۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84823835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی "آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی" در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود 

شهرکرد-ایرنا-سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه نخستین همایش ملی آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی با هدف معرفی مقام علمی، فقهی، فرهنگی و ‌سیاسی این شخصیت، مهر امسال در این دانشگاه می‌شود، گفت: علاوه بر محورهای اصلی، موضوعات اقتصاد، امنیت و فرهنگ نیز در این همایش علمی گنجانده شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از دانشگاه شهرکرد، یاسر پیرعلی افزود: تکریم و بزرگداشت دانشمندان برجسته در حوزه‌های مختلف از ضروریاتی‌ است که موجب می‌شود علاوه بر فراهم شدن زمینه معرفی و شناساندن این دانشمندان به اقشار مختلف، ظرفیت‌های علمی، فقهی، معنوی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی آنان نیز در توسعه علوم انسانی و شاخصه‌های‌ علمی‌ بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شخصیت آیت‌الله دهکردی برای نسل جوان ناشناخته مانده است، تصریح کرد: همایش علمی در نظر گرفته شده پیرامون این عالم و فقیه دوره قاجاریه در صدد معرفی هر چه بهتر ابعاد معرفتی، فرهنگی و سیاسی وی در دوران خود و پس از آن است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد، بررسی آثار و ابعاد شخصیتی آیت‌الله دهکردی، اقتصاد مقاومتی در اندیشه آیت‌الله دهکردی، حمایت از تولید داخلی در اندیشه آیت‌الله دهکردی، آیت‌الله دهکردی و مبارزه با مفاسد اجتماعی، استکبارستیزی در اندیشه آیت‌الله دهکردی، آیت‌الله دهکردی و مواجهه با طاغوت، فرهنگ انسان مدرن از نگاه آیت‌الله دهکردی، خدمات آیت‌الله دهکردی به دنیای اسلام و عالم تشیع و اندیشه فقهی، فلسفی، کلامی و عرفانی آیت الله دهکردی را از جمله محورهای اصلی این همایش نام برد.

پیرعلی اظهار داشت: علاوه بر این محورهای‌ اصلی، سه محور فرعی امنیت، فرهنگ و اقتصاد نیز برای دریافت مقالات و آثار در این حوزه گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند تا ۳۰ مرداد امسال، آثار و تالیفات خود را به دبیرخانه این همایش علمی ارسال کنند، یادآور شد: همایش ملی ایت الله دهکردی، ۱۹ مهر به میزبانی دانشگاه شهرکرد برپا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (ره) دومین فرزند حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بن سید ابراهیم معروف به ملا ابراهیم دهکردی و از علما و مجتهدین استان چهارمحال و بختیاری است که پدرش در بین مردم شهرکرد به فردی با تقوا و با خدا مشهور بود. 

از مهمترین آثار آیت الله دهکردی (ره) می‌توان به منبرالوسیله، شرح بر شرایع در طهارت و بیع، حاشیه بر مکاسب، حاشیه بر جامع عباسی، حاشیه بر نخبه حاجی کلباسی، رساله در طهارت، رساله در قبض، رساله عملیه هدایه الانام، ینابیع الحکمه، حاشیه بر تفسیر صافی، شرح بر اصول کافی، حاشیه بر وافی، شرح بر من لایحضره الفقیه، الذخیره فی الادعیه و الختومات المجربه، شرح بر حدیث کمیل بن زیاد، جنه الماوی، الاخلاق، السوانح واللوائح و الفوائد اشاره کرد.

 این عالم ربانی از مراجع تقلید چهارمحال و بختیاری در اواخر دوران قاجار به شمار می‌رود که خدمات ۷۰ ساله‌اش در علوم دینی و نگارش کتاب‌های فقهی، اصول و تفسیر به ویژه حدیث و مبارزات استبدادی برای منع استفاده از کالاهای غیر ایرانی از او چهره ای ماندگار ساخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha