تعداد اعمال جراحی یکی از قرائن مالیاتی برای تشخیص درآمد واقعی پزشکان است

شیراز-ایرنا-مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در رابطه با نحوه محاسبه مالیات پزشکان گفت: تعداد اعمال جراحی یکی از قرائن مالیاتی برای تشخیص درآمد واقعی پزشکان است و ما می‌توانیم بر اساس ارزش‌گذاری برای هر عمل جراحی به درآمد واقعی هر پزشک نزدیک شویم.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا محمدابراهیمی یکشنبه در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو در رابطه با فرار مالیاتی و نحوه پرداخت مالیات توسط پزشکان اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد از پزشکان فرار مالیاتی ندارند چراکه درآمد آنها زیر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس ادامه داد: بر اساس قانون افرادی که درآمد سالانه آنها ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باشد می‌توانند از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده کنند و در حال حاضر تعداد بسیاری از پزشکان از این مزایا بهره می‌برند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مقرر شده آمار و تعداد عمل‌های جراحی که توسط پزشکان متخصص صورت گرفته به اداره کل امور مالیاتی ارائه شود. لذا ما می‌توانیم بر اساس ارزش‌گذاری برای هر عمل جراحی به درآمد واقعی هر پزشک نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه تنها پنج درصد از پزشکان فرار مالیاتی دارند، گفت: سامانه‌ای برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر ۱۷۵ مورد شکایت از پزشکان استان فارس در این سامانه ثبت شده که قطعا با متخلفان با جدیت برخورد خواهد شد.

محمدابراهیمی عنوان کرد: شهرداری‌ها به استناد ماده ۷۷ قانون مالیات مستقیم مکلف هستند هر مجوزی را که برای ساخت و ساز صادر می‌کنند به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

وی با بیان اینکه روند وصول مالیات یکی از موارد جلوگیری از فرارهای مالیاتی است، گفت: سیر صعودی روند وصول مالیات نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی در حال انجام است. فعال اقتصادی مکلف است که یا مستندات ارائه بدهد یا مکلف به پرداخت مالیات است.

این مقام مسئول در خصوص تخلف در ثبت اظهارنامه که توسط برخی از کافی‌نت‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در هوشمندسازی، ارسال اظهارنامه در اختیار شخصی قرار دارد که فعال اقتصادی است. اگر هزینه غیرواقعی احراز شود تخلفی است که باید از طریق دادگستری پیگیری شود.

وی با اعتقاد به اینکه فرهنگ‌سازی هزینه دارد، گفت: بدون شک این تخلفات در سالهای آینده با استفاده از سامانه پایانه فروشگاهی به شدت کاهش خواهند یافت و دیگر جایگاهی نخواهند داشت. تمامی روند فعالیت اقتصادی و مباحث مالیاتی در سامانه مالیاتی درج می‌شود.

محمدابراهیمی درخصوص سامانه جامع مالیاتی گفت: این سامانه‌ای که به عنوان ابزار رصد پرونده‌ها و پیگیری آنها استفاده میشود که نرم افزار قوی و توانمندی است.

وی با بیان اینکه این نرم افزار احتیاج به اطلاعات و داده دارد،گفت:این سامانه در روند پیگیری و استخراج آمارها توانمند است اما یکی از مشکلات آن موارد زمان بر بودن این سامانه برای انجام مراحلی است که منتج به صدور اوراق می‌شود.

این مقام مسئول گفت: با بهره‌گیری از این سامانه ارتباط با سازمان مالیاتی کاملا الکترونیکی می‌شود. این طرح در حال اجراست اما تغییر رویه گذشته برای برخی دشوار است و در مقابل تغییرات مقاومت می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه طرح جامع مالیاتی طرحی شکست خورده نیست، گفت: این طرح به عنوان ابزاری است که می‌توان از مزایای آن به خوبی بهره ببریم و بر اساس اطلاعات آن می‌توان تصمیم‌گیری مناسب و خوبی انجام دهیم.

او افزود: البته دارای مشکلاتی است که این مشکلات در حال برطرف شدن است. در واقع ضعف آن ضعف دیتایی و اطلاعاتی است که این ضعف به دلیل این است که اطلاعات به خوبی در آن ثبت نشده است. هرچند این ضعف هم در حال برطرف شدن است.

وی در رابطه با قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: قانون  پایانه‌های فروشگاهی در کل دنیا در حال اجراست و تنها مختص به کشور ما نیست. این قانون به خوبی دنبال می‌شود و موردی است که قانونگذار احرای آن را تسهیل کرده است.

محمدابراهیمی درباره مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس هم گفت: این مورد توسط سازمان و در سطح ملی در حال  پیگیری است و منابع اطلاعاتی کشور هم در حال کسب اطلاعات هستند. به زودی بدهکارانی که بدهی مالیاتی دارند و یا اعتراضی دارند می‌توانند این موارد را در سامانه لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه در سطح استان دسترسی به اطلاعات و آمار خانه‌های خالی و خودروهای لوکس نداریم، گفت: زمانی می‌توانیم آماری از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس ارایه بدهیم که ابلاغ برای اجرای وصول از سوی سازمان به استان فارس ارجاع شود.

محمدابراهیمی به روند افزایشی منابع درآمدهای مالیاتی استان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مالیات مستقیم ۵۷ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۵۹ درصد رشد داشته و در ۳ ماه اول امسال نیز درآمدهای مالیاتی وصول شده ۶۹ درصد رشد داشته است.

ابراهیمی اضافه کرد: ۹۸ هزار و ۳۶۱ مورد پرونده جدید با قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شده است و ۱۵۰ هزار اظهارنامه سال قبل دریافت کرده بودیم ولی این رقم اکنون به ۲۸۴ هزار مورد رسیده است که ۲۰۷ هزار مورد تبصره ماده ۱۰۰ و مابقی اظهارنامه است و ۱۰۵ هزار مورد از تبصره ۱۰۰ مالیاتشان صفر است چون درآمدشان کمتر از میزان مشخص شده برای پرداخت مالیات است.

وی افزود: قانون براساس ماده ۱۸۱ این اجازه را داده تا اسناد و مدارک اخذ و مالیات ثبت شود. در استان فارس از سال ۹۷ تاکنون ۶۷۳ درصد رشد وصول مالیات از محل فرار مالیاتی ثبت شده است و از سال ۸۷ تا ۱۴۰۰ افزون بر ۴۵۰۰ درصد رشد عوارض ناشی از مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

او با بیان اینکه هزار و ۸۰ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم شده است، در خصوص مالیات بر مجموع درآمد خانوار گفت: مجموع درآمد با احتساب هزینه هاست و به صرف این است که قانون به طور صحیح برای همه اجرا شود.

محمدابراهیمی با بیان اینکه جریمه در جهت جلوگیری از تخلف است،گفت: قانون گذار جریمه را با هدف اجرای صحیح قانون تعیین می‌کند و یکی از ابزارهای قانون جرایمی است که برای تخلفات لحاظ شده است. هر چه جرایم شدیدتر میشود یعنی قانونگذار اصرار بیشتری بر اجرای صحیح قانون دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha