۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۷:۳۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84823988
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۷:۳۷
کد خبر: 84823988
گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

بجنورد- ایرنا- جای جای خراسان شمالی آیین های جشن و شادی عید غدیر برپا است و از چند روز گذشته دیار رنگین کمان قومیت ها و فرهنگ ها، رنگی شادمانه به خود گرفت تا عید ولایت را به سبک و سیاق خود گرامی دارند.

 بوی اسفند و عود پیچیده بود و جوانان و نوجوانان با کمک همدیگر از مردم در خیابان‌ها پذیرایی می کردند و در سویی دیگر پخش شربت و شیرینی محفلی گرم کرده بود که سخت می توان از بین نوجوانان راهی برای برداشتن شیرینی یافت تا کامی شیرین کرد.

سوی دیگر میدان عبور خودروهایی که با صدای بوق، شادی را موج موج در شهر هدیه می دادند و کودکان که در ترافیک دور میدان تا کمر از شیشه بغل خودرو به بیرون ایستاده و نظاره گر شادی مردم بودند.

میدان شهید بجنورد که داستان های زیادی را در ابتدای انقلاب در سینه دارد، اکنون نیز در روز عید غیر خم در این میدان تاریخی غوغایی به پا می شود و این بار ارزشی دیگر از اسلام و انقلاب در حوالی این میدان پدیدار می شود.

میدان شهید بجنورد شب گذشته را به یاد عید غدیر در شور، نور و شادی به سر برد و جوانان زیادی در شب گذشته برای زنده نگه داشتن این عید بزرگ جشن گرفتند.

این روزها جوانان نیز علاوه بر شرکت در جشن‌های نیمه شعبان، به میمنت این مناسبت جنشن‌های عروسی و آغاز زندگی مشترک خود را همزمان با سالروز عید غدیر خم برگزار می کنند.

گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

آذین بندی و چراغانی شهرها

به مناسبت عید غدیرخم،  شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم حال و هوای خاصی به خود گرفته و مردم ولایتمدار این خطه با چراغانی و آذین بندی خیابان ها و معابر شهری و پخش نقل و نبات و شیرینی، عشق و ارادت خود را به خاندان نبوت و امامت نشان دادند.

مردم این شهرها با آذین بندی شهر و نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران و پارچه نوشته هایی با مضامین غدیر و نصب چراغ‌های رنگارنگ در میادین ورودی شهر شوری برپا کرده اند.

همچنین در مساجد و تکایا و حسینه های شهرستان های خراسان شمالی در روز های یکشنبه و دوشنبه، آیین های مدیحه سرایی برپا شده است.

عطر غدیر در کوچه پس کوچه های شهر و روستاهای خراسان شمالی پیچیده است و همگان در شادی به سر می برند.

گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

کاروان شادی در روز عید غدیر

حرکت کاروان شادی غدیر از جمله برنامه‌هایی است که در روز عید توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بجنورد برگزار می شود.

این کاروان که همواره در سال های قبل از کرونا با استقبال زیادی از سوی مردم همراه بوده است، امسال نیز شهروندان بجنوردی از میدان شهید تا پارک شهر این کاروان را مشایعت خواهند کرد.

 طی این برنامه شهروندان بجنوردی با خودروهای شخصی و پرچم‌های رنگی منقش به ائمه اطهار(ع) در طی مسیر به ابراز شادمانی می پردازند.

این آیین از برنامه های محوری روز عید غدیر است که از ساعت پنج عصر امروز دوشنبه با حضور پرشور مردم ولایتمدار استان در میدان شهید آغاز خواهد شد.

این مراسم با اجرای گروه تواشیح و نماهنگ سلام فرمانده و برنامه‌های مختلف فرهنگی و راه اندازی موکب توسط دستگاه‌های اجرایی در طی مسیر، قرعه‌کشی و اهدای هدایا به پایان می رسد.

گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

طرح اطعام غدیر 

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان شمالی نیز در این روز ارادت خود را به مولای متقیان حضرت علی (ع)  با اهدای سه میلیارد ریال به ۴۵ گروه جهادی استان در راستای اجرای طرح اطعام غدیر نشان داد.

احسان غدیر، طرحی کشوری است که به فراخور سایر استان ها در خراسان شمالی نیز از ۲۷ تیرماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد و برخلاف گذشته اعتباری در اختیار گروه های جهادی فعال و سازمان یافته قرار می گیرد تا در قالب غذای گرم بین نیازمندان توزیع کنند که بخشی از اعتبار نیز توسط گروه های جهادی با مشارکت نیکوکاران تامین می شود.

امسال برخلاف سال های گذشته طرح اطعام غدیر محدود به مرکز استان نیست و سایر شهرستان ها نیز با فعالیت گروه های جهادی از آن بهره مند می شوند.

برنامه‌های دهه امامت و ولایت برای نخستین بار جزو برنامه‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرار گرفته است و این برنامه ها با همت این نهاد در ۳۰۰ نقطه از خراسان شمالی برگزار می‌شود.

پخت غذا در ۴۱ نقطه استان و ایستگاه صلواتی از جمله مهمترین برنامه های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خراسان شمالی است که بر این اساس ۱۴ دیگ غذا در امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد پخت می شود.

دیدار با خانواده شهدا و طرح نان صلواتی را از دیگر برنامه‌های اجرایی شورای هماهنگی در عید غدیر امسال است.

گنجینه فرهنگ‌ها در تب و تاب شادی غدیر

 ۱۱۰ عنوان برنامه کمیته امداد

کمیته امداد خراسان شمالی نیز در این ایام ۱۱۰ عنوان برنامه را با محوریت سبک زندگی اسلامی، بزرگداشت واقعه غدیر و ارتقای بینش دینی با همکاری خیران همزمان با دهه ولایت برای مددجویان استان برگزار می کند.

 برگزاری مسابقات کتابخانی با موضوع غدیر، برگزاری محفل انس با قرآن، برگزاری جلسات «طرح فلاح» ویژه مددجویان، تشریح واقعه غدیر خم با هدف ارتقای سطح دینی و فرهنگی خانواده ها، اطعام محلات کمتر برخوردار و دیدار مسوولان استانی و شهرستانی از عمده ترین برنامه ها است.

همچنین جشنواره خوشنویسی با موضوع قرآنی و نهج البلاغه، تکریم ۱۱۰ مددجوی سادات و جشنواره ملی راه روشن در قالب تربیت در نهج البلاغه نیز در این ایام برای مددجویان برگزار می شود.

دهه امامت و ولایت در سال ۱۴۰۱ از روز یکشنبه (۱۹ تیرماه) با عید قربان آغاز می شود و تا روز دوشنبه (۲۷ تیرماه) ادامه دارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha