۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84822659
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو: دانشجویان روسیه در اروپا با تبعیض مواجه اند

تهران- ایرنا- پولیتیکو گزارش داد دانشجویان روسیه در اروپا با تبعیض مواجه اند و برخی از دانشجویان می گویند روسیه هراسی به موضوعی عادی تبدیل شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در گزارش پولیتیکو درمورد وضعیت دانشجویان روسی در اروپا، آمده است: تمام شدن فصل امتحانات زمان فوق العاده برای دانشجویان در اروپا است مگر این که آنها دانشجویانی از کشور روسیه باشند.

این رسانه افزود: به دنبال جنگ کرملین علیه اوکراین، دانشجویان دانشگاه های اروپا  در وضعیت دشواری قرار گرفته اند.

از یک سو، برخی از دانشجویان از افزایش سطح روسیه هراسی در غرب سخن می گویند و از سوی دیگر مسکو تلاش می کند دانشجویان را ترغیب به بازگشت به کشور برای ادامه تحصیل کند.

در تمام این مدت، دانشگاه‌های اروپایی بین کمک به دانشجویان و تشدید مشکلات آنها گیر کرده اند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله از مسکو که در دانشگاه اکستر بریتانیا درس می خواند گفت: «مردم زیادی نمی‌دانند من روسی هستم، من به طور معمول ملیتم را به مردم نمی‌گویم».

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: اگر من چیز بدی در مورد روسیه بگویم، در آنجا با مشکل مواجه خواهم شد - اگر چیز خوبی در مورد روسیه بگویم، در اینجا مشکل خواهم داشت.

یک دانشجوی ۲۰ ساله اهل سیبری که در دانشگاه آدام میکیویچ درغرب لهستان مشغول به تحصیل است نیز به شرط افشا نشدن نامش، گفت که از شنیدن سخنان استادی که به دانشجویانش می‌گفت روس‌هراسی «مناسب‌ترین پاسخ» است، «بسیار شوکه» شده است.

پولیتیکو نوشت: نتوانسته با استادی که به ادعای این دانشجو چنین سخنانی را مطرح کرده تماس بگیرد.

دانشگاه تارتو در استونی نیز پس از این که  در ماه مارس اعلام کرد همه متقاضیان روسی در دانشگاه ها را در آینده ممنوع می کند، جنجال ایجاد به پا کرد؛ بعدها معاون رئیس دانشگاه به دلایل «امنیتی» از این تصمیم دفاع کرد.

میخائیل سوسلوف، دانشیار دانشگاه کپنهاگ که در مورد اتباع خارجی روسیه تحقیق می کند، استدلال کرده که هرگونه تبعیض آکادمیک نتیجه معکوس دارد. او گفت که این امر خطر دادن بهانه ای به دست  کرملین را دارد. کرملین مدتهاست که در این زمینه تبلیغات می کند که روس ها به طور ناعادلانه قربانی شده اند.

سالانه بیش از ۴۸۰۰۰ روس در خارج از این کشور تحصیل می کنند که بیشترین آنها به آلمان، جمهوری چک، بریتانیا، فرانسه و فنلاند می روند.

پولیتیکو نوشت: کرملین از ادعاهای تبعیض برای برانگیختن ترس در بین دانشجویان روسی استفاده می کند و تلاش می کند با این بهانه آنها را به کشور بازگرداند.

در اواخر فوریه، تاتیانا موسکالکووا نماینده حقوق بشر روسیه بدون ارائه مدرکی ادعا کرد که دانشجویان روسی از دانشگاه های اروپایی اخراج شده اند. وزارت آموزش روسیه سپس اعلام کرد افرادی که با «نقض حقوق » خود مواجه می شوند، در صورت بازگشت به کشور، اجازه ورود خودکار به دانشگاه های برتر این کشور را خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha