سینما از او تجلیل خواهیم کرد.  او طی دو سال گذشته دو بار نامزد جشنواره فیلم فجر شده است. قبلا خودش راغب نبود که برایش بزرگداشت بگیریم؛ ولی امسال بالاخره راضی‌اش کردیم. پژمان جشیدی سال ۹۱ بازیگری را آغاز کرده و الان کارنامه اش ده ساله شده است. در ده سال گذشته حدود ۲۵ فیلم و ۸ سریال بازی کرده است که آمار درخشانی است. زنده یاد ابوالقاسم  فارسی، پدر عکس ورزشی نیز یکی از افرادی است که برایش نکوداشت می گیریم. او نزدیک به هشت هزار قطعه عکس ورزشی را به بانک اطلاعاتی کمیته ملی المپیک اهدا کرده است.

۳۴ کشور در تهران برای حضور در ایتالیا رقابت می‌کنند/ بزرگداشت حمیدرضا صدر و پژمان جمشیدی

پخش آثار برگزیده از ۲۷ تیر

علوی با اعلام این خبر که از ۲۷ تیر به مدت سه روز پخش آثار برگزیده را داریم گفت: در هر رشته ای ۴ اثر نامزد شده‌اند که این آثار را اکران را می کنیم. روز ۲۹ تیر نیز در مجموعه ورزشی غدیر نیروی انتظامی مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

به پاس یک دهه تلاش پژمان جمشیدی در سینما از او تجلیل خواهیم کرد.  او طی دو سال گذشته دو بار نامزد جشنواره فیلم فجر شده است. قبلا خودش راغب نبود که برایش بزرگداشت بگیریم؛ ولی امسال بالاخره راضی‌اش کردیم

وی افزود: در ۵ سال گذشته ۱۱ اثر سینمایی ایرانی در جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی ایتالیا رتبه‌ها برتر را کسب کرده‌اند که یکی از آنها فیلم کاپیتان امیر (با موضوع زندگی شهید مهدی رضایی مجد کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران) با بازی زنده یاد علی انصاریان است. ما برای اولین بار دو سال پی در پی فیلم دفاع مقدسی به جشنواره جهانی ورزشی فرستادیم. فیلمی درباره شهدای چوار با نام مستطیل قرمز برنده جشنواره جهانی شد. فیلم های این جشنواره در شبکه اسکای اسپرت پخش می شود. فیلم شهدای چوار سه بار از این شبکه پخش شده است. نظام جمهوری اسلامی چقدر باید پول می داد که مظلومیت این مردم در سطح جهان دیده شود؟

علوی با یادآوری این نکته که سال گذشته هفت فیلم درباره جهان پهلوان تختی در جشنواره حضور داشتند گفت: اسم بسیاری از فروشگاه ها و کوچه ها و خیابان ها در ۳۸ سال اخیر تختی بوده. ولی نسل جدید می پرسیدند تختی کیست. کسی نبود که برایشان توضیح دهد. خدا را شکر بهرام توکلی بعد از ۳۸ سال فیلم تختی را ساخت و جوانان را با این اسطوره آشنا کرد. امیدواریم در دوره آینده بخش ویژه تختی را برگزار کنیم.

وی افزود: ده فیلم برتر دنیا از لحاظ فروش را اگر بررسی کنید، همه اش ورزشی است. فیلم های راکی، بروسلی، گاو خشمگین، فرار به سوی پیروزی آثاری هستند که هنوز هیچ کس به رکوردشان نزدیک نشده است. اسطوره هایی مثل پله و مارادونا وقتی در قاب سینما حاضر می شوند، خیلی ها به دیدن فیلم می روند.

علوی تاکید کرد: اگر این کمیته حمایت نمی کرد، جشنواره امسال اتفاق نمی افتاد. در این جشنواره صدها میلیاردها تومان قیمت فیلم هایی است که دریافت کرده ایم. کمیته ملی المپیک در طول سال فیلمی با ۳ میلیارد هزینه هم نمی تواند بسازد. ولی با این حمایت باعث شد که فیلم‌هایی ارزشمند به ایران بیایند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha