قانون باید مانع از توسعه باغ شهرها شود

شیراز- ایرنا- مدیر کل مدیریت امور اراضی استان فارس با بیان اینکه قانون حفظ کاربردی اراضی زراعی و باغ ها نیازمند اصلاح است گفت : با اصلاح قانون باید مانع از توسعه باغ شهرها شد ، باید ضمن ساماندهی این باغ شهرها در قالب ایجاد شهرکهای کشاورزی و گردشگری، با یک برنامه خاص مانع توسعه باغ شهرها شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نبی‌الله یزدی، روز شنبه در نشست خبری مدیران پاسخگو در شیراز افزود: تصویب این قانون مربوط به سال ۷۴ است و در سال ۸۵ اصلاح آن در دستور کار مجلس قرار گرفت اما هنوز ابلاغ نشده است.
وی ادامه داد: از دیدگاه ما باغ شهری مجاز وجود ندارد اما ایجاد بسیاری از این باغ شهرها مربوط به سال های گذشته است از جمله زمین هایی که در قالب طرح فلاحت در فراغت به متقاضیان و مردم واگذار شد.
او اظهار داشت: این باغ شهرها در مقطعی با مجوز یا بدون مجوز ایجاد شده و نمی توان امروز آنها را به حال خود رها کرد.
مدیر کل مدیریت امور اراضی استان فارس بیان کرد: باید ضمن ساماندهی این باغ شهرها در قالب ایجاد شهرکهای کشاورزی و گردشگری، با یک برنامه خاص مانع توسعه باغ شهرها شد.
یزدی گفت: یکی از راههای پیشگیری توسعه باغ شهرها این است که با اتخاذ تدابیری از جمله وضع مالیات های سنگین کاری کرد که نگهداری آنها برای فرد مقرون به صرفه نباشد.
او افزود: تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی می‌گوید که در مرحله نخست انجام تغییر کاربری بلافاصله پس از مشاهده تفکیک صورت گرفته با هماهنگی دادستان نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اقدام شود.
وی بیان کرد: بر اساس پایش انجام شده از اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در استان بیش از ۲۹۰ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که افزون بر ٢١ هزار هکتار از اراضی استان را شامل می شود.
مدیر کل مدیریت امور اراضی استان فارس گفت: از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار است در شهر شیراز قرار دارد.
یزدی بیان کرد: هم اینک در حریم بسیاری از روستاها و مناطق شهری ساخت و سازهای غیرمجازی انجام شده که مساحت آنها معمولا چهار تا پنج برابر مساحت روستا است.
وی، یکی از چالش های امور اراضی را، صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری دانست و افزود: تعیین تکلیف نشدن روند واگذاری اراضی در حریم شهرها نیز موجب شده که ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها افزایش یابد.
این مسوول اظهار داشت: پارسال ٢ هزار و ٤٩٤ مورد تغییر کاربری در سطح اراضی استان انجام شده که برای ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطاریه دریافت کرده اند.
مدیر کل مدیریت امور اراضی استان فارس، از مردم تقاضا کرد که این مجموعه را در جهت حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها یاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha